Raskaalle junaliikenteelle nopeusrajoituksia Porin ja Muhoksen seudulle – syynä lukuisat valitukset hiilijunien tärinästä

Koeajoissa havaittiin, että tärinä vähenee, kun junia ajetaan 50 km/h nopeudella 60-70 km/h sijaan.

Kotimaa
Juna Porin ratapihalla.
Hiilijunien aiheuttama tärinä on häirinnyt radanvarren asukkaita Porin ja Muhoksen seuduilla.Katja Halinen / Yle

Väylävirasto aikoo laskea raskaan junaliikenteen nopeutta Porin ja Muhoksen seudulla, virasto kertoo tiedotteessaan.

Väylä on saanut paljon valituksia Venäjältä Porin satamaan kulkevien hiilijunien aiheuttamasta tärinästä. Tärinää on havaittu myös muualla Suomessa.

Venäjän ja Suomen satamien välinen transitoliikenne on lisääntynyt viime vuosina. Radanvarren asukkaat ovat kokeneet häiritsevänä etenkin yöaikaisen liikenteen.

Väylä selvitti viime vuonna tärinän syitä ja mahdollisia korjaavia toimenpiteitä laajoilla koeajoilla ja lähes sadan kiinteistökohteen mittauksilla. Viime elokuussa Porin seudulla tehdyt koeajot olivat laajimmat Suomessa koskaan tehdyt.

Rajoitukset voimaan maaliskuun lopulla

Itäisen yhdysliikenteen raskaiden tavarajunien normaali nopeus kuormattuna on 60–70 km/h. Koeajojen perusteella havaittiin, että laskemalla nopeus 50 km/h saadaan tärinää vähennettyä. Tärinän voimakkuuteen vaikuttavat myös maaperä ja kiinteistöjen rakennustapa.

– Kesällä tehtiin koeajoja, joissa ajettiin raskaalla tavarajunalla eri nopeuksilla. Niissä selvisi, että 50 kilometrin tuntivauhtia ajettaessa tärinä väheni joissain kohdissa merkittävästi, kertoo Väyläviraston osastonjohtaja Minna Torkkeli.

Joissain kohtaa tärinä väheni vähemmän, mutta joka kohdassa rataa sitä kuitenkin mitattiin vähemmän kuin 60–70 kilometrin tuntivauhdissa.

Rajoituksia myös Muhoksen alueella

Väylä on nyt asettamassa nopeusrajoituksia pahimmille tärinäalueille. Rajoitukset koskevat yli 3 000 tonnin painoisia junia.

Väylä esittää, että nopeutta lasketaan 50:een km/h Porissa yhteensä 5 kilometrin matkalla, Nakkilassa kilometrin ja Ulvilassa kahden kilometrin matkalla.

Pohjois-Pohjanmaalla Muhoksella Väylävirasto esittää yli 3 000 tonnin junille 50 kilometrin tuntirajoitusta yli neljän kilometrin matkalle. Lisäksi rajoitusaluetta laajennetaan 300 metriä itään nykyisestä.

Muhoksella asukkaat ovat kokeneet, että Venäjältä tulevien malmipellettijunien aiheuttama tärinä on vain lisääntynyt ajan myötä.

Muhoksen ohi kulkeva Kontiomäki–Oulu-rata on korjattu vaihtamalla puiset ratapölkyt betonisiin. Väylästä on vahvistettu muhoslaisten havainto, että betonipölkyt ovat jossain määriin lisänneet venäläisten junien aiheuttamaa tärinää.

Viraston mukaan syynä on venäläisvaunujen telirakenne, ei niiden kunto. Tärinä on voimakkainta alueilla, joilla on paksu ja pehmeä maaperä, kuten paksu savikerros. Tärinä tuntuu näillä alueilla etenkin puurunkoisissa kaksikerroksisissa rakennuksissa. Vastaavaa tärinäongelmaa on myös Lohjan seudulla.

Ennen nopeusrajoituksen asettamista Väylä kuulee vielä liikennöitsijöitä ja kuntia. Tavoitteena on saada nopeusrajoitukset voimaan maaliskuun lopussa.