Parkanon kotihoito ajautui syvään kriisiin: "Kyllähän se niin vakava on kuin vain voi olla"

Parkanon kotihoidon tuottava 9Lives purki yllättäen sopimuksensa.

kotihoito
Aamiainen katettuna pöydässä.
Parkanon kaupungin mukaan Kotihoidon asiakkaiden turvallisuus on ollut lähellä vaarantua.Amanda Vikman / Yle

Parkanon kotihoidon surkea tilanne on kärjistynyt entisestään. Kotihoitoa tuottava 9Lives-yhtiö on purkanut sopimuksensa.

Työntekijät siirtyvät takaisin Pihlajalinnan ja Parkanon kaupungin omistamalle Kolmostien Terveydelle tammikuun loppuun mennessä. 9Livesin mukaan Kolmostien Terveys on rikkonut sopimusta. Asiasta kertoi aiemmin paikallislehti Ylä-Satakunta (siirryt toiseen palveluun).

9Livesin toimitusjohtaja Katariina Matveinen sanoo Ylelle, että yhtiö on tyytymätön Kolmostien Terveydeltä siirtyneiden työntekijöiden pätevyyteen ja saamiinsa korvauksiin.

Matveisen mukaan kotihoidon asiakkaiden turvallisuus ei ole puutteista huolimatta vaarantunut. Matveinen kertoo, että 9Lives on ottanut sopimukseen liittyvät ongelmat esiin Kolmostien Terveyden kanssa jo vuoden 2019 aikana.

Kolmostien Terveydelle sopimuksen purku tuli yllätyksenä.

– Näkemyksemme mukaan sopimuksen purkamiselle ei ole perusteita. Olemme reklamoineet purkuilmoituksesta 9Livesille eilen. 9Lives on vastuussa edelleen kotihoidon palvelutuotannosta sopimuksen mukaisesti, sanoo Kolmostien Terveyden toimitusjohtaja Tero Järvinen Ylelle.

Järvisen mukaan kotihoidon asiakkaiden palvelut turvataan kaikissa tilanteissa.

– Olemme tekemässä yhteistä suunnitelmaa kotihoidon kehittämisestä, johon Kolmostien Terveys ja Parkanon kaupunki ovat sitoutuneita.

Avi tarkkaillut jo pitkään

Parkanon kotihoito on ollut jo ennen tätä aluehallintoviraston selvityksessä puutteiden vuoksi. Matveisen mukaan ongelmat eivät ole syntyneet heidän aikanaan, vaan juontavat vuosien takaa.

Matveinen kertoo, että aluehallintovirasto teki tarkastuskäynnin Parkanon kotihoitoon vuonna 2019 sekä helmikuussa että syyskuussa.

Parkanon ja Kihniön kotihoito siirtyi ensihoito- ja sairaankuljetusyhtiö 9Livesille alihankintasopimuksella toukokuussa 2019. Kotihoidon asiakkaita on vajaat 300, joista Parkanossa lähes 200. Ongelmat ovat koskeneet erityisesti Parkanoa.

Kyseessä on ensimmäinen ja ainoa sopimus, jonka 9Lives on tehnyt kotihoidon tuottamiseksi. Tavoitteena oli kehittää kotihoitoa hyödyntämällä 9Livesin kokemusta ambulanssitoiminnasta.

Kaupunki myöntää puutteet

Kotihoidon kriisi vetää Parkanon kaupungin terveysjohtajan vakavaksi.

– Kyllähän se niin vakava on kuin se nyt vain voi olla, sanoo Parkanon terveys- ja hyvinvointijohtaja Taina Niiranen.

Niirasen mukaan kaupunki pyrkii huolehtimaan, että asiakasturvallisuus ei vaarannu.

– Kyllä siellä puutteita on ollut. En niitä lähde tässä yksilöimään, Niiranen sanoo.

Niirasen mukaan kaupunki, Kolmostien Terveys ja 9Lives ovat yrittäneet korjata puutteita jo jonkin aikaa.

– Jo toista viikkoa on yhdessä tehty asian eteen töitä.

Onko asiakasturvallisuus vaarantunut?

– En voi suoraan sanoa, että on, mutta joissakin tilanteissa se on ollut ainakin hyvin lähellä, Niiranen sanoo.

Niirasen mukaan henkilökunta on venynyt esimerkiksi tekemällä pitkiä vuoroja.

Niiranen arvioi, että 9Livesin ja Kolmostien Terveyden näkemys kotihoidosta ei ole ollut yhteneväinen. Yritysten väliseen sopimukseen Niiranen ei ota kantaa.

– Minulle se näyttäytyy niin, että ihan niin tarkkaan ei ole alkuvaiheessa sovittu siitä, millaista se palvelutuontanto itse asiassa on.

Niiranen arvioi, että ongelmien ratkaiseminen voi helpottua nyt, kun 9Livesin lähdön jälkeen kuviossa on yksi toimija vähemmän.

Aluehallintovirasto jatkaa Parkanon kotihoidon tarkkailua. Virasto on velvoittanut kaupungin auttamaan epäkohtien poistamisessa. Muutama kaupungin viranhaltija tekee parhaillaan töitä tilanteen korjaamiseksi.

– Meidän roolimme on ohjaus, neuvonta ja valvonta. Kun tilanne vain saadaan rauhoitettua, uskon, että tämä saadaan tästä pelittämään, Niiranen sanoo.

Liian vähän henkilökuntaa

9Livesin liiketoimintajohtaja Jukka Rantala kertoi viime viikolla paikallislehti Ylä-Satakunnassa (siirryt toiseen palveluun), että yhtiölle tuli yllätyksenä, kuin­ka "sy­väl­lä suos­sa" Par­ka­non ko­ti­hoi­dos­sa ol­tiin. Rantalan mukaan henkilökunnasta oli heti pulaa: esimerkiksi kesälomasijaisia ei ollut palkattu.

Rantala myönsi, että osan­sa vaikeuksiin on myös 9Li­ve­sin te­ke­mil­lä muu­tok­sil­la, kuten asi­a­kas­käyn­tien säh­köi­sen kir­jaa­mi­sen käyttöönotolla ja lop­pu­vuo­des­ta lan­see­rat­ulla lääk­kei­den ko­neel­li­sella an­nos­ja­ke­lulla. Rantalan mukaan osalle työntekijöistä uusien järjestelmien omaksuminen on ollut vaikeaa.

Parkano päätti ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa vuonna 2014. Tavoitteena oli hillitä kustannusten kasvua. Parkanon kaupungin ja Pihlajalinnan yhteinen yritys Kolmostien Terveys perustettiin vuonna 2016.

Yhteisyritys huolehtii parkanolaisten ja kihniöläisten kaikista sosiaali- ja terveyspalveluista. Sopimuskausi on kymmenen vuotta.

Marraskuussa hoivayhtiö Mehiläinen kertoi ostavansa Pihlajalinnan.

Lue lisää:

Terveysjätti Mehiläinen on ostamassa Pihlajalinnan: Rakenteilla on Pohjoismaiden suurin terveysjätti, joka suuntaa ulkomaille

Tutkija näkee useita riskejä – terveyspalvelut keskittyvät Suomessa kahdelle jätille: "Helpot hedelmät on jo poimittu"