Verkkarivaras iski – fanin uudet KooKoo-verkkarit vietiin suoraan pyykkinarulta: "Taisivat olla vielä kosteatkin"

Jääkiekkomenestyksellä on myös ikäviä lieveilmiöitä.

Jääkiekkofanit
KooKoon kannattaja Manu Vihtonen.
Manu Vihtonen palasi KooKoon kannattajaksi poikansa ansiosta.Manu Vihtonen

Kouvolalainen Manu Vihtonen tuli pitkän työpäivän jälkeen kotiin ja ajatteli vaihtaa ylleen KooKoon mustat faniverkkarit. Ne odottivat putipuhtaina pyykkinarulla taloyhtiön kuivaushuoneessa.

Verkkarit olivat uudet. Vihtonen oli ostanut ne itselleen joululahjaksi KooKoon fanikaupasta. Satsaus oli ollut Vihtosen mielestä melko suuri, sillä housut olivat maksaneet noin 40 euroa ja pusakka noin 60 euroa.

Kuivaushuoneessa Vihtosta odotti yllätys: verkkarit eivät olleetkaan narulla. Vihtonen kävi läpi muun pyykin ja totesi, että kaikki muut vaatekappaleet olivat tallella. Vain KooKoon faniverkkarit puuttuivat.

– Kyllä harmitti. Koskaan aikaisemmin eli kymmeneen vuoteen minulta ei ole viety pyykkituvalta mitään. Verkkarit saattoivat olla kaiken lisäksi vielä kosteatkin!

Vihtonen ilmoitti verkkarivarkaudesta taloyhtiön isännöitsijälle. Hän epäilee, että tapauksen taustalla on – ainakin osittain – Kouvolan vallanut kiekkobuumi.

KooKoon pelipäivät näkyvät ja kuuluvat kaupungin keskustassa nyt aiempia kausia selvemmin. Joukkueen menestys Liigassa on tuonut mukanaan sen, että ennen kotimatsia kaupungilla liikkuu kymmenittäin ihmisiä, jotka ovat pukeutuneet oranssimustiin faniasuihin.

Lue lisää: Vaatimattomiin saavutuksiin tottuneet lätkäfanit ottavat nyt kaiken irti kiekkohuumasta – KooKoon hurja menestys näkyy nyt kaikkialla Kouvolassa

Jo aiemmilla kausilla Kouvolan kaupunki on ottanut tavaksi, että pelipäivinä kävelykatu Manskin kausivalot säädetään oransseiksi, ja kaupungintalon saloissa liehuvat KooKoon liput.

Fani tuulettaa KooKoon pelissä.
Oranssimustat fanivaatteet näkyvät Kouvolassa etenkin pelipäivinä. Kuva on KooKoon kotipelistä.Ella Taponen

Koko joukkue on tähti

KooKoon menestys näkyy fanituotekaupassa siten, että kun ennen tilattiin jonkun tietyn pelaajan – esimerkiksi ruotsalaisen laitahyökkääjän Malte Strömwallin – nimellä varustettuja tuotteita, nyt tilataan tasaisesti kaikkien pelaajien nimillä varustettuja tuotteita.

– Eli nyt koko joukkue on se tähti, KooKoon yhteisöpäällikkö Nita Ahola kuvailee.

Fanituotteista ylivoimaisesti eniten KooKoo myy kaulaliinoja ja pipoja. Suosittuja ovat myös mukit ja pyyhkeet sekä pienet Topi Tiikeri -pehmoeläimet. Jättikokoinen Topi Tiikeri on joukkueen maskotti.

Aholan mukaan kouvolalaiset eivät napise tuotteiden hinnoista. Fanituotteiden koko tuotto menee liigajoukkueen taustalla olevalle osakeyhtiölle, KooKoo Hockey oy:lle. Fanituotteiden myyminen on yhtiön kannalta samaa liiketoimintaa kuin esimerkiksi ottelulippujen myyminen.

Osakeyhtiö ei paljasta myytyjen fanituotteiden määrää liikesalaisuuteen vedoten.

Fanipaita ilmaisee ryhmän

Fanivaate on ulkoinen merkki siitä, että ihminen kuuluu johonkin tiettyyn ryhmään. Siitä tunteesta moni on myös valmis maksamaan kaulahuivien, pipojen tai vaikka verkkareiden ekstrahinnan.

Tai – kuten Manu Vihtosen tapauksessa – vaikka varastamaan. Fanivaatteet ovat monesti kalliimpia kuin vastaavat tuotteet ilman logoja tai tunnuksia.

Tutkijan mukaan faniasut ilmentävät omistautumisen lisäksi yhteisöllisyyttä

– Kun ihmisillä on samanlaiset fanipaidat, he voivat kohdata toisensa saman ryhmän jäseninä. Voidaan mennä juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia, sanoo fanikulttuurin ilmiöitä tutkinut Janne Poikolainen Helsingin yliopistosta.

– Ja jokainen varmasti tunnistaa omasta elämästään sen, että suuret, itselle tärkeät kokemukset ja elämykset jäävät latteiksi, ellei niitä pääse jakamaan toisten kanssa.

Yleisö kannustaa KooKoota katsomossa
KooKoon kotipelin katsojakeskiarvo on nyt noin 3 800.Ella Taponen

Faniksi pojan ansiosta

KooKoon kotipelien katsojamäärät ovat tällä kaudella nousseet noin 3 800:aan. Jos keskiarvo säilyy samana, pääsee joukkue kahden kauden tauon jälkeen runkosarjassa jälleen yli 100 000 katsojan.

Manu Vihtonen on innostunut KooKoosta uudelleen lapsensa ansiosta. Pikkupoikana hän kävi peleissä oman isänsä kanssa ja pelasi myöhemmin itsekin lätkää. Nyt hänen 8-vuotias poikansa on joukkueen innokas kannattaja. Kaksikko käy kotipeleissä aina, kun mahdollista.

Isä-Vihtoseen vetoaa KooKoossa etenkin se, että joukkue pelaa hänen mielestään joukkueena. Kukaan yksittäinen pelaaja ei nouse ylitse muiden.

– Joukkuehenki paistaa läpi. Se tarttuu itseenkin ja saa hyvälle tuulelle.

Poika-Vihtonen sai faniverkkarit joululahjaksi isänsä tapaan. Ne ovat tallella. Isäkin aikoo hankkia uudet.

– Mutta täytyy sitä ennen taas muutama työpäivä tehdä, ennen kuin raaskii ostaa.

Mikä on parasta fanittamisessa? Voit keskustella aiheesta alla.