Taksiyrittäjä ja entinen keskustan kansanedustaja tyrmää taksiuudistuksen ja yritykset korjata sitä – "Ennen asiakas saattoi ryöstää taksin, nyt taksi saattaa ryöstää asiakkaan"

Pakkanen kertoo, että ministeri Berner ja pääministeri Sipilä ripittivät häntä useaan otteeseen taksiuudistuksesta.

taksiliikenne
Markku Pakkanen, kansanedustaja (kesk.), taksiyrittäjä.
Keskustan entinen kansanedustaja Markku Pakkanen sanoo käyneensä monia kovasanaisia neuvotteluja taksiuudistuksen alla ministeri Bernerin ja pääministeri Sipilän kanssa. Pakkanen ei usko, että uudistusta voidaan enää korjata.Ronnie Holmberg / Yle

– Ministeri Timo Harakka (sd.) sanoo, että taksilakiin tulee viilauksia. Mutta viilaukset ovat vain pintahivelyä, joten muutoksista tulee vain kosmeettisia. Harmaan talouden taltuttamiseksi pitäisi tehdä todella isoja muutoksia, enkä ole varma, onko hallituksella siihen halua.

Näin pohdiskelee Markku Pakkanen, joka on paitsi kuljetusyrittäjä myös keskustan entinen kansanedustaja, joka toimi eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana, kun taksiuudistus astui voimaan heinäkuussa 2018.

Pakkanen oli pitkään kamppaillut oman puolueensa linjaa vastaan taksiuudistuksen edetessä. Pakkanen sanoo käyneensä useita tiukkoja keskusteluja sekä silloisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) että pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa.

– Ripittäminen on hyvä sana kuvaamaan tilannetta. Näkemykseni eivät kelvanneet. Minua syytettiin siitä, että ajaisin omia etujani. Tosiasiassa tunnen alan ja tiesin uhkakuvat, jotka sitten toteutuivat.

– Uudistus oli kuin mantra, jota liikenne- ja viestintäministeriöstä toistettiin. Ei vain ministerin vaan myös virkamiesten suulla. Vihdoin löytyi ministeri, joka oli valmis viemään tämän läpi.

Markku Pakkanenkin päätyi lopulta äänestämään taksiuudistuksen puolesta. Hän sanoo, että ratkaisevaa oli se, että taksiyrittäjiä edustava Suomen Taksiliitto pääsi sopuun uudistuksen valmistelijoiden kanssa uudistuksen sisällöstä.

– Ajattelin, että nyt tämä riittää minulle, koska Taksiliitto on oma liittoni. Tehdään sitten näin, jos alan toimijat kerran ovat sitä mieltä.

"Nyt ei ole mitään kontrollia"

Markku Pakkanen on palannut politiikasta siviiliammattinsa pariin kuljetusyrittäjäksi. Pakkasella oli aiemmin kolme taksia, mutta hän on luopunut niistä kahdesta. Hän sanoo, ettei taksiyrittäjien uusi toimintaympäristö ole kovin houkutteleva.

– Toivon, että uusi hallitus tekisi muutoksia, joilla karkeat epäkohdat saataisiin korjattua. Niistä harmaa talous on tärkein. Kaikille yrittäjille pitää olla samat pelisäännöt.

– Vanhassa järjestelmässä jokaisesta kyydistä jäi tosite, joka kertoi, paljonko autolla on ajettu ja tienattu. Nyt ei ole mitään kontrollia eikä raportointia vaadita. Riittää, kun autossa on maksulaite tai vastaava.

Veronsa asiallisesti maksavan yrittäjän lisäksi Pakkasen mielestä taksiuudistuksen häviäjiä ovat asiakkaat.

– Ennen asiakas saattoi ryöstää taksin, nyt taksi saattaa ryöstää asiakkaan. Uudistusta perusteltiin sillä, että hinnat laskevat. Kävi päinvastoin.

Taksilla matkustaminen on kallistunut Tilastokeskuksen mukaan puolessatoista vuodessa keskimäärin 13 prosenttia. Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti tiistaina Verohallinnolta, Viestintä- ja liikennevirasto Traficomilta sekä Kilpailu- ja kuluttajavirastolta saamansa selvitykset.

Taksiuudistus on erityisen herkkä kysymys keskustalle, koska se oli ajamassa uudistusta läpi, ja nyt sen pitäisi puolustaa taksiuudistuksen korjaussarjan valmistelua.

Puolueen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.), kommentoi aihetta Facebook-sivullaan tiistaina näin: "Olen yrittämisen vapauden kannattaja, mutta ei kilpailun täydellinen vapauttaminen ja sääntelyn karsiminen kaikissa tapauksissa johda automaattisesti hyvään. Näin kävi valitettavasti taksilain uudistamisessa."

Tiistai-illan A-studiossa TV1:ssä kello 21:00 on taksiuudistukseen liittyen haastateltavana liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

Lue myös:

5 kysymystä ja vastausta taksiuudistuksen remontista: Miten taksiala nyt muuttuu, halpenevatko matkat?

Ministeri Harakka: Taksilakiin on tulossa viilauksia, mutta hintoja ei rajoiteta