1. yle.fi
  2. Uutiset

Metsä Groupin tehdashanke luo paineita Kemin meriväylän syventämiseen – ministeri Harakka: "Ollaan valmiita myöskin osallistumaan infrakustannuksiin"

Ajoksen meriväylän syventämiseen luo paineita Metsä Groupin suunnitelma jättimäisestä biotuotetehtaasta.

Kemin satama
Timo Harakka eduskunnassa 12.9.2019
Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) vakuuttaa, että ministeriössä on valmiutta Ajoksen syväväylähankkeen toteuttamiseen.Pekka Tynell / Yle

Kemissä vieraillut liikenneministeri Timo Harakka (sd.) vakuuttelee, että ministeriössä on valmius Ajoksen väylän syventämiseen, jahka selvyys rahoituksesta saadaan.

Paineita väylän syventämiseen 12 metriin luo erityisesti Metsä Groupin sellutehdashanke. Hanke odottaa tällä hetkellä ympäristölupaa ja investointipäätöstä odotetaan alkukesästä.

– Meillä on valmius Kemin Ajoksen väylän syventämisestä 12 metriin olemassa. Kysymys on siitä, millä lailla kustannukset jaetaan. On selvää, että valtiovalta haluaa investointeja ja ollaan tietenkin valmiita myöskin osallistumaan tarvittaviin infrakustannuksiin siltä osin kuin se mielekkääksi nähdään, Harakka sanoo.

Väylä- ja satamainvestoinnit kymmeniä miljoonia

Väylävirasto on laskenut, että Ajoksen syväväylän ruoppaaminen maksaisi noin 26,5 miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun) (Väylä). Kemin satamayhtiön investointi sataman ruoppaukseen ja tekniikkaan olisi kustannukseltaan suurempi mitä väylän syventäminen valtiolle kustantaa.

Sataman toimitusjohtajan Markku Raution mukaan kustannuslaskelmat ovat täsmentyneet viime syksystä, jolloin hinnaksi arvioitiin noin 30 miljoonaa euroa.

– Kemin sataman osalta se on noin 40 miljoonaa euroa. Jos ajatellaan yhtiön liikevaihtoa, joka on noin 7 miljoonaa euroa, niin se on aika iso investointi, sanoo Markku Rautio.

Tilanne on tiukan taloudellisen tilanteen vuoksi Kemille haastava ja rahoituskokonaisuuden selvitystyö on parhaillaan menossa. Kaupunginjohtaja Tero Nissisen mukaan parhaillaan selvitetään erilaisia rahoitustapoja, kuten EU-rahoituksen vaihtoehtoja ja omistusrakenteiden järjestelyjä.

– Tämä on tarkoitus saada kevääseen mennessä semmoiseen maaliin, että jos yhtiön päätöksiä tulee, niin meillä on myös kyky reagoida. Joku hybridiratkaisu siihen tulee, jotta saadaan hommat liikkeelle, ennakoi Nissinen.

Sataman syventäminen on ollut toiveissa ja eriasteisesti vireillä yli kymmenen vuotta. Hanke liikahti kohti toteutusta syksyllä, kun valtio lupasi sille suunnittelurahaa.

Tornion radan sähköistäminen listalla ensi vuonna

Meri-Lapissa on odotettu pitkään myös Laurila–Tornio -junaradan sähköistämistä. Toteuttaminen vaatii erillistä päätöstä valtion talousarviossa. Sähköistyksen varsinainen suunnittelu voisi käynnistyä jo ensi vuonna, lupaa liikenneministeri.

– Lapin suuntahan on ollut edellisen hallituksen aikana hiukan pimennossa, mutta nyt jo hallitusohjelmaan kirjattiin tuo Laurila–Tornio radan sähköistäminen. Se on tällä tietoa suunnitelmissa ensi vuonna, Harakka sanoo.

Lapin ja Oulun kauppakamarit ovat tuoneet julki huolensa siitä, että myös pohjoisen Suomen liikennetarpeet tulee huomioida. Liikenneministeriössä on parhaillaan työn alla uusi 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, mutta työryhmään ei mahtunut yhtään lappilaista jäsentä.

Lapin kauppakamarin toimitusjohtajan Timo Rautajoen mielestä kaikki kuitenkin lähtee syväväylästä ja Metsä Groupin investointipäätöksestä.

– Sitten tulee tietenkin tuo rautatien sähköistäminen ja kaksitoistavuotinen liikennejärjestelmä, sehän on hyvä asia. Eli nyt kun se ensi vuonna 2021 on valmis, niin nähdään vuoteen 2033. Kyllä silloin pitäisi pohjoisen kansainvälisten liikenneyhteyksien sekä Ruotsiin, Norjaan että Venäjälle näkyä myös siinä selvityksessä, Rautajoki painottaa.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Tiedätkö jotain lisää jutun aiheesta? Onko sinulla juttuvinkki tai kysymys? Ota yhteyttä tällä lomakkeella (siirryt toiseen palveluun).

Lue seuraavaksi