Jääkiekon MM-finaali ohitti Linnan juhlat vuoden katsotuimpana ohjelmana – Muumilaaksollakin yli kaksi miljoonaa katsojaa

Finnpanel keräsi tilastoja ensimmäistä kertaa myös siitä, miltä laitteilta Netflixiä ja Youtubea katsellaan kotiverkossa.

Finnpanel
Muumilaakson asukkaat seisovat veneessä ja katsovat eteensä.
Muumilaakso-animaatiosarjoja ja Muumi-kirjoja on saatavilla Yle Areenassa.Moomin Characters

Jääkiekon MM-kisojen loppuottelu oli viime vuoden katsotuin tv-ohjelma, selviää Finnpanelin tilastosta. Suomen ikimuistoisen kultamitaliottelun näki yhteensä reilut 2,7 miljoonaa ihmistä.

Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto eli Linnan juhlat keräsi yhteensä vajaat 2,5 miljoonaa katsojaa. Se joutui siis luopumaan vuoden katsotuimman ohjelman tittelistä, jota sen on vuodesta toiseen totuttu kantavan.

Ylen puoli yhdeksän uutislähetystä itsenäisyyspäivänä seurasi niin ikään vajaat 2,5 miljoonaa katsojaa.

Tilastoon on laskettu mukaan yksittäisen ohjelman tai urheilutapahtuman maksuttomat ja maksulliset lähetykset sekä suoratoistopalvelujen lähetykset ja uusinnat. Esimerkiksi MM-finaalilla esityskertoja on yhteensä kymmenen, Linnan juhlilla vain yksi.

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio valmiina kättelemään linnan juhlisssa.
Linnan juhlat kiinnostaa televisionkatselijoita vuodesta toiseen. Kuvassa tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio 6. joulukuuta 2019.Mårten Lampén / Yle

Vastaavasti viime vuoden neljänneksi katsotuin ohjelma on Muumilaakson ensimmäinen jakso. Lineaarisesta televisiosta sen ensimmäistä esityskertaa katseli noin 650 000 katsojaa, mutta uusinnat ja Yle Areenan katselu mukaan laskettuna ohjelman on nähnyt kaikkiaan yli kaksi miljoonaa katsojaa.

Raportointi on pyritty siis pitämään kiinni nykypäivässä ja todellisuudessa. Perinteinen tapa katsella ohjelmia televisiosta on enää vain osa totuutta.

– Tilastoissa on monia ulottuvuuksia. Onhan se mielenkiintoista, että lastenohjelma saa noin valtavasti katsojia. Ohjelma taisi tulla pikauusintana viitisen kertaa ja lisäksi katsojia on kertynyt Areenasta, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun sanoo.

Viime vuoden 20 katsotuinta ohjelmaa on listattu oheisessa taulukossa. Juttu jatkuu taulukon jälkeen. Kaikki jutussa käytetyt katsojamäärät ovat keskikatsojamääriä.

Taulukkoa ladataan

Televisiota katseltiin viime vuonna keskimäärin 2 tuntia ja 42 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruutua käytetään ahkerasti myös striimaus- ja suoratoistopalveluiden sekä dvd- ja blueray-katseluun ja pelaamiseen.

Suoratoistopalveluista suosituin on Yle Areena. Sen katsotuin ohjelma oli viime vuonna Muumilaakson avausjakso, joka keräsi siellä 597 000 katsojaa, ja seuraavaksi suosituin ohjelma oli neljä Venla-palkintoa vastikään napannut M/S Romantic, joka keräsi 364 000 katsojaa.

Hääpari etualalla ja häävieraat heidän takanaan nauravaisina.
M/S Romantic oli Areenan toiseksi katsotuin ohjelma.Yle

Ruutu ja Ruutu+ -palvelujen katsotuin ohjelma oli Temptation Island Suomi 5 jaksolla Selkäranka ku puutarhaletkulla. Sen katsojamäärä oli 377 000. Palvelun seuraavaksi katsotuin ohjelma oli Syke jaksolla Muistikuvia 1/4. Katsojia oli 370 000 kappaletta.

MTV-suoratoistopalvelun katsotuin ohjelma oli Salatut elämät jaksolla Osa 3566: Tie Kallen sydämeen käy takakautta: 154 000 katsojaa. Toiseksi katsotuin ohjelma on Love Island Suomi jaksolla Lemmenleikki alkaa. Katsojia se keräsi 109 000 kappaletta.

Netflixiä katsotaan töllöstä, Youtube rullaa puhelimessa ja tabletissa

Kotiverkkoon yhdistettyjen Netflixin ja Youtuben osalta selviää, että Netflixiä katsotaan useimmiten tv-ruudulta (59 %). Puhelimelta ja tabletilta Netflixiä katsotaan kotiverkossa neljännes ajasta (24 %) ja tietokoneelta vajaa viidennes ajasta (17 %).

Youtube-videot rullaavat useimmiten puhelimen tai tabletin näytöllä (56 %), ja hieman harvemmin tietokoneen näytöllä (34 %). Televisiosta Youtubea katsotaan harvoin (10 %).

Youtube.
Youtubea katsellaan useimmiten puhelimelta tai tabletilta.Mostphotos

Kotimaisia suoratoistopalveluita katsotaan tv-ruudulta (37 %) sekä puhelimelta ja tabletilta (37 %). Tietokoneen näytöllä Areenat ja muut pyörivät hieman harvemmin (26 %).

Kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv-palvelut lisäävät lähes kolmanneksen (32 %) 15–24-vuotiaiden television katseluaikaan.