Yhdysvaltojen ilmailuhallinto haluaa sakottaa Boeingia miljoonilla dollareilla, koska turmakonemalliin asennettiin viallisia osia

Viranomaisen vialliseksi väittämät osat eivät Boeingin mukaan liity mitenkään yli 300 ihmisen kuoleman aiheuttaneisiin onnettomuuksiin.

Boeing
American Airlinesin lentokone.
American Airlines käytti Boeing 737 Max -konetta ennen kuin lentokonemallin kanssa ilmeni turvallisuusongelmia.Justin Lane / EPA

Yhdysvaltojen ilmailuhallinto FAA kertoi perjantaina, että se aikoo määrätä Boeingille 5,4 miljoonan dollarin sakot. FAA:n mukaan yhtiö ei estänyt viallisten osien asentamista 737 Max -lentokonemalliin.

Aiemmin tammikuussa kerrottiin yhtiön ja viranomaisten selvittävän, löytyykö koneista ohjelmistovikojen vuoksi muita ongelmia.

FAA syyttää Boeingia siitä, ettei se valvonut alihankkijoidensa noudattavan yrityksen laadunvarmistusjärjestelmää. FAA:n mukaan Boeing tietoisesti toimitti lentokoneet lentokelpoisina, vaikka oli huomannut ettei osia voi käyttää epäonnistuneen lujuustestin takia.

Boeingin mukaan kyseessä olevat koneen osat eivät liity mitenkään 737 Max -koneilla tapahtuneisiin onnettomuuksiin.

Boeingin 737 Max -koneella tapahtui kaksi tuhoisaa onnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 346 ihmistä. Konemalli on tämän takia ollut maailmanlaajuisessa lentokiellossa viime vuoden maaliskuusta lähtien.

FAA kertoi jo kesäkuussa, että noin 300:ssa 737 NG- ja 737 Max -koneessa voi olla virheellisesti valmistettuja osia ja vaati niiden nopeaa korvaamista. 737 NG -malli edelsi 737 Max -mallia.

Vialliseksi väitetyt osat ovat koneen siipien etuosassa olevia niin sanottuja ratoja, joilla voi säätää lisänostetta niin nousussa kuin laskussa. Vika näissä osissa voi vaikeuttaa koneen turvallista laskeutumista.

Boeing kertoi perjantaina olevansa tietoinen ehdotetusta sakosta. Yhtiön mukaan kyseessä olevista lentokelpoisista osista ei ole tullut ilmi ongelmia käytössä.

FAA ehdotti jo joulukuussa samasta asiasta 3,9 miljoonan dollarin sakkoa liittyen 737 NG -konemalliin.

Dennis Muilenburg edustajainhuoneen valiokunnan kuulemisessa lokakuun lopussa.
Dennis Muilenburg edustajainhuoneen valiokunnan kuulemisessa lokakuun lopussa.Michael Reynolds / EPA

Entisen toimitusjohtajan tilille kilahtaa vielä miljoonia

Joulukuussa yhtiön toimitusjohtajan paikalta syrjäytetty Dennis Muilenburg saa vielä irtisanoutumisensa jälkeen 62 miljoonaa dollaria osinkoja, pitkäaikaisia kannustinrahoja sekä eläke-etuja, Boeing kertoi perjantaina. Muilenburg ei kuitenkaan saa 14,6 miljoonan dollarin irtisanomisrahaa.

Muilenburg luopui vapaaehtoisesti myös vuoden 2019 bonus- ja osinkorahoistaan, yhtiö kertoo.

Muilenburg toimi yhtiön toimitusjohtajana neljä vuotta. Muilenburg erosi tehtävästään yhtiön hallituksen päätöksellä, koska Boeingin mainetta ja taloutta ei ollut saatu korjattua vuoden aikana. Yhtiön hallituksen mukaan johdon vaihto oli tarpeen tilanteen parantamiseksi.

Boeing on ollut taloudellisissa vaikeuksissa 737 Max -konemallin lentokiellon myötä. Boeing keskeytti ensimmäistä kertaa 20 vuoteen lentokoneiden tuotannon, kun turmakoneiden valmistus pysäytettiin tilapäisesti tammikuussa.

Korjattu 11.1.2020 klo 7.05: Muilenburg ehti toimia toimitusjohtajna neljä vuotta. Jutussa sanottiin aiemmin, että hän olisi ollut Boeingin toimitusjohtaja 34 vuoden ajan.

Lue myös:

Sisäiset viestit paljastavat: Boeingin työntekijät pilkkasivat Yhdysvaltojen ilmailuviranomaista – "Apinoiden valvomien pellejen suunnittelema"

NYT: Boeingin turmakoneeseen lisää turvallisuustarkastuksia – jo rakennettujen 737 Max-koneiden sähköjärjestelmää säädetään

Boeingin toimitusjohtaja erosi, taustalla onnettomuusmallin aiheuttama kriisi

Boeing keskeyttää turmakonemallinsa tuotannon – lentokonetuotanto pysähtyy ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen

Lähteet: Reuters, AFP