Ilkivalta aiheuttaa VR:lle vuosittain satojentuhansien euron laskun

Tyypillisimmin ilkivalta on junien töhrintää tai sitä, että asemilla rikotaan paikkoja.

ilkivalta
VR:n lipunmyyntiautomaatti rautatieasemalla
Esimerkiksi rikotun lipunmyyntiautomaatin uusiminen maksaa noin 15 000 euroa.Ville Tiirikainen / Yle

Junaliikenteeseen ja asemiin kohdistuva ilkivalta on VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketolan mukaan valitettavan yleistä. Ilkivalta myös aiheuttaa VR:lle vuosittain satojentuhansien eurojen kulut.

Esimerkiksi rautatieasemalla rikotun lipunmyyntiautomaatin uusiminen maksaa Ketolan mukaan noin 15 000 euroa. Tähän päälle tulevat vielä töistä aiheutuvat kustannukset.

– Tyypillisimmin ilkivalta on junien töhrintää tai sitä, että asemilla rikotaan paikkoja. Usein teot kohdistuvat ilta- ja yöaikaan.

Monesti vahingontekojen takana ovat tietyllä alueella samat henkilöt. Tästä johtuen joillakin asemilla myös hajotettuja paikkoja saattaa näkyä useammin.

– Tällöin tekijöitä saadaan myös helpommin kiinni, kun voimme lisätä vartiointia tietyillä asemilla, muistuttaa Ketola.

Ketola kertoo, että myös junien asiakkaat ilmoittavat herkästi havaitsemistaan vahingonteoista henkilökunnalle.

"Erikoista, että ihmiset haluavat rikkoa yhteisiä tavaroita"

VR:lle ja junien matkustajille ilkivallanteot aiheuttavat monenlaista harmia. Esimerkiksi Riihimäellä kokonainen junallinen matkustajia joutui vaihtamaan junavuoroa vahingonteon vuoksi. Kesällä 2019 useilla Lahti–Riihimäki-välin asemilla rikottiin lipunmyyntiautomaatteja.

– Se on meille ja asiakkaille iso harmi, koska palveluiden käyttö kärsii. Se myös lisää turvattomuuden tunnetta, kertoo Salla Ketola.

VR:llä kaikki ilkivallanteot otetaan vakavasti. Niistä ilmoitetaan aina viranomaisille ja tekijät pyritään saamaan vastuuseen.

– Vaadimme kaikesta ilkivallasta korvauksen ja rangaistuksen. Siitä emme jousta yhtään.

– Erikoista, että ihmiset haluavat rikkoa yhteisiä tavaroita. Valitettavasti sitä kuitenkin tapahtuu, toteaa Ketola.

Konduktööri: "Pääsääntöisesti matkustajat osaavat käyttäytyä mallikkaasti"

Kymmenen vuotta konduktöörin töitä tehnyt Mikko Nevanlinna kertoo, että suuressa kuvassa tarkasteltuna konduktööri kohtaa ilkivaltaa melko harvoin.

– Esimerkiksi lähiliikennealueella pyöritämme noin miljoonaa asiakasta. Joukossa on yksittäistapauksia, mutta pääsääntöisesti liikenne on turvallista.

Mikko kertoo, pitävänsä pieniä häiriötekijöitä jokseenkin normaalina, sillä suureen väkijoukkoon mahtuu monenlaista kulkijaa. Seitsemän vuotta konduktöörin töitä tehnyt Carita Vyyryläinen komppaa kollegaansa.

– Töhrijöitä tulee vastaan ja esimerkiksi verhoiluja saatetaan rikkoa ajoittain. Junien määrään suhteutettuna tekoja esiintyy konduktöörin silmissä kuitenkin melko vähän.

– Pääsääntöisesti matkustajat osaavat käyttäytyä mallikkaasti. Enemmänhän kyse on ihan normaaleista käytöstavoista. Eli kun muistetaan yleiset järjestyssäännöt niin matka sujuu hienosti, toteaa Karita.