Tämä on nyt arkea monissa ruokakaupoissakin: Myyjillä radiopuhelin taskussa ja nappi korvassa

Muun muassa S-ryhmässä radiopuhelimien koetaan sekä parantaneen palvelua että edistäneen turvallisuutta.

Radiopuhelin
Sini Vehniäinen
Radiopuhelimet korvanappeineen ovat yhä useammin osa myyjien työvarustusta. Markku Pitkänen / Yle

Yhä useammassa myymälässä henkilökunta työskentelee nykyisin niin sanotusti nappi korvassaan.

Kyseessä ei ole kännykän, vaan perinteisen kaltaisen puhepainikkeellisen radiopuhelimen kuuloke.

Itse puhelin on useimmiten taskussa. Vielä muutama vuosi sitten tämäntyyliset puhelimet olivat kauppakeskuksissa lähinnä vartijoiden vöissä rautojen ja sumuttimen kanssa killuvia kapistuksia.

Nyt laitteilla halutaan kuitenkin ensisijaisesti edistää sisäistä viestintää.

– Kyllä ne ovat ennen kaikkea kommunikaation helpottamiseen henkilöstön kesken, vakuuttaa SOK:n riskienhallintayksikön päällikkö Mikko Koskinen.

Muun muassa S-ryhmän osuuskaupoilla puhelimia on käytössä jo tuhansia.

– Ne on hyväksi havaittu arjen toiminnassa pikku hiljaa. Ne toimivat tosi hyvin ja tekniikka ja kantavuudet antavat myöten isoissakin myymälöissä yhdistää sujuvasti henkilökuntaa, Koskinen kehuu.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla HOK-Elannon myymälöissä puhelimista on saatu hyviä kokemuksia.

Muun muassa S-market Arabiassa Helsingin Hämeentiellä radiopuhelimet ovat olleet käytössä noin vuoden. Marketpäällikkö Janne Lahden mukaan laitteiden hyödyt ovat ilmeiset.

Janne Lahti, myymäläpäällikkö S-market Arabia, Helsinki
Radiopuhelimet ovat parantaneet asiakaspalvelun sujuvuutta, kehuu S-market Arabian marketpäällikkö Janne Lahti.Markku Pitkänen / Yle

– Esimerkiksi jos asiakas on unohtanut punnita jonkun hedelmä- tai vihannestuotteen, kassalta voi huikata, ehtisikö myyjistä joku käydä punnitsemassa sen, Lahti havainnollistaa.

Toki laitteilla on myös turvallisuuteen liittyvä ulottuvuutensa.

– Ne luovat myös turvallisuuden tunnetta, kun tarvittaessa saa heti yhteyden toisiin työntekijöihin, sanoo S-market Arabian myyjä Sini Vehniäinen.

Sini Vehniäinen
S-market Arabian myyjän Sini Vehniäisen mukaan radiopuhelimet ovat olleet monella tavalla hyödyllisiä.Markku Pitkänen / Yle

– Myös turvallisuuskäytössä ne auttavat. Saadaan nopeasti viestiä eteenpäin, jos on palohälytys- tai evakuointitilanne. Pystyy myös pyytämään henkilökuntaa tai vartiointia tueksi, SOK:n Koskinen vahvistaa.

Monet puhelinjärjestelmistä myös toimivat sähkökatkoista ja yleisen puhelinverkon häiriöistä riippumatta. Toisaalta, varsinkin vanhempaan tekniikkaan perustuvissa puhelimissa yhteydenpidon tietosuoja on olematon. Toisin sanoen lähetykset ovat sopivalla laitteella kenen tahansa korville avoimia.

– Hyvin pitkälle ovat kuunneltavissa. On todettu, että ei siellä se liikenne ole meille luottamuksellista. Tietenkin siihen liittyy paljon tärkeitä asioista, että opetellaan yhteistä tapaa kommunikoida radiossa. Nehän saattavat kuulua myös asiakkaalle, eli on tärkeää että puhutaan sillä tavalla että ei herätä myöskään asiakkaissa ihmetystä, jos joku ääni kuuluu sieltä läpi, Koskinen sanoo.

radiopuhelimia laturissa
Työpäivän päättyessä radiopuhelimet palautetaan lataustelineeseen. Usein puhelimet ovat yhteiskäyttössä, mutta kuuloke-mikrofonijohto on jokaisella työntekijällä henkilökohtainen.Markku Pitkänen / Yle

Toisaalta samoista asioista on saatettu aiemmin viestiä vieläkin avoimemmin, muistuttaa Koskinen.

– Kyllähän nämä ymmärrettävästi nopeuttavat kaikkia tilanteita, kun saadaan saman tien yhteys ja usealla henkilölle kuuluviin sen pyyntö. Joskus on tarvinnut kuuluttaa kaikista tapahtumista, nyt voidaan tehdä se paljon hienovaraisemmin tämän tekniikan ansiosta.

Kaupan alan etujärjestön mukaan S-ryhmän ohella myös monet muut alan toimijat ovat ottaneet radiopuhelimet käyttöön myymälöissään.

– On hyvä, jos muista kuin turvallisuuden näkökulmista lähteviä asioita voidaan hyödyntää myös turvallisuuteen, sanoo Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija Lauri Kulonen.

Lue myös juttu vuodelta 2017: Perinteinen radiopuhelin katkaisee radiohiljaisuuden kännykkää nopeammin