Barcelona rajoitti runsaspäästöisten autojen liikennettä – ihmisiä kannustetaan myös vaihtamaan lentokone junaan

Barcelonasta löytyy nyt Etelä-Euroopan suurin ympäristövyöhyke, jonka sisällä runsaspäästöisten autoilla ei arkipäivisin ajella.

Barcelona
Kike Bela vie lapsensa kouluun nykyään bussilla. Yli kymmenen vuotta vanhalla dieselautolla ei saa enää ajaa arkipäivisin Barcelonan keskustassa.
Kike Bela vie lapsensa kouluun nykyään bussilla. Yli kymmenen vuotta vanhalla dieselautolla ei saa enää ajaa arkipäivisin Barcelonan keskustassa.Agustin Oddi

BarcelonaBarcelonalaisen Kike Belan yli kymmenen vuotta vanhalla dieselautolla ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen ollut arkipäivisin asiaa kaupungin keskustaan tai edes sen lähettyville.

Tammikuun alussa Barcelona seurasi Madridin ja monien muiden eurooppalaiskaupunkien esimerkkiä ja otti käyttöön ympäristövyöhykkeen, joka kattaa 95 neliökilometriä suurkaupungissa ja sitä ympäröivällä alueella.

– Enää en voi mennä esimerkiksi autolla töihin, sillä autoilua rajoitetaan arkipäivisin kahdeksaan asti illalla, Bela toteaa ja valmistautuu viemään poikansa ennen työpäivää bussilla kouluun.

Runsaspäästöisten autojen liikkumista rajoitetaan arkipäivisin aamuseitsemästä lähtien. Kielto koskee ennen vuotta 2 000 rekisteröityjä bensiiniautoja ja dieselautoja, jotka on rekisteröity ennen vuotta 2006.

Barcelonan kaupungin ilmastoasioista vastaavan valtuutetun Eloi Badian mukaan uudet rajoitukset vaikuttavat päivittäin noin 50 0000 ajoneuvoon. (siirryt toiseen palveluun)

Ne koskevat kaikkia ajoneuvoja takseista moottoripyöriin.

Tarkoituksena on leikata liikenteen päästöjä vähintään 15 prosenttia. Rajoitusten noudattamista valvotaan kameroilla.

Barcelonan uusi ympäristövyöhyke on Etelä-Euroopan suurin.

Ilmansaasteet aiheuttavat eniten terveysongelmia

Autoilun rajoittaminen tulee tarpeeseen.

Kaupungin päästöt ovat ylittäneet jo 2000-luvun alusta asti EU:n asettaman päästörajan Espanjan toiseksi suurimmassa kaupungissa.

– Tutkimusten mukaan ilmansaasteet aiheuttavat Barcelonassa eniten terveysongelmia ja tiedämme, että suurin syypää on liikenne, valtuutettu Badia sanoo Ylelle.

Viikonloppuisin rajoitukset eivät ole ainakaan toistaiseksi voimassa.

Lisäksi huhtikuuhun asti käynnissä on siirtymävaihe, jonka aikana kieltoa rikkovia autoilijoita ei sakoteta, mutta heille lähetetään kotiin lappu, jossa muistutetaan ympäristövyöhykkeestä.

Barcelonan kaupungin ilmastoasioista vastaavan valtuutetun Eloi Badian mukaan ilmansaasteet aiheuttavat Barcelonassa eniten terveysongelmia.
Barcelonan kaupungin ilmastoasioista vastaavan valtuutetun Eloi Badian mukaan ilmansaasteet aiheuttavat Barcelonassa eniten terveysongelmia.Agustin Oddi

Huhtikuun jälkeen ympäristövyöhykkeellä ajamisesta liian suuripäästöisellä autolla voi saada 100–1 800 euron sakon ajoneuvosta ja rikkomuksen vakavuudesta riippuen.

Badian mukaan vielä on aikaista arvioida ympäristövyöhykkeen vaikutuksia ilmanlaatuun.

– Ensimmäisinä päivinä päästöt vähenivät kuitenkin jo noin 10 prosenttia.

Osansa saattoi kuitenkin olla myös loppiaisen pyhillä, jotka osuivat ensimmäisiin mittauspäiviin.

Kaikilla ei ole varaa vähäpäästöiseen ajoneuvoon

Kike Bela pitää ympäristövyöhykettä positiivisena asiana, mutta hänen mukaansa kaupungin olisi pitänyt tiedottaa asiasta aiemmin ja ottaa kaupunkilaiset huomioon vyöhykkeen kehittämisvaiheessa.

– Barcelona on suurkaupunki ja moni tarvitsee autoa esimerkiksi työssään. Kaikilla ei ole myöskään varaa vaihtaa vähäpäästöiseen ajoneuvoon, Bela muistuttaa.

Hänelle julkisen liikenteen käyttäminen ei ole ongelma, mutta muusikkona työskentelevä mies tarvitsee autoa etenkin soittimien siirtämiseen keikkapaikoille.

– Siksi edessä on auton vaihto.

Kike Belan auto seisoo nykyään parkkihallissa. Bela aikoo vaihtaa sen vähäpäästöisempään.
Kike Belan auto seisoo nykyään parkkihallissa. Bela aikoo vaihtaa sen vähäpäästöisempään.Agustin Oddi

Barcelonan kaupunginvaltuutetun Eloi Badian mukaan kaupunki on saanut kahdenlaista kritiikkiä.

– On ihmisiä, joiden mielestä ympäristövyöhykkeen vaikutus on riittämätön ja toisaalta niitä, joiden mielestä olemme toimineet liian nopeasti, Badia sanoo.

Hän muistuttaa, että kaupunki on huomioinut esimerkiksi pienituloiset niin, että alle 8 000 euroa vuodessa tienaavien siirtymävaihetta on pidennetty vuoden loppuun asti.

Päästöt tappavat enemmän kuin liikenneonnettomuudet

Maailman terveysjärjestön ja Espanjan keuhkolääkäreiden yhdistyksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Espanjassa ilmansaasteiden vuoksi kuolee vuosittain noin 10 000 ihmistä.

Päästöt aiheuttamat maassa enemmän kuolemia kuin liikenneonnettomuudet.

Ensimmäisenä Espanjassa ympäristövyöhykkeen otti käyttöön Madrid vuonna 2018 hyvin tuloksin, mutta kaupungin uusi konservatiivihallinto yritti purkaa rajoitukset siinä kuitenkaan onnistumatta.

Kaupunki haluaa kuitenkin korvata kaupungin päästöjä vuodessa 20 prosenttia leikanneen ohjelman toisella, jossa ajoneuvoja ei koske yhtä tiukat ympäristömääräykset.

Madridin ympäristövyöhyke on suuruudeltaan ainoastaan viisi neliökilometriä eli huomattavasti Barcelonan vastaavaa pienempi.

Tämän vuoden alussa Madridin aluejohtaja Isabel Díaz Ayuso aiheutti kohun sanomalla radiohaastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että ”kukaan ei ole kuollut saasteisiin”.

Lentojen vaihtaminen junamatkoiksi

Ajoneuvoja koskeva ympäristövyöhyke ei ole ainoa keino, jolla Barcelonan kaupunki yrittää saada päästöt kuriin.

Eloi Badian mukaan tulevaisuudessa yritetään kiinnittää huomiota myös sataman ja lentokentän päästöihin.

Kaupungissa sijaitsee Espanjan vilkasliikenteisin satama.

– Lisäksi lentokentän päästöt ovat suuremmat kuin koko kaupungin liikenteen. Siksi meidän pitää tulevaisuudessa meidän pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota turismin aiheuttamiin päästöihin, Badia sanoo.

Barcelona on Espanjan toiseksi suurin kaupunki. Päästöt ovat ylittäneet jo 2000-luvun alusta EU:n asettaman päästörajan.
Barcelona on Espanjan toiseksi suurin kaupunki. Sen päästöt ovat ylittäneet jo 2000-luvun alusta EU:n asettaman päästörajan.Agustin Oddi

Badian puoluetoveri, Barcelonan pormestari Ada Colau on ehdottanut, että lentokentältä lähtisi tulevaisuudessa vain ulkomaanlentoja. Maan sisäiset matkat tulisi tehdä junalla.

Esimerkkinä hän käyttää Barcelona–Madrid-väliä. (siirryt toiseen palveluun) Junamatka kaupunkien välillä kestää noin kolme tuntia ja lentomatka noin tunnin.

Todellisuudessa matka-aika lentäen ei ole kovin paljon lyhyempi, sillä lentokentälle on mentävä aiemmin ja pelkästään siirtyminen kaupungin ulkopuolella sijaitseville lentokentille vie aikaa.

Junat taas lähtevät molempien kaupunkien keskustojen tuntumasta.

Colau toivoo, että tulevaisuudessa lentoja ei edes tarjottaisi kahden kaupungin välillä ja muistuttaa, että juna on lentämiseen verrattuna huomattavasti vähäpäästöisempi vaihtoehto.

Lue lisää:

Tutkimus: Barcelonan "superkorttelit" voisivat säästää satoja ihmishenkiä – Autot pois kaduilta ja leikkikentät tilalle

Suuriin päästövähennyksiin johtaneet autoilun rajoitukset saatetaan purkaa Madridissa – Konservatiivit kaupungin johtoon äärioikeiston tuella

Amsterdam kieltää bensa- ja diesel-käyttöiset autot 2030 lähtien – rajoitukset alkavat jo ensi vuonna

Oslo häätää keskustasta autot ja jakaa rahaa sähköpyörän ostoon – Tältä kaupungin autoton keskusta näyttäisi Helsinkiin siirrettynä