Näppäilyvirhe voi johtaa kuluttajariitaan: pysäköintisovellusten aiheuttamien valitusten määrä kovassa kasvussa

Pysäköinnissä käytettävät uudet maksutavat tuottavat autoilijoille tuskaa.

pysäköinti
Parkeringsanmärkningar under vindrutetorkarna på en bil.
Tämä autoilija ei ole edes yrittänyt maksaa pysäköintimaksua.Maja Ottelin / Yle

Parkkimaksun on jo jonkin aikaa voinut suorittaa kännykällä. Monen mielestä uudet maksuvälineet ovat käteviä verrattuna vanhoihin kolikkoautomaatteihin.

Silti uudet applikaatiot tuottavat usein myös päänvaivaa.

Tästä osoituksena ovat Kuluttujariitalautakuntaan tulleet valitukset. Parkkeeraukseen liittyneitä riitoja oli viime vuonna noin puolet edellisvuotta enemmän.

Määrä kasvoi vuoden 2018 reilusta kahdestasadasta yli kolmeensataan.

Suurin osa riidoista liittyi näppäilyvirheisiin.

– Maksuvälineet on semmoisia, että tulee helposti huolimattomuusvirheitä, kun näppäillään esimerkiksi auton rekisteritunnus. Tai sitten ei olla tietoisia siitä, mikä aluekoodi on kulloinkin kyseessä, sanoo Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Sen sijaan vielä muutama vuosi sitten pinnalla ollut kiista yksityisten pysäköinninvalontafirmojen sakotusoikeudesta näyttäisi siirtyneen historiaan.

– Kun yksityiselle alueelle pysäköidään, syntyy sopimus, jos siellä on riittävän selvät kyltit. Tämä asia on nykyään niin riidaton, että siitä syntyy harvoin erimielisyyttä, Ståhlberg jatkaa.

Kuluttajariitojen määrä uuteen ennätykseen

Kuluttajariitalautakunta sai viime vuonna käsiteltäväkseen ennätysmäärän, lähes 7 000, valitusta. Määrä on viidessätoista vuodessa kaksinkertaistunut.

Ståhlbergin mukaan syitä kasvuun on useita.

– Valituksen tekeminen sähköisesti on entistä vaivattomampaa. Toisaalta kauppaa käydään koko ajan enemmän, siksi riitojakin syttyy entistä useammin.

Yksi tilastoja kasvattava asia ovat lentämiseen liittyvät riidat.

Sen jälkeen, kun Euroopan unioni sääti asetuksen lennon viivästyksestä maksettavasta korvauksesta, alkoi Kuluttajariitalautakuntaan tipahdella yhteydenottoja.

Viime vuonna valituksia tuli yli 1 500, mikä on selvästi suurin yksittäinen riidanaihe.

– Melkein aina kyse oli lennon viivästyksestä ja melkein aina kuluttaja oli oikeutettu korvaukseen, Ståhlberg sanoo.

Useimmiten osapuolena oli Finnair, mikä on Ståhlbergin mukaan ymmärrettävää, sillä yhtiöllä Suomessa eniten lentoja.

– Lentoyhtiöt noudattavat hyvin päätöksiämme ja maksavat korvaukset, vaikka ovatkin alkuun olleet erimielisiä asiakkaan kanssa.

Lentämisen ja parkkeerauksen ohella Kuluttajariitalautakuntaa työllistivät viime vuonna käytettyjen autojen kauppaan liittyvät riidat sekä erilaiset asumiseen ja rakentamiseen liittyvät kiistat.

Lue lisää:

Finnair on kuluttajariitalautakunnan vakioasiakas – joka kymmenes valitus koskee sinivalkoisia siipiä