Puoli vuorokautta junassa ei ole liikaa ruotsalaisten etsiessä vähäpäästöistä matkustustapaa – suunnitteilla useita yöjunia Keski-Eurooppaan

Ruotsin liikenneviraston raportissa hahmotellaan lähivuosien junareittejä, joiden ansiosta Kölniin pääsisi Ruotsista kymmenessä tunnissa.

rautatieliikenne
Matkustajia Malmön asemalla menossa Kööpenhaminan junaan.
Malmön ja Kööpenhaminan välillä on helppo kulkea junalla jo nyt, mutta jatkossa yöjunalla saattaa päästä Kölniin asti. Kuvassa Kööpenhaminan-juna Malmön asemalla.AOP

Ruotsi suunnittelee uusia suoria yöjunayhteyksiä Keski-Eurooppaan. Taustalla on ilmastonmuutoshuolen lisäämä halukkuus matkustaa lentämistä välttäen.

Ruotsin liikennevirasto eli Trafikverket julkaisi keskiviikkona väliraportin (siirryt toiseen palveluun), jossa hahmotellaan näitä yhteyksiä lähivuosille.

Ruotsin hallituksen toiveissa on useiden päivittäisten suorien yöjunayhteyksien avaaminen mannereurooppalaisiin kaupunkeihin. Raportin mukaan ensimmäinen uusi yöjunayhteys voisi avautua jo kahden tai kolmen vuoden kuluttua ja kuljettaa matkustajia Malmön ja Saksan Kölnin välillä.

Kölnistä matka voisi jatkua vaihtoyhteyksien avulla esimerkiksi Brysseliin ja Pariisiin. Matka-aika Malmön ja Kölnin välillä olisi Trafikverketin laskelmassa 10 tuntia ja 20 minuuttia.

Tällä hetkellä Ruotsista muualle Eurooppaan mieliville junamatkustajille on tarjolla lähinnä päiväjunia, ja pidemmät matkat vaativat pahimmillaan useita hankalasti yhteensovitettavia junanvaihtoja.

Ympäristösyyt saavat monet suunnittelemaan junamatkaa

Ruotsin ja keskisen Euroopan väliselle yöjunaliikenteelle on kysyntää, sillä Trafikverketin tekemässä tutkimuksessa 62 prosenttia vastaajista sanoi olevansa kiinnostunut tällaisesta matkasta. 13 prosenttia vastaajista piti erittäin todennäköisenä, että ostaisi lipun yöjunaan.

Suurimpana innoittajana tällaisen junamatkan tekemiseen olisivat kyselyn mukaan ympäristösyyt. Vähäpäästöisempi tapa matkustaa kiinnostaa erityisesti korkeakoulutettuja. Osaa vastaajista yöjunalla matkustaminen tosin houkuttaisi sen vuoksi, että näin pystyisi välttämään hotelliyöstä maksamisen.

Junalla matkustamista vastaan puhuvia seikkoja ovat kyselyn perusteella pitkät matka-ajat ja aikataulujen epäluotettavuus.

Tällä hetkellä junaa käyttää vain muutama prosentti keskiseen Eurooppaan matkaavista ruotsalaisista.

Junayhteyksien kehittämistä on pitkään laiminlyöty, sillä halpalentoliikennettä Euroopan kaupunkien välillä on niin paljon.

Tällä hetkellä Ruotsista on vain yksi yöjunayhteys Keski-Eurooppaan, Snälltågetin operoima yhteys Malmön ja Berliinin välillä. Osa matkasta tosin taitetaan Trelleborgin ja Sassnitzin väliä kulkevalla lautalla.

Juutinrauman silta.
Ruotsin ja Tanskan yhdistävällä Juutinrauman sillalla kulkevat autojen lisäksi junat. Kuva on otettu tammikuussa 2016.Johan Nilsson / EPA

Tukholmasta voisi ajaa Brysseliin 17 tunnissa

Liikenneviraston kartoittamat uudet junayhteydet kulkisivat Tanskan kautta. Raportissa pidetään enimmäismatka-aikana yöjunaa käyttäville työmatkalaisille 12 tuntia ja vapaa-ajanmatkustajille 17 tuntia.

Liikenneviraston laskelman mukaan junayhteys Tukholmasta Brysseliin veisi noin 17 tuntia.

Liikennevirasto muistuttaa, että liikenteen aloittaminen vaatii sopimuksia eri maiden välillä ja sopivan kaluston omistavan liikennöijän valinnan. Rajat ylittävää junaliikennettä vaikeuttaa se, että veturia ja junahenkilökuntaa saatetaan joutua vaihtamaan rajalla.

Oman haasteensa tuo tekniikan yhteensovittaminen. Ruotsissa käytössä olevalla junakalustolla ei voi ajaa Keski-Euroopan radoilla, vaikka raideleveys onkin sama. Eroja löytyy niin junakaluston mitoista kuin käytettävästä jännitteestäkin.

Myös nykyisten ratayhteyksien ruuhkaisuus ja lähivuosina tehtävät ratojen kunnostustyöt voivat vaikeuttaa uusien junayhteyksien käyttöönottoa, Ruotsin liikennevirasto varoittaa raportissaan.

Päättämättä on vielä myös se, millaisella menettelyllä Ruotsin valtio ostaisi uudet yöjunapalvelut. Hankintatavasta riippuu se, vaatiiko ensimmäisen uuden reitin valmistelu kaksi vai kolme vuotta. Mikäli valtio kilpailuttaa reitin, kuluu valmisteluun pidempi aika.

Mahdollisina tulevaisuuden yöjunayhteyksinä Trafikverketin raportissa nostetaan esille välit Oslo–Frankfurt, Tukholma–Bryssel, Tukholma–Berliini ja Malmö–Basel.

Karttagrafiikka
Ruotsin liikennevirasto eli Trafikverket on hahmotellut mahdollisia tulevia junayhteyksiä ja aikatauluja. Reittikartta on suuntaa antava.Ilkka Kemppinen / Yle

Trafikverketin raportissa arvioidaan, että eri maiden raideyhteyksissä tehtävien parannustöiden myötä jo 15 vuoden kuluttua Malmön rautatieasemalta voisi matkustaa alle 12 tunnissa esimerkiksi Lontooseen, Milanoon ja Varsovaan.

Tukholmasta voisi puolestaan päästä alle puolessa vuorokaudessa Amsterdamiin, Brysseliin tai Prahaan. Näin suomalaisillekin avautuisi uusia reittejä lomamatkalle matkustamiseen.

Ruotsin liikenneviraston on määrä ottaa kantaa uusien yöjunayhteyksien tarkempiin yksityiskohtiin raporttinsa lopullisen version julkaisemisen yhteydessä huhtikuun lopussa. Uusien yhteyksien toteuttaminen vaatii vielä poliittisen päätöksen.

Lentäminen vähentyi Ruotsissa viime vuonna reilusti

Huoli ilmastonmuutoksesta ja eri kulkuneuvojen ympäristövaikutuksista on ollut Ruotsissa näkyvästi esillä, ja näkyy jo tilastoissakin.

Ruotsin lentoasemia hallinnoivan Swedavian mukaan (siirryt toiseen palveluun) ruotsalaiset vähensivät viime vuonna selvästi lentämistä. Erityisesti tämä näkyi kotimaanlennoilla, joilla matkustajamäärä vähentyi yhdeksän prosenttia.

Ulkomaanlennoilla matkustajamäärä väheni neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2018, jolloin määrä oli ennätystasolla.

Dagens Nyheter -sanomalehti uutisoi (siirryt toiseen palveluun) joulukuussa, että kuluneen vuoden aikana kiinnostus junalla matkustamista kohtaan kasvoi Ruotsissa voimakkaasti, ja tämän vuoksi esimerkiksi maan hiihtokeskuksiin voi nyt aiempaa paremmin matkustaa yöjunalla.

Swedavian markkinointijohtajan Charlotte Ljunggrenin mukaan myös yritykset ovat nykyisin aiempaa ympäristötietoisempia ja muuttavat lentomatkan vaativia kokouksia videokokouksiksi, uutisoi muun muassa Svenska Dagbladet -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Miksi on niin vaikeaa saada suoria junayhteyksiä eri Euroopan maiden välille? Yle listasi viisi syytä

Ruotsin kotimaisen lentomatkustuksen suosio jatkaa syöksyään – Nousujen ja laskujen määrä ruotsalaiskentillä notkahti vuodessa 10 prosenttia

Ruotsin lentomatkustajamäärät jatkavat vapaata pudotusta – vilkas lomakausikaan ei tuonut muutosta