Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin, taloyhtiöt voisi velvoittaa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä

Liikenteen hiilidioksidipäästöt pitäisi puolittaa kymmenessä vuodessa. Aikataulu on tiukka, sanoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

ilmastonmuutos
Harri Pursiainen
Nykyinen verotusjärjestelmä ei ole onnistunut vähentämään liikenteen päästöjä ja autotkin ovat Suomessa keskimäärin vanhoja, sanoo liikenneministeriön kansliapäälllikkö Harri Pursiainen.Tomi Parkkonen / LVM

Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun, koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä, sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

– Esimerkiksi ilmailua, merenkulkua tai raskasta liikennettä on paljon vaikeampi sähköistää, Pursiainen sanoi Yle TV1:n Ykkösaamussa lauantaina.

Ilmastonmuutoksen hidastamiseksi hallitus aikoo puolittaa liikenteen päästöt kymmenessä vuodessa. Pääministerin Sanna Marinin (sd.) mukaan päätökset keinoista, jolla tähän kunnianhimoiseen tavoitteeseen päästään, tehdään syksyllä (siirryt toiseen palveluun) (IL).

Aikataulu keinopaketin kokoamiseksi on tiukka, Pursiainen myöntää.

– Ja mitä myöhemmin aloitetaan, sitä jyrkempiä temppujen on oltava.

Parhaillaan ministeriössä on Pursiaisen mukaan meneillään vaikuttavuusarviointityö. Parasta olisi koota keinot paketiksi ja päättää kaikesta kerralla, hän sanoo.

– Silloin kaikki näkevät, että muutkin joutuvat osallistumaan maksamiseen.

Myönteisiäkin keinoja on, kuten täyssähköauton hankintaan valtiolta saatava kahden tuhannen euron tuki, Pursiainen sanoo. Myös joukkoliikenteen edistäminen parantaa monien palvelutasoa.

Verotuksella sekä keppiä että porkkanaa

Keinoja on paljon, ja kaikkia niitä tarvitaan, Pursiainen sanoo. Ykköskeino on kuitenkin verotus.

– Kovin keino ja loppujen lopuksi helpoin ja nopeimmin tehtävissä, kyllä se verotuksen puolelle menee. Sekä kepit että porkkanat, Pursiainen sanoi.

Valtiovarainministeriön työryhmä pui parhaillaan liikenteen kokonaisverouudistusta. Nykyinen päästöperusteinen verotus ei ole Pursiaisen mukaan onnistunut päästöjä vähentämään, ja verotuksen takia autot ovat Suomessa keskimäärin vanhoja.

– Siinä pitää panna kaikki veromuodot yhteen ja luoda siitä sellainen järjestelmä, joka sen tavoitteen saavuttaa.

– Sanoisin, että verotuksen ja tukien puolella ovat ne keinot.

"Latauspisteiden rakentaminen normaalia kehitystä"

Yksi vaihtoehto on päästökauppa. Se voisi kuitenkin rasittaa liikaa esimerkiksi pienituloisia tai lapsiperheitä tai heitä, joilla ei ole muita vaihtoehtoja liikkua kuin henkilöauto. Silloin kustannuksia pitäisi voida jotenkin kompensoida heille, Pursiainen sanoo.

Henkilöautoliikenteen sähköistäminen edellyttää latausverkoston rakentamista. Siinä on paljon valtiolla tehtävää, hän sanoo.

Kuitenkin myös taloyhtiöitä voitaisiin Harri Pursiaisen mukaan velvoittaa rakentamaan latauspisteitä. Siihen saa jo nyt Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta tukea noin kolmannekseen kuluista, hän muistuttaa.

– Se on normaalia maailman kehittymistä. Tämän asian tekee mutkikkaaksi vain, että se täytyy tehdä nopeasti.

Lue lisää:

Hallitus haluaa hiilineutraalin Suomen: kansalaisille tärkeintä ovat työpaikat ja talous

Hallitus haluaa velvoittaa kiinteistönomistajat lisäämään sähköautojen latauspisteitä – Myös autottomat voivat joutua maksajiksi

Suomi asetti itselleen huippukovan ilmastotavoitteen – miten hallitus onnistuu lunastamaan lupauksensa? 5 kysymystä ja vastausta

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen

Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin