1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuntosalit

Henkilökohtainen valmennus kiinnostaa, mutta tuloksia toivotaan usein liian nopeasti – "Välttyy turhilta kivuilta ja säryiltä, kun aloittaa maltilla"

Yleisemmin sali-innostus lopahtaa siihen, kun treenaaminen aloitetaan täysillä.

Alkuhuumassa saliharrastuksen saattaa aloittaa esimerkiksi liian suurilla painoilla. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Vuoden vaihtuminen näkyy kuntosaleilla uusien ja vanhojen asiakkaiden aktivoitumisena treenaamiseen.

Alkuinnostuksen huumassa riskinä on, että vasta-alkaja käyttää liian suuria painoja, tekee määrällisesti liikaa toistoja tai suorittaa liikkeet huonolla tekniikalla.

– Jos ei ole aiempaa kokemusta, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa saliharjoittelu ohjatusti, koska ei ehkä tiedä, kuinka niitä laitteita käytetään tai miten liikkeet tehdään oikein, kuopiolaisen Kuntokeskus Alfidon yrittäjä ja liikuntafysiologi Janne Sallinen kertoo.

Kuntokeskus Alfidon yrittäjä ja liikuntafysiologi Janne Sallinen kannustaa aloittamaan saliharjoittelun ohjatusti. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Kuntosaleilla on huomattu, että ihmiset sijoittavat rahaa aiempaa herkemmin kuntosalilaitteiden opastuksiin ja henkilökohtaisiin valmennuksiin.

Ammattilaisen alkuohjausta hyödynnetään esimerkiksi tavoitteiden määrittelyssä ja niihin pääsemisessä.

– Tietynlainen suunnitelmallisuus edesauttaa haettujen tuloksien saamista. Salilla haahuilu voi toki olla mukavaa, mutta se ei välttämättä vaikuta toivotunlaisesti, Sallinen sanoo.

Treenaaminen tulisi aloittaa maltillisesti

Yleisemmin sali-innostus lopahtaa siihen, kun treenaaminen aloitetaan täysillä ja tuloksia odotetaan liian nopealla aikataululla.

– Yleensä välttyy turhilta kivuilta ja säryiltä, kun aloittaa maltilla, Sallinen huomauttaa.

Kuopiolainen Mari-Anni Hilander on innostunut erityisesti vapaapainoilla harjoittelusta. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Motivaation ylläpitämiseksi tavoitteeksi kannattaa asettaa esimerkiksi liikunnan lisäämisen asteittain tai pitää kirjaa siitä, millaisia painoja jaksaa nostaa kehityksen huomaamiseksi.

– Aluksi tuntui, ettei kyykystä pääse ylös, mutta oli ilo huomata, että painoja on nyt 65 kiloa. Se motivoi jatkamaan, salillakävijä Mari-Anni Hilander kertoo.