OP aikoo nostaa palvelumaksujaan, korotus jopa 67 prosenttia – käyttötilin korko nollaan

Osalla OP:n asiakkaista palvelumaksut kuittautuvat bonuksilla, joten maksujen korotus voi jäädä huomaamatta.

pankkipalvelut
Vanhempi nainen käyttää tabletilla Osuuspankin verkkopankkia.
Laskun maksaminen OP:n puhelinpalvelussa nousee huhtikuun alussa lähes 67 prosenttia kymmeneen euroon. Verkkopankin käyttö on huomattavasti edullisempaa.Ismo Pekkarinen / AOP

Finanssiryhmä OP aikoo nostaa palvelumaksujaan reippaasti. Suomen pankkimarkkinoiden ykkönen on lähettänyt asiakkailleen taulukon, jossa kerrotaan, että esimerkiksi lakisääteisen perusmaksutilipaketin hinta nousee huhtikuun alussa 5,45 euroon kuussa.

Pakettiin kuuluu tili, verkkopankkipalvelu sekä Visa Electron -kortti. Aiemmin paketin hinta oli 4,95 euroa kuussa, joten korotus on noin 10 prosenttia. Alle 26-vuotiaille palvelu on edelleen maksuton.

Pankin sadan euron osuusmaksun maksaneille omistaja-asiakkaille paketin hinta on halvempi. Käyttötili, verkkopalvelu ja yksi kortti maksaa jatkossa 3,95 euroa kuussa. Sen hinta oli aiemmin 2,95 euroa, joten korotus on huimat 33 prosenttia.

Kahta korttia käyttävillä hinta nousee yhden euron eli reilut 20 prosenttia 5,95 euroon.

Myös muiden palveluiden maksuja korotetaan. Esimerkiksi laskun maksaminen puhelinpalvelussa maksoi ennen kuusi euroa, mutta huhtikuun alusta kymmenen euroa. Palvelun hinta nousee siis lähes 67 prosenttia.

OP ei perustele hinnankorotuksia asiakkailleen lainkaan. Pankin henkilöasiakkaista vastaava johtaja Sari Heinonen sanoo aiheesta aiemmin kertoneelle Iltalehdelle (siirryt toiseen palveluun), että korotukset tehdään, koska palveluiden parantaminen ja ylläpitäminen maksaa. Esimerkiksi lakimuutokset ovat hänen mukaansa tuoneet paljon lisäkustannuksia pankkipalveluiden kehittämiseen.

OP:n mukaan sillä on 1,9 miljoona omistaja-asiakasta. Näistä osalla on mahdollisuus kuitata palvelumaksut bonuksilla, joita kertyy muun muassa lainoista ja talletuksista. Voi siis olla, ettei palvelumaksun korotus näy suoraan kaikkien asiakkaiden tilin saldossa.

"Harvemmin palvelumaksuja lasketaan”

Vakuutus- ja rahoitusalan neuvontaa antavan Finen toimitusjohtajan Elli Reunasen mukaan pankilla on oikeus korottaa palvelumaksuja ja muuttaa tilien ehtoja, kunhan muutoksista kerrotaan asiakkaalle niin kuin sopimusehdoissa on asiakkaalle etukäteen kerrottu.

– Näitä palvelumaksun korotuksia tekevät ihan kaikki, se on ihan normaalia pankkitoimintaa. Yleensä ikävä kyllä ylöspäin, harvemmin niitä lasketaan, Reunanen sanoo.

Asiakas voi valita itselleen parhaiten sopivan pankin ja pankkien palvelumaksuja voi vertailla Finen sivuilla (siirryt toiseen palveluun), hän vinkkaa. Vertailupalvelun tiedot perustuvat pankkien omiin ilmoituksiin.

OP on lisäksi ilmoittanut laskevansa käyttötilin koron nollaan kesäkuun alusta. Aiemmin korko on ollut 0,10 prosenttia. Koron laskua pankki perustelee pitkään jatkuneella matalalla korkotasolla. Sekään ei Reunasta ihmetä.

– Käytännössä käyttötilien korko on ollut nollassa jo pidempään lähes kaikilla pankeilla, se ei ole tavatonta.

Kauppalehden listauksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan OP:n lisäksi vain S-Pankki maksaa käyttötilille korkoa ja sekin vain 0,01 prosenttia.

– Nolla on tänä päivänä aika tavallinen käyttelytilin korko, Reunanen vahvistaa.