Tavarajunien nopeutta lasketaan Muhoksella tärinäongelman takia

Tavarajunien nopeusrajoituksia suunnitellaan myös muualla Suomessa.

rautatieliikenne
VR Tavarajuna junaliikenne rautatiet
Etenkin itänaapurista tulleiden malmipellettijunien on koettu aiheuttaneen tärinää. Kuvituskuva VR:n tavarajunasta.Jani Aarnio / Yle

Raskaiden tavarajunien aiheuttamiin tärinäongelmiin haetaan Muhoksella helpotusta junien nopeusrajoituksista.

Nykyisin rajoitus alueella on 60 kilometriä tunnissa. Väylävirasto esittää yli 3 000 tonnin junille 50 kilometrin tuntirajoitusta yli neljän kilometrin matkalle Muhoksella. Lisäksi rajoitusaluetta laajennetaan 300 metriä itään nykyisestä.

Muhoksella asukkaat ovat kokeneet, että Venäjältä tulevien malmipellettijunien aiheuttama tärinä on vain lisääntynyt ajan myötä.

Muhoksen ohi kulkeva Kontiomäki–Oulu-rata on korjattu vaihtamalla puiset ratapölkyt betonisiin. Väylästä on vahvistettu muhoslaisten havainto, että betonipölkyt ovat jossain määriin lisänneet venäläisten junien aiheuttamaa tärinää.

Viraston mukaan syynä on venäläisvaunujen telirakenne, ei niiden kunto. Tärinä on voimakkainta alueilla, joilla on paksu ja pehmeä maaperä, kuten paksu savikerros. Tärinä tuntuu näillä alueilla etenkin puurunkoisissa kaksikerroksisissa rakennuksissa.

Väylä on saanut runsaasti asiakaspalautetta raskaan junaliikenteen aiheuttamasta tärinästä. Laajojen selvitysten perusteella Väylä on laskemassa raskaan junaliikenteen nopeutta tärinän vähentämiseksi.

Ennen nopeusrajoituksen asettamista Väylä kuulee vielä liikennöitsijöitä ja kuntia. Tavoitteena on saada uudet nopeusrajoitukset voimaan maaliskuun lopussa, kun säännöllisen liikenteen aikataulut muuttuvat.

Muhoksen lisäksi vastaavaa tärinäongelmia on ollut muun muassa Kouvolan, Lohjan ja Porin seuduilla.

Lue lisää: Raskaalle junaliikenteelle nopeusrajoituksia Porin seudulle – syynä lukuisat valitukset hiilijunien tärinästä