Nuorten onnettomuuksia ja liikennerikkomuksia pyritään vähentämään keskusteluilla psykologin kanssa – "Mikä oli viimeinen yllyke?"

Keskustelua kokeillaan ensimmäistä kertaa Suomessa Oulussa.

liikennerikkomukset
Ajo-opetusta Lappeenrannan keskustassa.
Erityisesti nuorilla miehillä on muita ikäryhmiä suurempi riski kuolla liikenteessä henkilöauton kuljettajana. Kuvituskuva.Mikko Savolainen / Yle

Nuorten liikennerikkomuksia ja onnettomuuksia pyritään vähentämään psykologin kanssa käytävillä keskusteluilla.

Oulussa käynnistyneessä tutkimuksessa kokeillaan ensimmäistä kertaa Suomessa psykologin keskusteluja ajokieltoon määrättyjen nuorten kanssa. Psykologin kanssa käydään läpi ajokieltoon johtaneita tapahtumia ja tunteita. Keskustelut ovat vapaaehtoisia.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä neuropsykologi Sari Kukkamaan mukaan kokemusta on, että pelkkä rankaisu ei riitä muuttamaan käyttäytymistä liikenteessä.

– Meillä ei tästä juuri puhuta. Puhutaan liikenneturvallisuudesta ja tunnistetaan riskiryhmät, mutta keinot, joita toistaiseksi tarjotaan, ovat aika mekaanisia. Ne eivät liity siihen, miksi nämä ihmiset toimivat niin kuin toimivat. Miten voitaisiin vaikuttaa, että he eivät toimisi näin?

Oulun poliisilaitoksen liikenneyksikön johtaja, komisario Pasi Rissanen kertoo, että valvonnassa tulevat vastaan niin sanotut tutut tyypit. Nuoria, joille on kirjoitettu isojakin sakkoja liikennerikkeistä. Tavat kuitenkin toistuvat.

– Meillä ei ole sitä tietoa, mitä nuoren mielessä liikkuu. Haemme nyt tästä tutkimuksesta vastauksia, mitkä asiat kuljettajaan ovat vaikuttaneet.

Joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut on nuori. Erityisesti nuorilla miehillä on muita ikäryhmiä suurempi riski kuolla liikenteessä henkilöauton kuljettajana. Kohderyhmänä ovat nuoret, mutta Kukkamaa toteaa, että samaa voisi soveltaa muihinkin liikennerikkojiin. Tutkimuksessa halutaan tietoa siitä, milllaiset tapahtumat ja tunnetilat johtivat rikkomukseen ja mitä siitä ajatellaan jälkeenpäin.

– Haastetaan totuttuja käyttäytymismalleja ja kokeillaan erilaisia menetelmiä. Keskustellaan siitä, mikä oli viimeinen yllyke, että toimit näin, Kukkamaa sanoo.

Kukkamaa kertoo, että esimerkiksi Keski-Euroopassa vastaavanlaiset interventio-ohjelmat ovat vähentäneet rikkomusten uusimista lähes puolella. Joissakin maissa ajokielto jatkuu niin kauan, kunnes psykologinen lausunto palauttaa ajoluvan.

Tutkimuksessa ovat mukana Oulun kaupunki, Oulun poliisilaitos sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Tutkimus valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.