Otkes: Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui vakava vaaratilanne – työntekijä putosi parkissa olleesta Finnairin Airbus-lentokoneesta

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tikasautot liittyvät onnettomuuteen, mutta vielä ei tiedetä miten.

Onnettomuustutkintakeskus
Finnairin koneita Helsinki-Vantaan  lentokentällä tammikuussa 2019. Kuvan koneet eivät liity tapahtumaan.
Finnairin koneita Helsinki-Vantaan lentokentällä tammikuussa 2019. Kuvan koneet eivät liity tapahtumaan.AOP

Onnettomuustutkintakeskus Otkes kertoo aloittaneensa alustavan tutkinnan Helsinki-Vantaan lentokentällä tänään sattuneesta vakavasta vaaratilanteesta, jossa matkustamohenkilöstöön kuulunut työntekijä loukkaantui pudottuaan Finnairin Airbus A320 -lentokoneesta.

Kyseessä oli Finnairin lento aamulla Oulusta Helsinkiin. Kone oli jo laskeutunut, matkustajat poistuneet ja paikalla oli enää työntekijöitä. Työntekijä putosi Finnairin mukaan koneen takaovelta asematasolle. Otkesin mukaan matkustajat olivat poistuneet samasta takaovesta.

Tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta Otkesista kertoi aiemmin tänään STT:lle, että tikasautot liittyvät onnettomuuteen. Mutta tarkempaa tietoa ei ole siitä, miten tikasautot onnettomuuteen liittyvät – tai liittyvätkö ne lopulta mitenkään.

– Sitä vasta selvitetään, koska matkustajat oltiin kuitenkin jo poistettu tikasautoja pitkin. Jotain on sen jälkeen tapahtunut (asiakkaiden koneesta poistamisen jälkeen) ja sitä tässä selvitämme, Kotiranta kertoo Ylelle.

– Tällä hetkellä yritämme vasta hahmottaa alkutarinaa faktojen kautta. Meillä on käynnissä vasta alustava tutkinta ja sen jälkeen tiedetään, tehdäänkö tästä varsinaista tutkintapäätöstä.

Finnairilta kerrotaan STT:lle, että onnettomuus tapahtui kesken työtehtävien. Loukkaantunut matkustamohenkilökunnan työntekijä vietiin sairaalahoitoon, mutta loukkaantumista ei kommentoida sen enempää.

– Kyseessä on erittäin poikkeuksellinen ja todella valitettava tapahtuma. Työntekijän yksityisyydensuojan vuoksi emme kommentoi hänen tilaansa tarkemmin.

Tapahtuneella ei ole ollut vaikutusta muuhun lentoliikenteeseen.

Otkesin Kotiranta kertoo, että tässä vaiheessa tutkintaa ei ole asetettu kyseiselle konemallille tai tikasportaille käyttökieltoa.

– Ei ole ainakaan tässä vaiheessa tullut ilmi, että koneessa olisi jotain vikaa. Emme ole liikkuneet suuntaan tai toiseen. Kummankaan osalta, lentsikan tai tikasautojen suhteen ei ole mitään hahmotelmaa siitä, onko niissä ollut jotain vikaa. Ei ole vielä faktatietoa riittävästi.