Meri-Lapin maaseututaksit eivät halua päivystysvelvollisuutta takaisin

Maalaiskunnissa taksien roolina on hoitaa erilaisia osin tai kokonaan kustantamia palvelukyytejä.

taksiliikenne
Taksi Kemijärvellä
Jorma Korhonen / Yle

Taksiuudistusta ollaan remontoimassa muun muassa ilta-, yö- ja viikonloppuajan saatavuusongelmien vuoksi. Taksien päivystysvelvollisuudesta luovuttiin puolitoista vuotta sitten tehdyn taksiuudistuksen yhteydessä.

– Tällaisella Simon kaltaisella pikkupaikalla ei arkiöinä ole välttämättä yhtään kyytiä eli päivystämään joutuisi ilman palkkaa, kertoo taksiautoilija Lasse Pylkkö.

Simossa taksin tarve on kovin arkipäivisin, jolloin hoidetaan Kela- ja sotekyytejä.

– Minun kyydit ovat pelkästään sote- eli taksikorttikyytejä. Ne ovat siis vanhusten kylä- ja kauppareissuja. Osa Simon takseista ajaa myös Kelan kyytejä, jolloin niistä tulee 80–90 prosenttia tuloista, Pylkkö laskee.

Päivystyspakon poistaminen on parantanut autoilijoiden elämänlaatua.

– On mukavaa, että nyt on tullut tähän touhuun enemmän lepoaikaa.

Taksiuudistuksen yhteydessä esiin nostettiin mahdollisuus, että kunnat ostaisivat päivystyspalvelun autoilijoilta. Taksiliiton järjestöpäällikkö Katja Saksan mukaan tilanne on hankala.

– Onko kunnalla sitten halua mahdollistaa se palvelu asiakkaille, kun tiedetään, ettei kunnilla ole rahaa ei yllin kyllin ole. Ollaan aika hankalassa tilanteessa, sanoo Saksa.

Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa. Päivystysvelvollisuuden palauttaminen ei ole ollut esillä.

Lue myös:

5 kysymystä ja vastausta taksiuudistuksen remontista: Miten taksiala nyt muuttuu, halpenevatko matkat?

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Tiedätkö jotain lisää jutun aiheesta? Onko sinulla juttuvinkki tai kysymys? Ota yhteyttä tällä lomakkeella (siirryt toiseen palveluun).