Vanhuskyytien järjestämisestä tehtävä päätös: Soitelle oma matkapalvelukeskus vai taas uusi kilpailutus?

Vaihtoehtoja on selvitetty loppusyksystä alkaen, toistaiseksi vanha käytäntö jatkuu.

Soite
Speysin Kyytikeskus Kokkolassa
Vanhus- ja vammaiskyytejä välittävä taksikeskus Kokkolassa, kuvan ottohetkellä toimintaa pyöritti Speys Oy.

Kyytipalvelunsa kanssa viime vuosina takunnut sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite päättää lähikuukausina, miten se järjestää vanhus- ja vammaiskyydit. Toistaiseksi toiminta jatkuu ennallaan, eikä pohdinta näy asiakkaille.

Soiten hallitus saa ensi viikolla eteensä vaihtoehtoja, joista päällimmäiset ovat jälleen uusi kilpailutus tai matkapalvelukeskuksen rakentaminen Soiten omaksi toiminnaksi.

Pöydällä on ollut myös yhteistyömalli, jossa Soite ostaisi palvelun toiselta viranomaiselta, joka on jo kilpailuttanut sen. Tällaisia yhteistyökumppaneja löytyi isommista kaupungeista, ja paria tapausta on selvitettykin.

Valmistelussa on kuitenkin keskitytty kahteen ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Uusi kilpailutus vaatii tarkkuutta esimerkiksi muotoilussa. Kyydit on kilpailutettu jo kahdesti, ja ongelmia on ollut.

Oma matkapalvelukeskus Soitelle taas vaatisi muutamaa henkilöä, sopivat tilat ja tarvittavan ohjelmiston kilpailuttamista. Vaihtoehdon kustannukset on laskettu, mutta hankintajohtaja Antti Tieva ei halua tässä vaiheessa valmistelua kertoa summia. Hän ei myöskään arvota vaihtoehtoja, vaan keskustelu ja päätöksenteko käydään luottamuselimissä.

Nykymallilla voi ajella pitkään, mutta ei loputtomasti

Uusi pohdinta tuli eteen, kun Soite hävisi lokakuussa markkinaoikeudessa kiistan kyytien järjestämisestä.

Soite hävisi markkinaoikeudessa kiistan vanhuskyydeistä: toiminta menee taas uusiksi, mutta asiakkaiden palveluihin se ei vaikuta

Markkinaoikeuteen yhtymän vei kyytejä alunperin hoitanut Speys. Sen sopimuksen Soite irtisanoi, koska kyytien toimimattomuudesta nousi melkoinen kohu. Soite valitse palvelujen tuottajaksi Suomen Kuntalogistiikan, mutta Speys ei hyväksynyt päätöstä.

Vanhusten kyytipalvelu pantiin uusiksi säästöjen toivossa – alkuvaiheessa pieleen meni lähes kaikki

Kerttu Rantala, 95, jännittää yhä kauppareissujen sujumista uuden kyytisysteemin takia – "Aattelin, että kun pääsen kotiin, niin sitten itken"

Speys jatkoi kyytien välittämistä markkinaoikeuden harkinnan aikana, kunnes myi liiketoimintansa uudelle FCG Smart Transportation Oy:lle. Se on hoitanut kyytejä koko ajan ja jatkaa työtä nytkin suorahankintana.

Markkinaoikeus tulkitsi, että hankintamenettely oli hankintalain mukainen käyttöoikeussopimus. Soite oli kilpailuttanut sen EU-kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana.

Oikeuden tulkinnan pohjalta Soite voi nyt ostaa matkapalvelukeskuksen toimintaa suorahankintana niin kauan, kuin puolen miljoonan euron raja ei ylity. Sen jälkeen tulee kilpailuttamisvelvollisuus. Nyt ollaan vielä selvästi alle kynnysarvon.

Loputtomiin nykysysteemillä ei kuitenkaan voi jatkaa. Kyytien välittäminen maksaa noin 300 000 euroa vuodessa, joten uuden mallin käyttöönottoon on reilu vuosi aikaa.