1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. konservointi

Skalpelli, pora ja pumpulipuikko

Taidekonservaattori tekee millintarkkaa työtä, jossa työvälineitä käytetään monesti muuhun kuin mihin ne alunperin on tarkoitettu.

Lahden taidemuseon Viipuri-kokoelmaan kuuluvan Elias Muukan maalauksen kiilakehys vaihtuu ja värit kirkastuvat Nina Robbinsin käsittelyssä

Viipuri-kokoelman taidehistoriallisesti arvokkaita teoksia kunnostetaan ensi vuonna uudessa Lahden taide-, juliste- ja muotoilumuseossa avautuvaan näyttelyyn.

Pintapuhdistus tuo maiseman värit ja lammen syvyysvaikutelman esiin siten kuin taiteilija on sata vuotta sitten maalatessaan ne tarkoittanut.

Nina Robbins

Maalauksen pinnasta irtoavan lian väristä voi päätellä, millaisessa ympäristössä teos on elänyt.

Harmaa on katu- tai huonepölyä, vihertävä kertoo, että tilassa on tupakoitu.

Nina Robbins

Jokainen taidekonservaattori pyrkii etsimään omaan työskentelyynsä sopivimmat välineet.

Maalauksen pinta puhdistuu hellävaraisesti pumpulipuikon ja erityisnesteen avulla. Kynsinauhojen hoitoon tarkoitetun tikun silikonipää on hyvä värikerrosten kiinnittämisessä.

Nina Robbins

Liuottimien sijaan saatan käyttää hammaslääkärin välineitä puhdistuksessa. Skalpelli on kätevä vaikkapa kärpäsenkakan poistamiseen.

Vanhojen naulojen ja kiilakehysten irrotuksessa ja uusien kiinityksessä tarvitaan muun muassa poraa, sähkömiehen pihtejä, talttaa ja vasaraa.

Suurin osa konservaattoreista työskentelee museoissa. Nina Robbinsin erikoisalaa ovat maalaukset.

Konservointikerrosten tutkiminen vaatii erikoisvälineitä. Päämääränä on tehdä maalauksille vain välttämätön. Esimerkiksi maalauksiin suojaksi aiemmin lisätystä pintalakkauksesta on havaittu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tekijät

Tuija Veirto

Julkaistu 26.1.2020

Lue seuraavaksi