"Superonnistuminen", "fantastinen vuosi" – suomalaiset jonottavat nyt museoihin, ja Museokortti rikkoo ennätyksiä

Suomessa jonotetaan leipää, ämpäreitä ja kenkälusikoita, mutta yhä useammin myös pääsyä museoon. Museoilla on takanaan ennätysvuosi.

museot
Ateneumin taidemuseon jono
Kun museo tarjoaa asiakkaille ilmaisen sisäänpääsyn, on oven takana jo varhain jono. Ateneumissa oli vapaa pääsy tiistaina ennen vuoden vaihtumista.Jyrki Lyytikkä / Yle

Museoissa lasketaan parhaillaan tyytyväisenä viime vuoden kävijämääriä. Useassa suomalaismuseossa asiakkaita on ollut jonoiksi asti.

Kävijämäärän perusteella yksi päättyneen vuoden menestyjistä on nykytaiteen museo Kiasma.

Vuonna 2019 siellä kävi 380 000 museovierasta. Se on parikymppiselle museolle tähänastinen ennätys. Kävijämäärä nousi edellisvuodesta 80 000:lla.

Ragnar Kjartanssonin The Visitors
Kiasmassa Ragnar Kjartanssonin videoteoksessa katsojan vangitsee usean muusikon samanaikainen esiintyminen. Mikko Ahmajärvi / Yle

Kiasmasta onkin tullut yksi Helsingin suosituimpia nähtävyyksiä ja Suomen suosituimpia museoita.

– Vuosi oli Kiasmalle superonnistuminen, toteaa museonjohtaja Leevi Haapala.

Islantilaisen Ars Fennica -voittajan Ragnar Kjartanssonin musiikillinen videoelämys The Visitors on ollut vetonaula.

Haituvien seasta näkyy keskellä kirkkaankeltaista ja -punaista. Kuvassa on Hrafnhildur Arnardóttirin teos Kiasmassa 2019.
Näiden haituvien seassa kuvattiin Kiasmassa viime vuonna monta selfie-kuvaa.Peter Lüttge / Yle

Yleisöä keräsi myös jo päättynyt näyttely Shoplifter. Siitä tuli somehitti, kun ihmiset kävivät kuvaamassa itseään islantilaisen Hrafnhildur Arnardóttirin riemunkirjavien karvapalleroiden seassa.

– Kiinnostus kulttuuria ja museoita kohtaan on todella isossa nousussa Suomessa, Haapala summaa.

Leevi Haapala, museonjohtaja, Kiasma
Myös näkyvyys sosiaalisessa mediassa vaikuttaa museon suosioon, toteaa museonjohtaja Leevi Haapala.Mikko Ahmajärvi / Yle

Kansallisgallerialla ennätysvuosi

Myös Sinebrychoffin taidemuseossa Helsingissä vierailijoita on ollut enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Se on Kiasman ja Ateneumin ohella yksi Kansallisgallerian museoista. Tuoreet luvut viime vuodelta kertovat, että Kansallisgallerialla oli kaiken kaikkiaan huippuvuosi.

Edellinen kävijäennätys on vuodelta 2017, jolloin hätyyteltiin 800 000 kävijän rajaa. Nyt päästin sen yli.

Kiasma, Sinebrychoff ja Ateneum
Kansallisgalleriaan kuuluu kolme museota. Niiden yhteenlaskettu kävijämäärä oli kaikkien aikojen ennätys.Jyrki Lyytikkä / Yle

Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari on vuoteen tyytyväinen.

– Viime vuosi oli fantastinen. Se täytti kaikki toiveet ja ylikin.

Vilkkaimpina päivinä Helene Schjerfbeckin maalauksia on kuljettu katsomassa jonossa.

Myös muissa museoissa on iloittu siitä, että näyttelyt ovat löytäneet yleisönsä.

Onnistunut vuosi Inarista Turkuun

Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidassa Inarissa kävi viime vuonna yli 63 000 näyttely- ja tapahtumakävijää. Se on suurin luku Siidan historiassa.

Pohjoisen museon kävijöistä valtaosa on ulkomaalaisia ja heidän määränsä lisääntyy vuosi vuodelta.

Turun museokeskuksen mukaan senkin museoiden kävijämäärä nousi.

Sinebrychoffin taidemuseo
Sinebrychoffin taidemuseossa oli viime vuonna ennätyksellisen paljon museovieraita. 29.12. mennessä heitä oli käynyt 68 000.Jyrki Lyytikkä / Yle

Sisäänpääsyä helsinkiläiseen taidemuseo Amos Rexiin ei enää täytynyt jonottaa korttelin pituisessa jonossa, kuten vielä avajaisvuonna 2018.

Näyttelypäällikkö Teijamari Jyrkkiö toteaa, että vierailijoita on silti riittänyt huiman alun jälkeenkin.

– Kävijämäärämme nousi yli 310 000:een.

Katsojia houkuttelivat belgialaisen taidemaalari René Magritten Elämänviiva-näyttely ja Studio Driftin Elemental.

– Ilmassa leijuva betonikuutio toi meille aivan uudenlaista yleisöä, etenkin nuoria, Jyrkkiö sanoo.

Suomen kansallismuseosta kerrotaan, että kaikissa sen kohteissa on takana hyvä vuosi.

Helene Schjerfbeck ateneumissa
Ateneumin taidemuseon Helene Schjerfbeck -näyttelyn teoksista osa on esillä ensimmäistä kertaa.Mikko Ahmajärvi / Yle

Museokortista tullut hitti

Museoiden menestysvuodelle löytyy useita syitä.

– Ihmiset ovat kyllästyneet tavaran kulutukseen ja kaipaavat henkisiä arvoja. Niitähän me pystymme tarjoamaan, Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari sanoo.

Yksi kävijämääriä selittävä syy on Museokortti, jonka suosio vuosi vuodelta lisääntyy.

Maksullinen kortti toimii pääsylippuna 300 museoon eri puolilla maata.

– Se on tärkeä tekijä. Ihmiset voivat kortin ansioista vain piipahtaa museoissa, Sakari jatkaa.

Marja Sakari, museonjohtaja, Ateneum
Museonjohtaja Marja Sakarin mielestä vuosi vuodelta suositumpi Museokortti on yksi syy museoiden suosioon.Mikko Ahmajärvi / Yle

Lokakuussa avatussa helsinkiläisessä Musiikkimuseo Famessa vierailijoita on ollut 20 000. Heistä yli puolet käytti sisäänpääsyyn Museokorttia.

Museokorttijärjestelmää ylläpitävän FMA Creations Oy:n toimitusjohtajan Kimmo Levän mukaan kortin käyttäjäksi rekisteröityneitä oli viime vuonna 160 000, mikä on tuhansia edellisvuotta enemmän.

– Suomalaiset eivät vain osta korttia, vaan sitä myös käytetään ahkerasti. Lisäksi samassa näyttelyssä käydään useita kertoja, Levä toteaa.

Tilastot suomalaismuseoiden kävijämääristä valmistuvat myöhemmin tänä vuonna.

Lue myös:

Kansallisgalleria on aloittanut yt-neuvottelut – Ateneumia ja Kiasmaa uhkaa väliaikainen sulkeminen

Kiasma jälleen remonttiin ja kiinni yleisöltä: "Ei ole osattu rakentaa niin kuin on suunniteltu"