Hävittäjäehdokkaat tulevat talvitestiin Suomeen – Kari Rusanen on lentänyt niillä kaikilla

Hornetin seuraajaehdokkaiden sotilaallista suorituskykyä arvioidaan lähiviikot.

hävittäjät (sota-alukset)
Ilmavoimien pääkoelentäjä Kari Rusanen
Everstiluutnantti Kari Rusanen on Ilmavoimien pääkoelentäjä. Hän vastaa hävittäjätestien koesuunnitelmista ja lentoturvallisuudesta.Jani Aarnio / Yle

Ehdokkaat Suomen nykyisten Hornet-hävittäjien korvaajaksi pääsevät Satakunnan lennoston kovaan testiin tammi-helmikuussa. Tavoitteena on arvioida, miten hyvin hävittäjävalmistajien lupaukset pitävät esimerkiksi jäätävässä tihkussa tai räntäsateessa.

– Meillä on erittäin kattava testipatteri. Haluamme katsoa järjestelmiä, suoritusarvoja, lento- ja talviominaisuuksia sekä kaikkea niihin liittyvää, sanoo Ilmavoimien pääkoelentäjä, everstiluutnantti Kari Rusanen.

Testilennot ovat alkaneet torstaina. Ensimmäisenä vuorossa on yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon. Muut ehdokkaat ovat ranskalainen Rafale, ruotsalainen Gripen E sekä yhdysvaltalaiset Super Hornet ja F-35.

Testitapahtuman keskuspaikka on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohta. Pohjoisessa lennot ulottuvat Oulun korkeudelle.

Ehdokkaisiin on perehdytty tarkasti

Hävittäjävalmistajilta tulee Suomeen omat ohjaajat. Suomalaiset lentäjät valvovat koelentoa ja avustavat ohjaajaa.

Ilmavoimien pääkoelentäjä Kari Rusanen on yksi niistä harvoista suomalaisista, jotka ovat oikeasti lentäneet Hornetin korvaajaehdokkaita. Rusanen pääsi ehdolla olevien hävittäjien ohjaamoon jo esiarviointivaiheessa.

Nyt alkavassa testaustapahtumassa Rusanen ei itse tartu hävittäjän puikkoihin, vaan vastaa koesuunnitelmien hyväksymisestä ja lentoturvallisuudesta.

– Meillä on pitkän linjan koelentäjät käytössä ja vuosien kokemus koelentämisestä. Olemme 4–5 vuoden aikana näihin kandidaatteihin perehtyneet ja käyneet tutustumassa niihin, Rusanen sanoo.

Koelentäjät ovat valmistautuneet testeihin muun muassa simulaattoreiden avulla.

Hornet hävittäjä
Hornet oli tiistaina korjaamossa Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa.Jani Aarnio / Yle

Rusanen aloitti 1997 varusmiehenä Ilmasotakoulussa Kauhavalla. Vuonna 2009 hän kävi Yhdysvaltain merivoimien koelentokurssin. Kurssi kesti 11 kuukautta ja sen aikana Rusanen lensi 16 konetyyppiä.

Uran mieleenpainuvimpia kokemuksia ovat lennot MiG-15- ja F-4 Phantom -hävittäjillä sekä toisessa maailmansodassakin käytetyllä B25-pommikoneella. Rusanen pääsi myös kokeilemaan Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan avaruussukkuloiden simulaattoreita.

Rusanen toimi koelentäjänä koko juuri päättyneen vuosikymmenen. Nykyään pääkoelentäjänä Rusanen lentää keskimäärin kerran viikossa.

Testit jatkuvat helmikuun lopulle

Satakunnan lennosto on valmistautunut testaustapahtuma HX Challengeen koko viime vuoden. Loppuvaiheessa valmistelut ovat koskeneet lennoston koko henkilöstöä.

– Ehdottomasti meidän vuoden 2020 tärkeimmät tapahtumat ovat alkamassa ja tärkein kaksi kuukautta käynnistymässä, sanoo Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen.

Satakunnan lennosto Aki Heikkinen
Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen kertoo, että hävittäjäehdokkaat halutaan testata haastavissa olosuhteissa.Jani Aarnio / Yle

Hävittäjäehdokkaiden mukana Suomeen saapuu ulkomaisia osastoja, jotka ovat kooltaan 70:stä yli sataan henkilöön.

Jokaisella hävittäjäehdokkaalla lennetään muutamana päivänä joitakin kertoja päivässä. Testit voivat rajoittaa liikkumista tilapäisesti ainakin Pirkkalan ja Jämsän Hallin lentokentän läheisyydessä.

Tavalliset kansalaiset eivät välttämättä huomaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa.

– Lentomäärä ei ole mikään massiivinen ja voi vähän hämätä siinä suhteessa, kuinka paljon muutoin on valmistauduttu ja kuinka paljon muuta tässä tehdään, Heikkinen sanoo.

Lentokonebongareille on varattu katselupaikka Tampere-Pirkkalan lentokentän ykkös- ja kakkosterminaalin välistä. Perinteisten bongauspaikkojen käyttöä rajoitetaan.

Ilmavoimien omaa kalustoa käytetään osalla lennoista kuvaamaan vastustajaa ja tarvittaessa tuki- ja kuljetustoiminnassa. Myös Suomen nykyiset Hornetit ja Hawkit osallistuvat testitapahtumaan.

Testien tuloksia käydään läpi loppuvuosi

Ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas sanoo, että mikään ehdokkaista ei tule pääsemään helpolla.

– Kyllä me olemme aika paljon laittaneet tähän resursseja. Laitamme kaikki kandidaatit koville matkan varrella.

ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas ja ilmavoimien pääkoelentäjä Kari Rusanen
Ilmavoimien pääkoelentäjä Kari Rusanen (vas.) ja ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas kertoivat hävittäjäehdokkaiden testivierailun valmisteluista Pirkkalan tukikohdassa.Jani Aarnio / Yle

Testilentojen tapahtumat jäävät tarkasti talteen.

– Kaikki koneet on varustettu sellaisilla tallennusjärjestelmillä, että tiedämme tasan tarkkaan, mitä siellä on tehty, Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen sanoo.

Testilentojen jälkeen työ jatkuu tiiviinä koko loppuvuoden muun muassa raporttien kirjoittamisella. Saatua tietoa käytetään myöhemmin muun muassa pitkäkestoisessa sotapelissä, jossa kandidaattien kokonaisratkaisuja arvioidaan osana koko puolustusjärjestelmää.

Viikossa tietoa koneesta ehtii kertyä niin paljon, että sen käsittely ja analysointi sekä johtopäätösten tekeminen vie huomattavasti aikaa. Lentokokeiden lisäksi simulaattorit ja erilaiset mallinnusjärjestelmät ovat tärkeitä sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnissa.

Lopullisen valintapäätöksen Hornetin seuraajasta tekee valtioneuvosto ensi vuonna. Rahaa on varattu 7–10 miljardia. Rahat myöntää eduskunta.

Koneiden on tarkoitus tulla käyttöön 2020-luvun loppupuolella.

Lue lisää:

Analyysi: Hävittäjäehdokkaat kilpailevat huomiosta Turun taivaalla – koneiden vertailu on Suomelle megaurakka

Suomi käyttää hävittäjiin todennäköisesti kaikki kauppaan varatut 10 miljardia euroa