Moottorikelkkareittien avaaminen valjakoille ja pyöräilijöille pelottaa Lapissa – lakimuutos voidaan vielä perua tai liikkumista rajoittaa

Kelkkareitin pitäjä voi kieltää muilta kuin moottorikelkoilta pääsyn kelkkareitille tai rajoittaa liikkumista reitillä.

moottorikelkkailureitit
Moottorikelkkoja reitillä Rovaniemellä tammikuussa 2020.
Uusi tieliikennelaki päästää moottorikelkkasafarit ja koiravaljakot samoille reiteille. Safariyritysten mukaan tämä ei ole turvallista.

Kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki sallii kelkkareiteille moottoriajoneuvoista vain moottorikelkat, mutta avaa reitit muille ajoneuvoille. Muun muassa eläinvetoiset ajoneuvot, kuten koira- ja porovaljakot, sekä polkupyöriksi luokiteltavat matalatehoiset sähköpyörät pääsisivät ajelemaan kelkkareiteille. Lapissa kelkkareittejä on tuhansia kilometrejä.

Lapissa uudistus on herättänyt huolen reittien turvallisuudesta. Lapin Kansa uutisoi marraskuussa, että niin poliisi, Liikenneturva kuin safariyrittäjätkin pitävät uudistusta turvallisuusriskinä (siirryt toiseen palveluun).

Euroopan suurimman kelkkasafareita järjestävän yrityksen Lapin Safarit Oy:n safaritoimen johtaja Jyrki Karonen pitää vaarallisena moottorikelkkojen ja eläinten päästämistä samoille kapeille reiteille.

– Järjenvastaista. Kyllä sillä meidän mielestämme saataisiin aikaan hengenvaarallinen tilanne moottorikelkkailureiteille, sanoo Jyrki Karonen.

Samoilla linjoilla on porosafareihin erikoistuneen Arctic Reindeer Oy:n toimitusjohtaja Miia Merkku.

– Se toisi sellaisia riskejä, että kukaan vastuullinen poroyrittäjä tai husky-yrittäjä ei mene ajamaan kelkkareittien päälle. Poroilla tai huskyvaljakoilla ei pysty siirtymään pois alta. Ne kulkevat hitaammin kuin kelkat, perustelee Miia Merkku.

Merkun yrityksellä on omat ajoreitit poroille.

Uusikin laki sallii rajoitukset

Uusi tieliikennelaki annettiin jo vuonna 2018, mutta se tulee voimaan vasta ensi kesäkuussa.

Valmistelijoiden mukaan kelkkareittien avaaminen laajemmalle käyttäjäkunnalle oli tietoinen tavoite eikä sitä aiemmin mikään taho ole vastustanut, kertoo turvallisuusyksikön johtaja Elina Immonen liikenneministeriöstä.

– Tällaisia huolia ei ole lain valmistelun yhteydessä esitetty, ei lausuntokierroksella eikä muutoinkaan. Lainmuutoksella haluttiin mahdollistaa kelkkareittien laajempi käyttö, mutta kuitenkin niin, että kelkkareitin pitäjä voi aina kieltää ja rajoittaa liikkumista.

Lakia on mahdollista vielä muuttaakin

Immosen mukaan muiden pääsyä kelkkareiteille voidaan rajoittaa kelkkareittikilven lisäkilvellä. Rajoituksesta päättää reitin pitäjä, joka usein on kunta.

Uuteen tieliikennelakiin valmistellaan korjauksia jo ennen sen voimaantuloa. Jos poliitikot niin päättävät, myös kelkkareittiasia voidaan säätää lakiin uusiksi.

– Jos hallituksen esityksen lausuntopalautteessa tällaisia huolia esitetään, ne arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Vielä on mahdollista vaikka muuttaakin tätä voimaan tulevaa lakia, sanoo turvallisuusyksikön johtaja Elina Immonen liikenneministeriöstä.

Lausuntoja uuden tieliikennelain korjauspaketista voi lähettää ministeriöön (siirryt toiseen palveluun)tammikuun 16. päivään mennessä.

Lue myös:

Puhelinta saa ensi kesästä alkaen räplätä ratissa, kun auto seisoo liikennevaloissa – Liikenneturva vastustaa lakimuutosta

Jättimäiset moottorikelkat tulevat – kuljetukseen mahtuu jopa parinkymmenen hengen ryhmä kerralla