Rikkoutuneet vanteet ja renkaat voivat olla pian historiaa – Suomessa testataan ainetta, joka paikkaa teiden kuopat rajullakin pakkasella

Tällä hetkellä asfalttia pystytään paikkaamaan vain keväisin ja kesällä. Uusi aine voisi mullistaa teiden kunnossapidon.

tiet
Kuoppa tiessä.
Huonokuntoisten teiden määrä on viime vuosina lisääntynyt. Niko Mannonen / Yle

Pohjois-Karjalassa Nurmeksessa alkoi alkutalvesta kokeilu, jota seurataan hyvin suurella mielenkiinnolla. Sen onnistuminen vaikuttaisi jatkossa merkittävästi tieliikenneturvallisuuteen ja helpottaisi tienpitäjien työtä.

Kokeilun aikana testataan uudenlaista asfaltin paikkausainetta, jonka toivotaan olevan kestävämpi kuin tähän mennessä käytössä olevat paikkausaineet. Lisäksi korjausmassalla voidaan paikata asfalttia myös talvella. Paikkausaine toimii jopa 20 asteen pakkasessa, ja seos kovettuu yliajettavaan kuntoon 5–20 minuutissa.

Tällä hetkellä Suomen teitä paikataan lähinnä keväisin ja kesäisin.

Muutama vuosi sitten Kajaanin ammattikorkeakoulussa kehitetty geopolymeeripohjainen asfaltin paikkausaine on jo nyt ilahduttanut ainakin ely-keskuksen teiden kunnossapitovastaavaa Asko Pöyhöstä. Ely-keskus on jatkuvissa hankaluuksissa maamme teille ilmestyvien reikien kanssa.

Asfalttia ei ole mahdollista uusia siinä tahdissa kun olisi tarve, ja sen vuoksi huonokuntoisten päällysteiden määrä on viime vuosina lisääntynyt. Ne ovat kuluneita, ohentuneita, ja niillä on kantavuusongelmia.

– Reikiä syntyy sinne tänne, varsinkin näin talvella, mikäli sää vaihtelee pakkaskeleistä lämpöasteille koko ajan.

Rajusti vaihteleva sää sai muun muassa Nelostien reikiintymään Iissä Pohjois-Pohjanmaalla tammikuussa.

Reikiä saattaa tulla Pöyhösen mukaan samaan paikkaan kaksikin kertaa viikossa. Niiden korjaaminen on nykyisten materiaalien kanssa työlästä ja kestämätöntä hommaa. Tällä hetkellä käytössä olevat paikkamateriaalit kestävät päivän tai kaksi.

– Jos testit Nurmeksessa onnistuvat, markkinat tälle aineelle ovat isot. Tarvetta on myös ulkomailla, summaa Pöyhönen.

Kajaani ei suinkaan ole ainut paikka, missä on kehitelty ratkaisua teiden kuoppaisuuteen. Esimerkiksi ähtäriläinen yritys on kehittänyt uudenlaista paikkausainetta.

Kajaanin ammattikorkeakoulussa kehitellyltä paikka-aineelta toivotaan kestävyyden lisäksi lujittumisnopeutta, sen pitää kestää lämmön vaihteluita ja olla ympäristöystävällinen. Ympäristöystävällisen aineesta tekee, että se on lähtöisin kaivannaisteollisuudesta. Sen tarkkaa koostumusta ei kuitenkaan haluta kertoa.

– Asfaltin paikkausaineen suhteen eletään kriittisiä aikoja, massaa testataan nyt agressiivisissa olosuhteissa, sanoo Asko Pöyhönen.

Ennen käyttöönottoa aine laitetaan koetukselle

Paikkausaineen testauksesta vastaa suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö Destia, joka muun muassa rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväyliä ja ratoja. Destia vastaa 55 prosenttisesti valtion ylläpitämien maanteiden hoidosta. Nyt se kokeilee aineen käyttäytymistä tien päällä.

Destian hoidon kehittämispäällikkö Oiva Huuskosen mielestä geopolymeeripohjainen paikkausaine on mielenkiintoinen konsepti, jolla saadaan päällysteen reikäpaikkauksiin pidempi kestoikä. Paikkausten laatu ei ole hänen mukaansa tällä hetkelläkovin hyvä, kun niitä joudutaan tekemään liikenteen seassa.

– Joskus kyseessä on suoranainen hätäpaikkaus, joilloin paikkauksen kestoikä jää lyhemmäksi.

Ennen kuin uudenlainen paikkausaine siirretään laaja-alaisesti tuotantoon, täytyy varmistaa paikkaustyön onnistuminen kesä- ja talviolosuhteissa. Lisäksi Nurmeksessa tutkitaan kuinka paikkausaine kestää esimerkiksi teiden suolausta ja vilkasta liikennettä.

– Tämän vuoden aikana varmistetaan aineen tuotantoon siirrettävyys, Huuskonen kertoo.

Asfalttia paikattuna
Kajaanin ammattikorkeakoulussa kehitetty asfaltin paikkausaine noin kaksi vuotta paikkauksen jälkeen. Kajaanin ammattikorkeakoulu

Kajaanin ammattikorkeakoulussa kehitetyn geopolymeeripohjaisen paikkausaineen puolesta puhuu myös tutkija Minna Sarkkinen.

Hänen mukaansa Kajaanin ammattikorkeakoululla on saatu tuotekehitysvaiheessa rohkaisevia tuloksia.

– Paikka-aine on pysynyt nyt pari vuotta paikallaan Kajaanin ympäristössä.

Keskustelu on auki kello 22:een saakka!