Rovaniemen ja Ivalon lentoasemille saatiin lisää tilaa, mutta odotusaulat kärsivät ahtaudesta

Ruuhka-aikana tilanne on yrittäjien mukaan matkustajille vaikea ja asiakkaiden vastaanotto hankalaa.

lentokentät
Rovaniemen lentokentän tuloaula
Rovaniemen lentokentän tuloaulassa riittää tilaa.Pekka Viinikka/Yle

Rovaniemen lentoasemalla on rauhallista, matkustajia lähtee ja saapuu tasaisena virtana. Reittilentoja saapuu puolenpäivän jälkeen Manchesteristä, Istanbulista ja useita Helsingistä, tilauslennot ovat vielä erikseen.

Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokenttien laajennukset ovat saaneet paljon kiitosta, kenttä on paisunut usealla tuhannella neliömetrillä. Lähtöaula ja saapuvien lentojen tuloaula ovat saaneet aivan eri mittaluokat aiempaan verrattuna, mutta kauneusvirheitäkin on alkuhuuman jälkeen ilmennyt. Rovaniemen ja Ivalon lentokentillä yrittäjiä kangertaa odotusaulan ahtaus paikassa, jossa asiakkaat otetaan vastaan.

– Silloin, kun lentokoneita saapuu enemmän kuin kaksi tunnin aikana, niin silloin tämä on aivan tukossa. Siinä puhutaan sadoista ihmisistä, jotka purkautuvat samaan aikaan ulos, kritisoi Tuomas Koskiniemi, Lähitaksin yhteyshenkilö.

Taksiyrittäjä Tuomas Koskiniemi
Lähitaksin Tuomas Koskiniemi työpistessään Rovaniemen lentoaseman odotusaulassa.Pekka Viinikka/Yle

Tilanne on samanlainen Ivalossa, missä ihmetellään myös ratkaisua, jossa matkamuistomyymälä on saapuvien lentojen puolella odotusaulassa, ei lähtevien puolella. Harva ostaa matkamuistonsa heti koneesta saavuttuaan, vaan matkansa päätteeksi.

– Täytyy sanoa, että tilaa täytyisi olla paljon enemmän, kun meitä on aika monta ihmistä hakemassa täällä asiakkaita, jotka menee eri puolllie Inaria. Tämä menee aika ahtaaksi, jyrähtää taksiautoilija Timo Mattsson.

Rovaniemellä ruuhkaa joulukuussa

Rovaniemelle saapui joulukuussa parhaimmillaan yhden päivän aikana 22 lentoa, jolloin samaan aikaan odotusaulaan saattoi purkautua useamman koneen matkustajat. Ruuhkat on tiedostettu myös Finavialla, joka vastaa lentoaseman tiloista. Rovaniemen lentokentän päällikkö Johan Juujärvi ei lupaa välittömiä ratkaisuja tilaongelmaan.

– Meillä on joulukuu melko vilkas Rovaniemellä, sillä neljäosa koko vuoden matkustajista menee joulun aikana läpi tästä, joten varmasti hetkittäisiä ruuhka-aikoja tulee olemaan. Kesällä sitten tehdään muutosratkaisuja, jos tarve vaatii.

Ivalon lentokentän päällikkö Jarmo Pyhäjärvi uskoo, että nykyisillä tiloilla jatketaan, kuten Rovaniemellä.

– Lisätilojen suunnittelua ei ole, mutta totta kai täällä sisätiloissa voidaan jotakin pieniä muutoksia tehdä ja etsiä teknisiä ratkaisuja.

Tuloaula on nyt tullialuetta

Liikenneyrittäjiä ja matkanjärjestäjiä kaihertaa se, että enää asiakkaita ei pääse vastaanottamaan tuloaulaan, laukkuhihnojen läheisyyteen. Aikaisemmin Rovaniemen lentokentällä matkanjärjestäjät, taksi- ja bussikuskit pääsivät laukkuhihnojen viereen odottamaan asiakkaitaan.

– Ennen nähtiin tuossa laukkuhihnalla, milloin asiakkaat loppuvat ja autot voivat lähteä pois. Nyt meillä ei ole näköyhteyttä laukkuhihnalle ja siinä on ongelma, valittelee Tuomas Koskiniemi Lähitaksista.

Lentokentän päällikön Johan Juujärven mielestä entiseen ei ole paluuta, sillä rajat asettaa säännöt, jotka koskevat maahan tulevia ulkomaalaisia.

– Matkatavaraluovutusalue on tullialuetta, jonne ei mielellään oteta ketään muita toimijoita kuin lentomatkustajia ja henkilökuntaa. Nyt on lähdetty toteuttamaan tätä säännöstä ja sen vuoksi sinne ei olla päästetty nyt ketään muita ottamaan vastaan.

Finavia on valtionyhtiö, joka vastaa lentokenttien toiminnasta ja vuokraa aseman tilojaan yrityksille. Tilavuokraus on yksi osa yhtiön tärkeää liiketoimintaa, jolla kasvatetaan liikevaihtoa. Odotusaulaa ei todennäköisesti kannata suurentaa pelkästään ruuhka-ajalle, sillä kaikki on pois vuokratilojen neliömäärästä.

Rovaniemen lentokenttä kirjasi viime vuonna jälleen uuden matkustajaennätyksen. Ennätystä odotellaan tänäkin vuonna, joten odotusaulassa on jatkossakin odotettavissa ruuhkia, jos nykyisillä tilaratkaisuilla jatketaan.