Jouluna saatu lahjakortti on unelmalahja – varsinkin kauppiaalle, jos kortti jää käyttämättä

USA:ssa lahjakorttien mukana hukkuu miljardeja joka vuosi. Suomalaiskauppiaat ovat vaitonaisia.

lahjat
Kuvituskuva lahjakortista.
Rafael Ben-Ari / AOP

Joulu on juhlittu ja joululahjat avattu. Ja aivan kuten ennenkin, paketeista esiin paljastetut tuotteet havaittiin väärän kokoisiksi, väärän värisiksi tai väärän merkkisiksi.

Loppiaiseen mennessä nämä epäkelvot lahjat on työnnetty kaapin perälle, vaihdettu kaupan tiskillä tai myyty internetin kauppapaikoilla.

Tämä rumba lienee jouluperinteistä se kaikkein turhin.

Ei siis ihme, että lahjakorttien suosio kasvaa vuosi vuodelta. Lahjakortti on helppo ostaa ja käyttää – ainakin jos kauppiaalla on tarjolla kelvollinen tuotevalikoima.

Lahjakortti oli joulun hittituote. Harva tulee kuitenkaan miettineeksi, että todellinen unelmalahja se oli ennen kaikkea kauppiaan kannalta:

  • Lahjakortin saanut henkilö ei valitse tai kilpailuta kauppapaikkaa – ja usein hän päätyy käyttämään enemmän kuin mitä kortilla on arvoa.
  • Toisaalta, jos tuote maksaakin vähemmän, vaihtorahoja ei tarvitse antaa.
  • Yhtiön kirjanpidossa näyttää hyvältä, kun rahat kilahtavat kassaan jo ennen tavaran toimittamista.
  • Ja kokonaan oma lukunsa ovat ne lahjakortit, joita ei käytetä.

Käsi pystyyn – keneltä on jäänyt lahjakortti tai leffalippu käyttämättä?

Olette yritysten unelma-asiakkaita.

Normaalissa tavarakaupassa kauppiaan osuus on yleensä vain joitain prosentteja myydyn tuotteen hinnasta. Sen sijaan lunastamatta jäänyt lahjakortti on lähes puhdasta voittoa.

Miljardeja hukkaan

Lahjakorttien käyttämättä jättäminen ei ole mitätön ilmiö. Yhdysvalloissa ostettujen lahjakorttien arvosta jää CBSNewsin lainaaman konsulttiyhtiö Mercator Advisory Groupin mukaan jopa kolme prosenttia (siirryt toiseen palveluun)käyttämättä.

Lahjakorttiliiketoiminnan kokonaisarvo on Yhdysvalloissa lähes sata miljardia dollaria, eli kyse on noin kolmesta miljardista dollarista.

Suurempiakin arvioita esitetään (siirryt toiseen palveluun).

Myös Yhdysvalloissa tällainen käyttämättä jäänyt kortti on suora lahjoitus kuluttajilta yrityksille. The Atlantic -uutispalvelu tosin kertoo, että aivan kaikkialla asiaa ei ole näin. Muutamissa Yhdysvaltain osavaltioissa käyttämättä jäänyt lahjakortti tulkitaan hukatuksi omaisuudeksi ja otetaan julkisen vallan käyttöön (siirryt toiseen palveluun).

Suomessa se on salaisuus

Lahjakorttien määrä on lisääntynyt Suomessakin vuosi vuodelta. S-ryhmästä kerrotaan, ettei lahjakorttien parissa ole vielä nähty laskuvuotta.

Kauppayritykset eivät kuitenkaan ole halukkaita kertomaan, kuinka paljon kortteja jää käyttämättä.

– Pieni määrä tuloutetaan ja niillä katetaan lahjakorttitoiminnan kuluja, S-Pankin tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell sanoo.

Kilpailijalta ei saa tietoa senkään vertaa.

– Valitettavasti emme voi kommentoida, mutta kortilla on kuitenkin käyttöaikaa kaksi vuotta, K-ryhmän viestinnästä kerrotaan.

Stockmannilta sanotaan, ettei vanhentuneiden lahjakorttien määriä edes seurata.

"Vain joitain prosentteja"

Mitä suurempi kauppaketju, sitä helpompi lahjakorttia on käyttää. Toisaalta, jos lahjaa voi käyttää esimerkiksi vain elokuvissa käymiseen, se saattaa jäädä helpommin käyttämättä.

Finnkinon kaupallinen johtaja Hannele Wolf-Mannila kertoo, ettei yhtiö itse asiassa myy lahjakortteja – lahjaksi annetut liput ovat samanlaisia sarjalippuja kuin muutkin.

Kuinka paljon niitä jää käyttämättä?

– Sarjalipuista jää käyttämättä vain joitain prosentteja. Meidän intressissämme on, että kaikki liput käytetään, jotta elokuvilla on mahdollisimman paljon katsojia, Wolf-Mannila sanoo.

Finnkino lähettää Wolf-Mannilan mukaan keväisin ja syksyisin asiakkailleen muistutuksia, kun edellisten ostettujen sarjalippujen viimeinen käyttöpäivä lähestyy. Syykin on helppo ymmärtää – jokainen käyttämättä jätetty lippu on hukattu mahdollisuus karkki- ja popparimyyntiin.

Elämyslahjat-yhtiö myy ulkopuolisten tapahtumajärjestäjien tuottamia elämyksiä. Maajohtaja Katri Pirinen kertoo lahjakorttimyynnin kasvaneen vuosi vuodelta.

– Meidän visiomme on, että haluamme muuttaa lahjan antamisen kulttuuria tavarasta elämyksiin. Se sanoma on mennyt hyvin perille.

Paljonko elämyskortteja jää käyttämättä?

– Olemme vasta laittamassa viime vuotta kirjoihin ja kansiin, mutta ei se montaa prosenttia ole koskaan ollut, Pirinen sanoo.

Finnkinon tapaan yhtiö lähettää asiakkailleen muistutuksia, kun esimerkiksi superautoja on vapaana.

Käytä lippusi nopeasti

Käyttämättä jääneet lahjakortit eivät ole yritysten ydinliiketoimintaa. Osa kauppiaista muistuttaa asiakkaitaan, kun korttien viimeinen käyttöpäivä lähestyy. Toisaalta esimerkiksi Stockmannin asiakaspalvelussa availlaan lahjakortteja vielä vuosia määräajan umpeutumisen jälkeenkin.

Kuitenkin on selvää, että käyttämättä jäävä lahjakortti on kauppiaille hyvin kannattava tuote.

Kuluttajan kannattaa käyttää jouluksi saamansa lahjakortit nopeasti, koska talven mittaan ne unohtuvat ja saattavat lopulta jäädä käyttämättä. Toisaalta lahjakortin haltija kantaa vastuun siitä, että kortin myynyt yhtiö on yhä toiminnassa.

Vuosi sitten konkurssiin kaatuneen lelukaupan asiakkaista moni sai sentään hyvityksen.

BR-lelujen ja Toys 'R' Usin asiakkaat raivostuivat, kun joululahjaksi hankitut lahjakortit eivät kelvanneet konkurssin tehneet yhtiön liikkeissä maksuvälineenä. Pian yritys kuitenkin perääntyi ja lupasi, että lahjakorteista saa tietyin edellytyksen hyvityksen tai niillä voi maksaa tuolloin yhä auki olleissa liikkeissä.

KKV:n kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala muistuttaa, että lähtökohtaisesti vastuu sekä kortin umpeutumisesta että kortin myöntäneen yhtiön konkurssista on kortin ostajalla.

– Erikoistilanteita kuitenkin on. Siksi konkurssitilanteessa kannattaa olla yhteydessä lahjakortin myyneeseen yritykseen, mutta varmuuden vuoksi myös kuluttajaneuvontaan.