Budjetti kiristyy: uuden Kaurialan koulun rakentamiskustannuksia supistetaan vähintään 1,5 miljoonalla eurolla

Puretun koulun paikalle odotetaan uutta kaksikerroksista koulua 450 oppilaalle.

Hämeenlinnan koulut
Graffitia Kaurialan koulun ulkoseinässä Hämeenlinnassa.
Vanhan Kaurialan koulun seiniä koristivat graffitit vielä kesällä 2018. Nyt rakennus on purettu.Ville Välimäki / Yle

Hämeenlinnan Kaurialan koulu on uutena rakennushankkeena joutunut jo ennen rakennustöidensä alkua kuntataloussäästöjen alle. Hämeenlinnan kaupunginhallitus on vahvistanut monivuotisen kunnallistalouden tasapainottamisohjelman loppuvuodesta 2019.

Kuntatalouden tasapainottamisessa vuosina 2020–2024 Hämeenlinnassa edellytetään, että kaikista hankkeista tulee saada vähennettyä vähintää 10 prosenttia.

Uuden Kaurialan koulun osalta tämä tarkoittaa vähintään 1,5 miljoonan euron supistuksia jo hyväksyttyihin rakennuskustannuksiin, kertoo Hämeenlinnan hankesuunnittelupäällikkö Antti Kaukiainen. Hankkeen budjetiksi vahvistettiin kaupunginvaltuustossa 15 miljoonaa euroa marraskuussa.

Hämeenlinnan kaupunki hakee parhaillaan uudelle koululle toteuttajaa avoimessa kilpailutuksessa. Kilpailutuksen alussa eli markkinavuoropuhelussa urakoitsijoiden kanssa katsotaan, pystytäänkö hanke toteuttamaan pienemmällä rahalla.

– Jos ei pystytä, katsotaan millä tavalla karsien kouluhanke voidaan sitten toteuttaa. Se selvitetään tässä, kertoo hankesuunnittelupäällikkö Kaukiainen.

Rakentaminen alkuun syksyllä 2020

Jo ennakkoon on tiedetty, että uuden koulun budjetti on hyvin kireä. Myös talouden tasapainottamisohjelman edellyttämä kustannusten leikkaus tuo lisähaasteita. Koulun toteuttaja, Hämeenlinnan kaupunki, hioo alkuvuodesta halukkaiden urakoitsijoiden kanssa uuden koulun huonetilaohjelmia ja muita rakenteita, joista säästöjä voisi syntyä.

Hämeenlinnan vuoden 2020 budjetissa koulun rakennuttamiseen on varattu 2 miljoonaa euroa. Suurimmat rakennustyöt ovat vuonna 2021 ja koulun viimeistely 2022.

Tähtäimessä on edelleen, että rakennustyö saataisiin liikkeelle elokuussa 2020. Näin varmistuisi, että Kaurialan koulu voisi palata väliaikaistiloistaan Myllymäestä omalle koulutontilleen syksyllä 2022.

Uuteen kouluun vain vähän avoimia oppimistiloja

Uuteen yläkouluun päädyttiin, kun entinen koulu oli päässyt korjauskelvottomaksi sisäilmaongelmien takia. Kaurialan uusi koulu tulee aiemmin puretun tilalle samoille paikoille.

Suunnitteluvaiheessa on päädytty opetushenkilökunnan kanssa ratkaisuun, että suuria avoimia oppimisympäristöjä kouluun ei tule.

– Avoimet oppimisympäristöt toimivat ala-asteilla hyvin, kertoo hankesuunnittelupäällikkö Antti Kaukiainen.

Hämeenlinnassa avoimet oppimisympäristöt ovat puhuttaneet vuonna 2019. Argumentteja on ollut puolesta ja vastaan niin kuntalaisilta kuin opetusalan ammattilaisilta. Hämeenlinnassa avomia oppimisympäristöjä on toteutettu 2010-luvulla Tuomelaan ja Nummelle.

Kaurialan koulu mitoitetaan 450 oppilaalle sekä sitä tukevalle opetushenkilökunnalle. Uudesta yläkoulusta tulee kaksikerroksinen.

Jos avoimia opetustiloja tarvitaan koulussa, ne ratkaistaan siten, että luokkien seiniä voidaan avata ja saada suurempi tila näin.

Vanhan Kaurialan Revell-koulun purkaminen puhutti

Purettu Kaurialan koulu oli suurehko ja arkkitehtuurisesti näyttävä modernistinen kolmikerroksinen rakennus. Myöhemmin rakennettiin lisäosia kuten liikuntasali ja käsityöluokat omiin rakennuksiinsa.

Kaurialan koulun vanha päärakennus oli kansainvälisesti tunnetun arkkitehti Viljo Revellin arkkitehtitoimiston suunnittelema.

Museovirasto otti purkamiseen kantaa 2016 ja Museoviraston mielestä Hämeenlinnan Kaurialan koulun rakennukset olisi voitu korjata ja suojella rakennusperintölailla.

Entinen 1960-luvun alussa valmistunut koulu jouduttiin sulkemaan vuonna 2015 ja purkamaan korjauskelvottomana loppuvuodesta 2018. Koulu kärsi vakavista sisäilmaongelmista.

Purkamisen yhteydessä myös Kaurialan koulun suurehko piha on muokattu autioksi ja alkutilaansa. Hankesuunnittelupäällikkö epäilee, että uuden koulun pihaa ei ehditä saada valmiiksi 2022, kun koulu on määrä ottaa käyttöön.