80-luvulla jumpattiin Anne Sällylän ohjeilla, mutta nyt kotijumppa on taas uudessa nosteessa

kuntoliikunta
Näin kotijumppaguru torppaa "marttyyri-Mikon" kootut selitykset
Näin kotijumppaguru torppaa "marttyyri-Mikon" kootut selitykset

Kotijumppaaminen vaikuttaisi tekevän uutta tulemista. 80-luvulla kotijumpattiin television ääressä ja monelle perheelle Anne Sällylän vetämä jumppatuokio oli yhteisen kokoontumisen hetki.

Nyt kotijumppavinkkejä löytyy runsain mitoin sosiaalisesta mediasta. Kun elämä on hektistä ja aikataulutettua, kaivataan kuntoiluvinkkejä, joita voi toteuttaa silloin, kun omassa kalenterissa on se tyhjä kolo.

Turkulainen opettaja ja valmentaja Anna Saivosalmi jakaa sosiaalisen median tileillään ilmaiseksi lyhyitä kotijumppavideoita. Puoli seitsemän -ohjelmassa vieraillut Saivosalmi kertoo, että saamansa palautteen perusteella perusohjeille, joita voi toteuttaa kotona tai vaikka leikkipuistossa lasten leikkiessä, on kysyntää.

– Olen saanut paljon palautetta, joissa ihmiset ovat kertoneet, että he ovat aloittaneet jumppaamisen uudelleen vaikka kymmenenkin vuoden tauon jälkeen.

Saivosalmi lähestyy kuntoilua teesillä "jokainen askel lasketaan". Vastikään julkaistiin Saivosalmen toinen kirja, joka pitää sisällään ohjeita vartissa tehtäviin kotijumppiin.

– Minulle on ollut iso oivallus, että ei tarvitse treenata tuntia tai puolta kerrallaan, vaan päivään voi ujuttaa 10 tai 15 minuutin kuntoiluosioita.

Yhdeksi tämän vuoden nousevaksi liikuntatrendiksi on uumoiltu perusasioihin paluuta. Esimerkiksi Sport-lehden (siirryt toiseen palveluun) haastattelemat asiantuntijat arvioivat, että niin sanottu riisuttu kuntoilu tulee kasvattamaan suosiota. Termillä tarkoitetaan sitä, että kuntoilusta jätetään pois kaikenlaiset mittausvälineet kuten sykemittarit tai älypuhelinsovellukset. Niin ikään Reader´s Digest -julkaisu (siirryt toiseen palveluun)arveli jo viime vuonna vartin pikatreenien olevan seuraava iso juttu kuntoilutrendeissä.