Käytettyjen henkilöautojen yksittäismaahantuonnissa toteutui viime vuonna selkeä käänne. Dieseleitten suosio taipui selkeään laskuun ja sähköä ja polttoainetta käyttävien ladattavien hybridien suosio yli kaksinkertaistui vuodesta 2018 ja oli nyt 13 prosenttia käytettyjen tuonnista.
Myös täyssähköisten käytettyjen osto ulkomailta tuplaantui ja osuus oli nyt prosentti kaikista. Suosituin merkki oli Tesla. Kaasua käyttävien autojen suosio on myös nousussa.

Dieseleitten osuus putosi vuodessa 11 prosenttiyksikköä ja painui alle puoleen kaikista käytettynä tuoduista. Sen sijaan bensiinimallien suosio nousi vajaat neljä prosenttiyksikköä 36 prosenttiin. Ns. itselataavat hybridit sisältyvät Traficomin tilastoissa bensiini- tai diesel-autojen luokkaan.
Toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta näkee, että suunta on selvä suomalaisten mieltymyksissä.
– Niin uusien autojen kaupassa kuin käytettyjen tuonnissa Suomen kansa on menossa siihen suuntaan, että hybridit ja ladattavat hybridit tulevat olemaan aiempaa suuremmassa roolissa autokauppoja solmittaessa.
– Suomalaiset haluavat yksilöinä olla näin mukana ilmastotalkoissa. Hybridien ja ladattavien hybridien myynti kasvaa tänä vuonna merkittävästi, Rissa korostaa.
Ladattavat hybridit* | |
Ostetuimmat käytetyt 2019 | kpl |
1. Mitsubishi | 1631 |
2. Volvo | 1121 |
3. Volkswagen | 846 |
4. BMW | 792 |
5. Mercedes-Benz | 591 |
Kaikki merkit | 5 876 |
*bensa/sähkö&diesel/sähkö | |
Lähde: Traficom |
Huippu on saavutettu
Käytettyjen autojen tuonti nousi viime vuonna uuteen ennätykseen, lähes 46 000:een henkilöautoon. Nousua edellisvuodesta 16 prosenttia. Rissan mukaan uutta ennätystä ei ihan heti rikota.
– Käytettyjen tuonti kääntyy tänä vuonna laskuun. Syitä on kolme, Rissa sanoo.

Ensinnäkin Ruotsin markkinoilla ollut ylitarjonta muutaman vuoden ikäisistä vaihdokeista on Rissan mukaan tasaantunut, mikä on nostanut käytettyjen hintoja länsinaapurissa.
Lisäksi pitkään halpana pysynyt Ruotsin kruunu on kallistunut loppuvuoden aikana selvästi suhteessa euroon. Kurssimuutos on tiennyt suomalaiselle euroilla ostajalle hintojen nousua.
Kolmas syy liittyy uusien autojen kauppaan. Rissan mukaan autokauppiaat markkinoivat niitä tänä vuonna selvästi aggressiivisemmin kuin aiemmin pitkälti ilmasto- ja päästösyistä.
Niinpä moni käytetyn harkitsija saattaakin päätyä uuden ostoon. Käytetyn tuontihenkilöauton keskihinta veroineen oli viime syksynä noin 22 000 euroa. Sillä saa jo uudenkin.
– Laadukkaista hybrideistä tulee runsaasti uusia malleja, Rissa kertoo.
Ruotsi pääsuuunta
Käytetyt autot haettiin vielä muutama vuosi sitten pääosin Saksasta, mutta Ruotsi vaihtui suosikkimaaksi 2018 ja piti asemansa viime vuonnakin. Tuonti muista maista oli minimaalista, vaikka tuontimaita oli yhteensä kymmeniä. Pienistä suurimpiin lukeutuvat Alankomaat ja Viro.

Tutut merkit kärjessä
Tutut suosikkimerkit pitivät asemansa käytettyjen henkilöautojen yksittäismaahantuonnissa viime vuonnakin. Saksalaiset valtasivat kärkitilat, vain Volvo rikkoi rintaman. Tilanne oli sama 2018.
Erilaisia automerkkejä tuotiin viime vuonna yli sata. Harvinaisista merkeistä Wartburgeja ja Rolls-Royceja tuotiin kumpaakin kaksi, Pobedoita 1.
Ostetuimmat käytetyt 2019 | kpl |
1. Mercedes-Benz | 9 213 |
2. Volvo | 7 584 |
3. BMW | 6 109 |
4. Volkswagen | 4 254 |
5. Audi | 3 426 |
Kaikki merkit | 45 912 |
Lähde: Traficom |
Lue myös:
Korjattu 10.1.2020 klo 14.03; käytettyjen autojen tuonti nousi ennätykseen viime vuonna eikä tänä vuonna