Jäät eivät haittaa, mutta Saimaan syväväylä sulkeutuu – Puhoksesta rahtilaiva lähtee ehkä viimeistä kertaa

Kauden viimeiset laivat Joensuusta ja Kiteeltä lähtevät pian maailmalle. Puhoksen satama voi nyt hiljentyä lopullisesti.

sisävesiliikenne
Trukki ajaa satamassa.
Joensuun syväsatamaan tulevan laivan lastina on useimmin sementtiä. Lähteviin aluksiin taas lastataan eniten sellua tai pylväitä. Petri Lassheikki / Yle

Laivaliikenne Saimaan syväväylällä päättyy poikkeuksellisen lauhasta talvesta huolimatta helmikuun alussa.

Jäät eivät vielä haittaa alusten kulkua. Liikenne kuitenkin loppuu, koska Saimaan kanava suljetaan alaporttien viimeisten korjausten vuoksi.

Porttien uusiminen on lyhentänyt useita liikennekausia. Yksikön päällikkö Tero Sikiö Väylävirastosta kertoo, että laivaukset Saimaalla ovat siksi vähentyneet viidenneksellä.

Joensuun satamassa iloitaan hyvästä tammikuusta. Osa laivausyhtiön asiakkaista on kuitenkin vuosia kestäneen kanavaremontin takia siirtynyt merisatamien käyttöön.

– Kaikkia ei ole helppo saada takaisin, vaikka tämä on hyvä ja kilpailukykyinen reitti, Joensuun Laivauksen toimitusjohtaja Pekka Mononen arvelee.

Liikennekauden aikana Joensuuhun tuotiin laivoilla eniten sementtiä Latviasta. Sataman kautta lähti vientiin eniten sellua Keski-Eurooppaan ja puupylväitä Eurooppaan.

Liikennekauden viimeinen laiva Joensuusta lähtee maailmalle 29. tammikuuta.

Kiteellä tunnelma on keskiviikkona haikea, kun Puhoksen satamassa lastataan viimeistä tiedossa olevaa rahtilaivaa sahatavaralla.

Stora Enson päätös sulkea Kiteen saha tarkoittaa myös sataman hiljentymistä, koska muita asiakkaita Puhoksen satamalla ei nyt ole tiedossa.

Muissa Saimaan satamissa laivaliikenne kuitenkin jatkuu keväällä. Väylävirasto aikoo avata syväväylän jälleen liikenteelle maaliskuun lopussa.

– Sääolosuhteiden salliessa, Väyläviraston Tero Sikiö lisää.