Kysyimme asiantuntijalta Teheranin lentoturmasta: "Jotakin äärimmäisen yllättävää ja nopeaa on tapahtunut"

Asiantuntija ei sulje nykytiedoilla mitään mahdollisuutta pois. Kansainvälinen onnettomuustutkinta saattaa kestää vuoden.

lento-onnettomuudet
Lentokoneen putoamispaikkaa tutkitaan.
Lentokoneen putoamispaikkaa tutkitaan parhaillaan Teheranissa.AFP

Liikenteen turvallisuusviraston Traficomin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen on varovainen arvioidessaan tänään keskiviikkona sattuneen Iranin lentoturman syytä.

Iranin pääkaupungista Teheranista Ukrainan Kiovaan lähtenyt matkustajakone putosi aamulla maahan heti nousun jälkeen. Kaikki koneessa olleet 176 matkustajaa kuolivat.

Esitimme Kaakiselle arvioitavaksi viisi vaihtoehtoa, jotka olisivat voineet aiheuttaa onnettomuuden.

Konetyyppi

Turmakone oli Boeing 737-800 -tyyppinen matkustajakone, jollaisia on käytössä yli 5 000 eri puolilla maailmaa. Konetta ei pidä sekoittaa Boeing 737-MAX -tyyppiin, joka on lentokiellossa useiden onnettomuuksiensa takia.

Kaakinen: Kyse on turvallisesta konetyypistä. Mitään sellaista ei ole ilmaantunut, mikä antaisi olettaa toisin.

Ohjusisku

Iran teki yöllä ohjushyökkäyksen Irakissa sijaitsevia amerikkalaisjoukkoja vastaan. Olisiko ohjus voinut osua vahingossa myös matkustajakoneeseen?

Kaakinen: Tässä vaiheessa mitään vaihtoehtoa ei voi täysin poissulkea, mutta en pidä ohjusiskua todennäköisimpänä vaihtoehtona. Tärkeintä olisi pystyä tekemään kunnollinen onnettomuustutkinta. Se voi tietysti olla vaikeaa, kun ottaa huomioon missä oloissa ja missä päin maailmaa onnettomuus on sattunut.

Mekaaninen vika

Ukrainan Teheranin-suurlähetystö kertoi nopeasti alassyöksyn jälkeen, että kyse oli koneen "mekaanisesta viasta". Kone oli kuitenkin varsin uusi, valmistunut vasta neljä vuotta sitten. Lähetystökin perui puheensa päivän aikana.

Kaakinen: Siellä on tapahtunut jotakin äärimmäisen yllättävää ja nopeaa, mutta ilman onnettomuustutkintaa siitä ei voi sanoa mitään enempää. Miehistön mahdollisesti tekemä virhe on myös yksi tutkinnan kohteista, mutta tähän mennessä julkisuudessa olleiden tietojen perusteella en pidä sitä todennäköisimpänä syynä.

Ukrainan matkustajakoneiden kunto

Ukraina on ollut käytännössä sotatilassa jo kuusi vuotta. Onko köyhällä maalla varaa huoltaa kaikkia matkustajakoneitaan?

Kaakinen: Ne on huollettu asianmukaisesti. Ne ovat aina läpäisseet Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n tarkastukset.

Ongelmia kiitoradalla

Turmakone ehti nousta vain yli kahden kilometrin korkeuteen. Mitä sellaista kiitoradalla olisi voinut sattua, että kone syöksyisi hetken kuluttua maahan?

Kaakinen: Jokin vieras esine kiitoradalla riittää. Tästä on esimerkkinä Concorden onnettomuus Pariisissa, jolloin kiitoradalla ollut metallipala osui lähtökiidon aikana renkaaseen, kimposi siitä siipeen ja puhkaisi polttoainetankin. Kone pääsi vain hieman ilmaan ja putosi sitten maahan.

Lopullinen varmuus saadaan vasta kunnollisen onnettomuustutkinnan jälkeen, joka kestää puolesta vuodesta vuoteen.

Lue lisää:

Iranissa maahan syöksyneen matkustajakoneen turman syy epäselvä – kaikki koneessa olleet 176 ihmistä kuolivat, joukossa 7 maan kansalaisia