Trivago johti kuluttajia harhaan Australiassa: järjesti hotellit hinnan sijaan mainostulojen perusteella

Trivago on puolustautunut argumentoimalla, että se ei auta käyttäjää löytämään halvinta hintaa vaan "parhaan hinnan".

Australia
Hotellivarausten vertailusivusto Trivagon konttori Düsseldorfissa.
Hotellivarausten vertailusivusto Trivagon konttori Düsseldorfissa.Schoening / Alamy Stock Photo / AOP

Hotellivarausten vertailusivusto Trivago on johtanut kuluttajia harhaan, linjasi australialainen tuomioistuin Sydney Morning Herald -lehden mukaan. (siirryt toiseen palveluun)

Tuomioistuimen mukaan yhtiö rikkoi Australian kuluttajalakia eikä lupauksensa vastaisesti tarjonnut selvästi tietoa halvimmasta majoitusvaihtoehdosta. Sen sijaan hotelleja asetettiin järjestykseen niiden maksamien mainostulojen perusteella.

Oikeudessa kuultujen todistajien mukaan Trivago tarjosi keskimäärin kahdessa kolmesta hausta kärkisijalla korkeammin hinnoiteltuja kohteita matalammin hinnoiteltujen vaihtoehtojen sijaan. Lisäksi oikeus katsoi, että yhtiö käytti vertailukohteita harhaanjohtavalla tavalla.

Australian kilpailu- ja kuluttajavirasto haastoi verkkoyhtiön oikeuteen viime vuoden elokuussa harhaanjohtavan tiedon vuoksi. Viraston puheenjohtajan mukaan oikeuden päätös on vahva kannanotto sen puolesta, että vastaavia vertailupalveluja tarjoavien sivustojen ja hakukoneiden tulisi kertoa selkeästi kuluttajille, mikäli markkinointitulot vaikuttavat tulosten vertailuun.

Trivago on puolustautunut argumentoimalla, että se ei auta käyttäjää löytämään halvinta hintaa vaan "parhaan hinnan", Sydney Morning Herald kertoi syyskuussa.

Oikeudenkäynnissä käsiteltiin myös yhtiön toimintamalliin olennaisesti kuuluvaa hyvitysmaksua. Hotellien varsinaiset varaussivustot maksavat provisiota Trivagolle palvelun kautta saapuvista asiakkaista, vaikka asiakas ei lopulta tekisikään varausta.

Suomessa aiheesta on kertonut muun muassa Helsingin Sanomat.