Suomalainen kustannusala jatkaa keskittymistään – Otava osti Kariston

Kustannusyhtiö Otava ostaa Kariston kustannustoiminnan. Karisto jatkaa omana yksikkönään vanhalla nimellä.

Kustannusosakeyhtiö Otava
Johanna Hulkon lastenromaanit Geoetsivät ja vaeltava aave sejä Geoetsivät ja rahakätkön arvoitus
Karisto tunnetaan muun muassa kotimaisesta lastenkirjallisuudesta ja dekkareistaan.Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Otava kertoo kaupan olevan linjassa liikestrategiansa kanssa. Yhtiö hakee kasvua toiminnoista, jotka täydentävät sen omaa kustannusohjelmaa.

– Karistolta löytyy paljon annettavaa muun muassa äänikirjojen markkinoille, Otavan toimitusjohtaja Pasi Vainio sanoo.

Hämeenlinnalaiskustantamon toiminta jatkuu Otavan sisällä Kariston nimellä. Yhtiön työntekijät siirtyvät suoraan Otavan palvelukseen.

Kariston liiketoimintaa on pyörittänyt vuodesta 2016 Tarusto Kustannus Oy. (siirryt toiseen palveluun) Kustantamon toimitusjohtaja on Mika Kotilainen, joka myös omistaa osuuden siitä.

August Boman ja Arvi A. Karlsson (myöhemmin Karisto) perustivat kustantamon Hämeenlinnaan vuonna 1900. Myöhemmin liiketoiminta siirtyi Arvi A. Karistolle, joka perusti kaupunkiin myös sitomoyrityksen ja kirjekuoritehtaan.

Perinteikäs Karisto tunnetaan erityisesti lastenkirjoistaan ja dekkareistaan. Yksi kustantamon menestyskirjasarjoista on Anneli Kivelän Katajamäki-viihderomaanisarja. Sarjassa on ilmestynyt 15 idylliseen maalaiskylään sijoittuvaa Katajamäki-kirjaa.

Suomalainen kirjankustantaminen on liikkunut kohti suurempia yksiköitä koko 2010-luvun. Vuonna 2019 WSOY osti Bazar-kustantamon ja suomalainen Gummerus-kustantamo siirtyi ruotsalaisen äänikirjoihin erikoistuneen Storytelin omistukseen. Moni pienempi kustantamo on sulautunut Otavaan tai Werner Söderströmiin Kariston lailla.

Kuka päättää mitä Suomessa luetaan? Kustannusalan keskittyminen herättää huolta – tässä vastaukset 5 kysymykseen

Alan keskittymistä ja pienten kustantamoiden sulautumista suurten yritysten liiketoimintaan on perusteltu sillä, että suuremmilla yksiköillä on paremmat resurssit muun muassa myyntiin, markkinointiin ja tiedottamiseen. Pienissä yrityksissä juuri nämä saattavat tuottaa liikaa kustannuksia ja viedä liian suuren osan pienistä henkilöresursseista.

Sekä Otava että Karisto odottavat äänikirjojen suosion jatkavan kasvuaan ja tuovan nostetta kustannustoiminnalle.