Turkin presidentti Erdoğan ja oppositio riitelevät "hullusta" kanavaprojektista Istanbulissa

Turkin presidentti haluaisi rakennuttaa Istanbuliin keinotekoisen vesiväylän maailmankuulun Bosporinsalmen rinnalle. Tuhannet kansalaiset vaativat Kanal Istanbul -hankkeen perumista.

Istanbul
Rahtilaivaa hinataan Bosporinsalmessa.
Rahtilaiva Songa Iridium törmäsi päin rantaa Bosporinsalmessa 27. joulukuuta 2019. Liikenne pysäytettiin onnettomuuden vuoksi.Sedat Suna / EPA

ISTANBUL Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan yrittää puskea Istanbulissa läpi kaupunkihanketta, joka muuttaisi monituhatvuotisen kaupungin perusteellisesti.

Erdoğanin Kanal Istanbul -projektissa kaupunkiin rakennettaisiin uusi, vajaat 50 kilometriä pitkä keinotekoinen vesiväylä Mustaltamereltä Marmaranmerelle.

Uusi vesireitti kulkisi kaupungin läpi mukaillen Bosporinsalmea, joka jakaa Istanbulin Eurooppaan ja Aasiaan.

Suunniteltu kanal istanbul -kartta
Kanal Istanbul yhdistäisi Mustanmeren ja Marmaranmeren. Samalla se muuttaisi kaupunkia perusteellisesti.Jyrki Lyytikkä / Yle

Kanaalin ympärille rakennettaisiin uutta kaupunkiasutusta, ja vesireittien väliin muodostuisi miljoonien ihmisten asuttama saareke.

"Hullu projekti"

Esitellessään idean ensimmäisen kerran vuonna 2011, Erdoğan itsekin kutsui kanavaa "hulluksi projektiksi".

Hän perusteli projektin tarpeellisuutta sillä, että uusi kanava keventäisi Bosporinsalmen vesiliikennettä ja pienentäisi erityisesti niin kutsuttujen LPG-laivojen, eli nestemäistä luonnonkaasua kuljettavien kaasutankkereiden, sekä öljytankkereiden läpikulun aiheuttamaa onnettomuusriskiä.

Vuonna 1936 solmitun kansainvälisen Montreux'n sopimuksen mukaan Turkki joutuu antamaan vapaan kulun kauppa-aluksille Bosporinsalmella rauhan aikana. Salmella on kauppa-aluksia ruuhkaksi asti, ja siellä tapahtuu onnettomuuksia.

Uusi kanava olisi kapeimmalta kohdaltaan 275 metriä leveä ja tarkoitettu pienille ja keskikokoisille kuljetusaluksille.

Erdoğan edistää hanketta siitä huolimatta, että Istanbulin pormestari Ekrem Imamoğlu vastustaa sitä kiivaasti – tai ehkä osittain juuri siitä syystä.

Istanbulin kaupunginjohtaja Ekrem Imamoglu
Istanbulin kaupunginjohtaja Ekrem ImamogluAOP

Pääoppositiopulue CHP:n ehdokkaan Imamoğlun voitto paikallisvaaleissa puoli vuotta sitten oli kova kolaus presidentille ja hänen AK-puolueelleen, jotka olivat hallinneet suurkaupunkia 25 vuotta.

Kiista Kanal Istanbulista voikin osoittautua mittariksi siitä, olisiko Imamoğlu varteenotettava haastaja itsevaltaiselle Erdoğanille seuraavissa presidentinvaaleissa 2023.

Oppositio: Istanbul "murhataan"

Imamoğlun ja Turkin suurimpien ympäristöjärjestöjen mukaan hanke on vaarallinen.

– Tämä on suoranainen murha. Projektista on luovuttava heti paikalla, Imamoğlu sanoi viime viikolla pidetyssä lehdistötilaisuudessa.

Kansainvälisen ympäristöjärjestö WWF:n Turkin-osaston laaja raportti tuomitsee Kanal Istanbul -hankkeen ympäristövaikutukset. Vuonna 2018 julkaistussa, useiden asiantuntijoiden laatimassa raportissa projektia luonnehditaan Istanbulin "kaikkien aikojen suurimmaksi insinöörioperaatioksi".

Siinä varoitetaan Istanbulin juomavesien pilaamisesta sekä Bosporinsalmen, Marmaranmeren ja Mustanmeren vesien ja ekojärjestelmän herkän tasapainon romuttamisesta, jolla voisi olla arvaamattomia seurauksia.

Aallot vyöryvät laiturille, taustalla lokkilauma.
Bosporinsalmen rannalla oli tuulista 30. joulukuuta 2019.Tolga Bozoglu / EPA

– Olemme pisteessä jossa joudumme kysymään: kanava vai Istanbul, WWF:n raportissa todetaan.

Kanava toisi entistä enemmän asutusta jo 16 miljoonan asukkaan Istanbuliin, arvostelijat sanovat. Heidän mukaansa samalla kasvaisivat mahdollisten maanjäristysten tuhot.

Istanbulissa on ainainen maanjäristyksen vaara. Viimeksi vuonna 1999 lähellä kaupunkia tapahtunut maanjäristys tappoi yli 17 000 ihmistä.

Tuhannet istanbulilaiset kampanjoivat vastaan

Opposition johdolla tuhannet istanbulilaiset kampanjoivat nyt projektia vastaan. He toimittavat Turkin ympäristö- ja kaupunkiministeriölle kanavahankkeen perumista vaativia kirjeitä, jotka he allekirjoittavat nimellään ja henkilötiedoillaan.

Väkijoukko ministeriön ulkopuolella.
Tuhannet istanbulilaiset toimittavat Turkin ympäristö- ja kaupunkiministeriölle kanaalihankkeen perumista vaativia kirjeitä.Kemal Aslan

Ennen vuodenvaihdetta ministeriön Istanbulin-viraston edessä sadat ihmiset jonottivat viedäkseen kirjeensä hallitukselle.

– Me emme halua tätä. Emme edes tiedä kaikkia vahinkoja, mitä tämä projekti voi aiheuttaa, sanoi tekstiilityöntekijä Mehtap Polat, 50, joka jonotti kuusi tuntia, ennen kuin sai kirjeensä annettua viranomaisille.

– Kanavaa koskeviin arvosteluihin ei vastata kunnolla, ja sekin on pelottavaa, sanoi eläkkeellä oleva insinööri Nihal Arik, 65.

Sadat istanbulilaiset opiskelijoista eläkeläisiin jatkoivat jonottamista sateesta huolimatta, kun Yle kävi paikalla viime perjantaina. Aina välillä joukko yltyi taputtamaan ja huutamaan iskulauseita.

Jonossa pysyttiin, koska aikaa valittamiselle oli annettu 10 päivää ja monet päivistä osuivat pyhäpäiviin.

Ihmisjoukko jonottaa virastoon
Sadat ihmiset jonottivat Istanbulissa ympäristö- ja kaupunkiministeriöön kuuluvan viraston edessä toimittaakseen hallitukselle kirjeen, jossa vaaditaan kanaaliprojektin perumista.Kemal Aslan

Kuka jättihankkeen maksaa?

Hallitus kiistää arvostelun ja sanoo avaavansa tarjouskilpailun kanavan rakentamiseksi tulevina viikkoina. Hankkeen rahoitus on kuitenkin auki. Hallituksen mukaan kanava maksaisi arviolta 8,5 miljardin euroa, ja Turkki on talousahdingon keskellä.

Oppositio epäilee, että projektilla yritetään herättää henkiin Turkin nuutunut rakennussektori arabirahoilla. Rakennusala oli aiemmin Turkin talouden moottori.

Rakennustyömaa Istanbulissa.
Turkin oppositio epäilee, että Kanal Istanbul -hankkeella yritetään herättää henkiin Turkin nuutunut rakennussektori arabirahoilla.Tolga Bozoglu

Oppositiomielinen Cumhuriyet-lehti kirjoitti maanantaina että sijoittajat Kuwaitista ja Saudi-Arabiasta ovat jo ostaneet yli 24 hehtaarin edestä tontteja kanavan ympäriltä. Myös Kiinaa on veikattu mahdolliseksi rahoittajaksi.

– Maailmassa on yli 50 tällaista kanavaa. Niillä ei tavoitella näyttävyyttä, vaan ne on rakennettu tarpeeseen, Erdoğan ilmoitti maanantaina puheessaan pääkaupungissa Ankarassa.

– Rakennamme Kanal Istanbulin, halusitte sitä tai ette, Erdoğan sanoi.