Kelan järjestelmävirhe jätti yli 8 000 asiakirjaa huomioimatta muutoksenhakijoilta – päätöksissä voi olla virheitä

Vika jylläsi Kelan systeemissä vajaat kaksi vuotta ja koski kaikkiaan yli 400:aa tapausta.

muutoksenhaku
Kelan logo.
Kela huomasi pitkään vaikuttaneen järjestelmävirheen marraskuussa.Mikael Crawford / Yle

Kela kertoo, että sen tietojärjestelmästä löytyneen virheen vuoksi osa asiakkaiden 12.3.2018–3.12.2019 muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Virhe koski 439:ää tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta yhteensä 8 548 kappaletta.

Kelan maanantaina julkaiseman tiedotteen mukaan ongelma asiakirjojen toimittamisessa johtui järjestelmän päivityksessä tapahtuneesta virheestä. Tiettyjen toimitettavien asiakirjojen määrä oli rajoitettu 50:een tapausta kohden. Osalla asiakkaista liitteitä ja muita asiakirjoja on tätä enemmän.

Kela kertoo, että kyse oli inhimillisestä erehdyksestä. Vika huomattiin marraskuun lopussa ja korjattiin heti. Kela on käynyt läpi tietojärjestelmänsä, eikä muita virheitä ole löydetty.

– Asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi on tärkeää, että muutoksenhaussa ovat käytössä kaikki tiedot ja asiakkaan toimittamat asiakirjat. Tämä ei ole nyt valitettavasti kaikkien kohdalla toteutunut, Kelan lakiyksikön päällikkö Mia Helle toteaa tiedotteessa.

Virheen takia kaikki asiakirjat eivät olleet käytettävissä sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksenteossa. Tästä on voinut aiheutua virheellisiä päätöksiä.

Jos asian käsittely tai muutoksenhaku on kesken, Kela lähettää puuttuneet asiakirjat sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan tai vakuutusoikeuteen. Jos asiassa on annettu kielteinen ratkaisu, se käsitellään uudelleen. Jos asiakkaan valitus on hyväksytty, sitä ei käsitellä uudelleen.

Korjaus 18.13: Korjattu alaotsikkoon vian kesto.