Kokkolan satama kasvatti liikevaihtoaan, vaikka tavaraliikenne väheni – "Markkinoiden heilahtelut näkyvät tuloksessa"

Syväväylän ruoppaustöiden ansioista satama-alue laajenee jopa 20 hehtaarilla.

satamat
Rautapellettiä Kokkolan syväsatamassa
Yle

Kokkolan satama kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna, vaikka sataman kautta kulkeva tavaraliikenne väheni.

– Maailman markkinatilanteen heilahtelut heijastuivat alkuvuoteen, se oli hankala. Viimeiset kuukaudet kuitenkin tahkottiin ennätystonneja kuljetuksissa, sanoo sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Liikevaihto nousi 4 prosenttia edellisvuodesta noin 20 miljoonaa euroon. Sataman kautta kulki tavaraa viime vuonna 6,6 miljoonaa tonnia, mikä oli edellisvuotta vähemmän. Se piti Kokkolan liikennemääriltään kuitenkin kolmanneksi suurimpana yleissatamana jo neljättä vuotta peräkkäin

– Pienemmästä tonnimäärästä laskutettiin enemmän, havainnollistaa Witting lopputulosta.

Satama investoi vuonna 2019 kolmellatoista miljoonalla eurolla, josta puolet upposi sataman syväväylän ruoppaamiseen ja satama-alueen laajennukseen.

Satama-alue laajeneekin syväväylän ruoppauksesta saatujen massojen ansiosta lähes 20 hehtaarilla.

– Jos mitään ei tehdä, pian alueelta loppuu tila. Parhaillaan otetaan käyttöön 90-luvulla tehtyjä satamapenkereitä, joita täytetään syväsataman pohjoisosissa, kertoo Witting.

Eniten sataman kautta kulkee rautaraaka-ainetta terästeollisuudelle Eurooppaan. Kaikista kuljetuksista Kokkolan suurteollisuusalueen ja kaupan sekä Suomen kuljetukset käsittävät puolet. Kokkolan satamassa painottuikin kotimaankauppa ja Venäjän transitoliikenne väheni.

Marras–joulukuussa satamassa vieraili 13 suurta Panamax-luokan laivaa, jotka pystyvät kuljettamaan 80-90 000 tonnia lastia. Koko vuonna niitä kävi 50.

Ruoppaukset ovat samentaneet vettä laajasti Kokkolan satamaväylällä – sovituissa raja-arvoissa on silti pysytty

Kokkolan kiistellyt kivihiilikuljetukset saivat ympäristöluvan – uusia lasteja ei ole nyt tiedossa

Kokkolan satamaraide pääsi pääväylien listalle – toive kaksoisraiteesta vahvistui

Mittava ruoppaus tuo Perämeren suurimmalle satamalle lisää kilpailuetua – Kokkolan syväväylästä 14-metrinen

Satamat ovat talouden indikaattoreita – pohjalaissatamissa tavara kulkee nyt viime vuotta paremmin