1. yle.fi
  2. Uutiset

Mopoautot ja traktorit voidaan pian hätistellä hitaamman liikenteen kaistoille tai teille – vähimmäisnopeus tulee lakiin kesäkuussa

Vähimmäisnopeusmerkit saatetaan pystyttää vasta ensi vuonna, kerrotaan Väylävirastosta. Laajaan käyttöön ne tuskin tulevat.

tieliikennelaki
Mopoauton varoituskolmio herättää tunteita.
Uudistuksen tarkoituksena on ohjata mopoautojen tapaisia ajoneuvoja hitaamman liikenteen kaistoille tai toisille reiteille.Jani Aarnio / Yle

Tienvarsille tuskin pystytetään vielä kesäkuun alussa uusia liikennemerkkejä vähimmäisnopeudesta, jolla moottoriajoneuvolla liikkuvan on vähintään huristettava. Mahdollisuus vähimmäisnopeuden määräämiseen sisältyy tuolloin voimaan tulevaan uuteen tieliikennelakiin, mutta toistaiseksi on auki, milloin näitä merkkejä oikeasti otetaan käyttöön.

– Voi olla, että tänä vuonna merkkejä tulee jo johonkin, mutta hyvin voi käydä niinkin, että vasta ensi vuonna. Vaikka laki tuleekin, mitään velvoitettahan merkkien käyttöön ei ole, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

Laajaan käyttöön vähimmäisnopeutta osoittavat liikennemerkit Östermanin mukaan tuskin missään vaiheessa tulevat.

Uudistuksen ensisijainen tarkoitus on ohjata mopoautojen ja traktoreiden tapaisia ajoneuvoja joko hitaamman liikenteen kaistoille tai kokonaan toisille reiteille.

Tuleva tieliikennelaki pakottaa hitaiden ajoneuvojen kuljettajat miettimään reittejään myös toisella tapaa. Moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä liikkuvan ajoneuvon sallitun tai rakenteellisen nopeuden on oltava kesäkuun alusta vähintään 70 kilometriä tunnissa, kun nyt rajana on 50 kilometriä tunnissa, kertoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.

Uudet liikennemerkit: vähimmäisnopeus (vas.) ja nastarenkaiden käyttökielto (oik.).
Uudet liikennemerkit: vähimmäisnopeus (vas.) ja nastarenkaiden käyttökielto (oik.).Liikenne- ja viestintäministeriö

Eri kaistoilla eri nopeus

Toistaiseksi ei ole tiedossa, mille tieosuuksille vähimmäisnopeusmerkkejä olisi ensimmäisenä tulossa. Östermanin mukaan yhtenä vaihtoehtona esillä ovat olleet muun muassa pääkaupunkiseudun kehätiet, joissa on vähintään kolme kaistaa suuntaansa. Vähimmäisnopeus voitaisiin asettaa tuolloin vasemmanpuoleiselle kaistalle, jotta hitaat ajoneuvot eivät eksyisi hidastamaan tämän kaistan liikennettä.

Malli on tuttu vaikkapa Saksan moottoriteiltä, joissa jokaisella samansuuntaisella kaistalla on usein oma vähimmäisnopeutensa ja hitaimmat ohjataan ajamaan oikeanpuoleista kaistaa.

Östermanin mukaan on mahdollista, että merkkiä voitaisiin käyttää yksikaistaisillakin teillä kieltomerkin tapaan eli koko tielle ei olisi menemistä, jos ajaa merkin osoittamaa nopeutta hitaammin.

Toistaiseksi sekin on auki, millaisista kilometrivauhdeista vähimmäisnopeuksissa olisi kyse.

– Vähimmäisnopeus ei voi olla ainakaan yli 60 kilometriä tunnissa, jos nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, Österman havainnollistaa.

Aivan tavallisilla tieosuuksilla vähimmäisnopeutta ei joka tapauksessa voida käyttää. Tämmöisiä ovat muun muassa kaikki tiet, joilla myös pyöräily on sallittu. Pyörällähän olisi mahdoton päästä esimerkiksi 50 kilometriä tunnissa -vähimmäisnopeuden vauhtiin, Österman vertaa.

Autojono maantiellä kurakelillä.
Vähimmäisnopeuden saa alittaa, jos liikenne jonoutuu tai ajokeli on huono.Yle / Jarkko Riikonen

Supervalvontakamera osaa valvoa

Vähimmäisnopeuden ykköstavoite ei ole painostaa varovaisia ja arkoja autoilijoita käyttämään raskaampaa kaasujalkaa, mutta näitä pykäliä voidaan soveltaa myös heihin. Vaikka moni kiireinen autoilija saattaa manailla edessä ajavan verkkaista tahtia, poliisin silmin hitaat autoilijat eivät ole ongelma. Pääväylien liikenteen sujuvoittamiseksi liikennemerkki voi silti olla kelpo ratkaisu näihinkin tilanteisiin.

– Vaihtoehtoisia reittejähän löytyy, jos haluaa rauhallisemmin ajella, Arvelin sanoo.

Vähimmäisnopeudenkin saa toki tarvittaessa alittaa, jos liikenne jonoutuu tai ajokeli on kovin kehno. Törmäämistä edellä ajavan auton perään on siis turha yrittää selittää sillä, että muutoin oma vauhti olisi tippunut alle vähimmäisnopeuden.

Vähimmäisnopeutta rikkovalle voidaan määrätä 100 euron liikennevirhemaksu. Nopeusvalvontakameroista vasta viime vuonna käyttöön otetut "supervalvontakamerat" pystyvät erottamaan, jos eri kaistoille on erilaisia määräyksiä ajonopeuksista.

Tieliikennelain kokonaisuudistus tuo myös runsaasti muita muutoksia kesän alussa. Teiden varsille ilmestyy muitakin uusia liikennemerkkejä ja jo käytössä olevia liikennemerkkejä uudistetaan entistä selkeämmiksi. Lisäksi muun muassa keltainen sulkuviiva muuttuu valkoiseksi.

Juttua korjattu 12.1. 2020 kello 14.25 Korjattu moottoriteiden nopeuksia koskevaa kohtaa. Moottoriteillä ei saa tällä hetkellä ajaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa. Kesäkuun alusta lähtien vastaava raja on 70 kilometriä tunnissa. Aiemmin lukemat oli ilmaistu virheellisesti.

Lue myös:

”Ei ärsyttäisi, jos hidastelija suostuisi antamaan tietä" – Ikäkuskeja parjataan, mutta liikenteen tientukko on yhä useammin somettava kuski

Uusia liikennemerkkejä tulossa käyttöön – katso kuvista, miltä ne näyttävät

Lue seuraavaksi