1. yle.fi
  2. Uutiset

VR ja HKL pohtivat kannattaisiko joukkoliikennevälineisiin asentaa kaamosväsymystä vähentäviä kirkasvalolaitteita

Tutkimusten mukaan lähes kolmasosalle väestöstä pimeä aika aiheuttaa runsaasti väsymyksen oireita.

kaamosmasennus
Pitkänmatkanjuna lähdössä Helsingin rautatieasemalta.
VR:n myynti- ja asiakkuuskokemusjohtaja Salla Ketola pitää ajatusta kirkasvalolaitteista mielenkiintoisena, mutta sanoo etteivät kaikki välttättä halua niitä joukkoliikennevälineisiin. Henrietta Hassinen / Yle

Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan kaamosoireita voitaisiin pyrkiä vähentämään myös parantamalla joukkoliikennevälineiden valaistusta.

Professori Partonen sanoo, että joukkoliikennevälineet voisivat sopia valohoidon ottamisen paikaksi erityisesti työmatkalaisille, sillä väsymyksen on todettu vähenevän oleskelemalla kirkasvalolaitteen alla aamuisin viitenä päivänä viikossa noin puolisen tuntia.

Tutkimusten mukaan lähes kolmasosalle väestöstä pimeä aika aiheuttaa runsaasti väsymyksen oireita.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski suhtautuu ideaan varovaisen myönteisesti.

– Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen avaus ja varmasti ihan selvittämisen arvoinen avaus, jos terveysalan ammattilaiset ovat tällaisen asian nostaneet esiin, Lehmuskoski sanoo.

Lehmuskoski toteaa ymmärtävänsä kirkasvalolaitteita koskevan keskustelun, koska Suomessa on pimeää enemmän kuin monessa muussa maassa.

– Suoraan ei voi sanoa, että näin kannattaisi tehdä tai asiassa edetä, mutta tämä on asia, jonka selvittämistä kannattaisi jatkaa terveysalan ammattilaisten kanssa.

"Kaikki eivät halua olla kirkasvalolaitteen alla"

Myös VR:n myynti- ja asiakkuuskokemusjohtaja Salla Ketola suhtautuu mahdollisiin kirkasvalokokeiluihin varovaisen myönteisesti.

– Tämä kuullostaa tosi mielenkiintoiselta. Siinä on kuitenkin se, että kun tuotetaan joukkoliikennettä niin kaikki eivät halua olla kirkasvalolaitteiden alla. Tämä voisi kyllä olla jossain vaiheessa kokeilemisen arvoinen asia, Ketola sanoo.

Lue seuraavaksi