Käänne Suomen ilmailumuseon kohtalossa – Vantaa pelastamassa museon, Helsinki ei lämmennyt vanhoille lentokoneille

Vantaan kaupunki haluaa pitää Suomen ilmailumuseon Vantaalla. Sijoituspaikka on vielä salaisuus.

Suomen ilmailumuseo
Flygplan i Finlands flygmuseum
Suomen ilmailumuseo vetää vuosittain keskimäärin 40 000 kävijää.Suomen Ilmailumuseo - Finlands Flygmuseum

Keskustelu Suomen ilmailumuseon tulevaisuudesta on saanut merkittävän käänteen.

Helsinki-Vantaan lentoseman kupeessa sijaitseva museo on etsinyt uusia tiloja jo usean vuoden ajan, ja nyt näyttää siltä, että Vantaan kaupunki haluaa pitää museon Vantaalla.

– Olemme ilman muuta kiinnostuneita Suomen ilmailumuseosta. Näemme hyvin vahvasti, että museo kuuluu Vantaalle, Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen (sd.) kertoo Ylelle.

Ilmailumuseon nykyiset tilat ovat tulleet tiensä päähän ja museo on jäämässä voimakkaasti kasvavan Aviapoliksen jalkoihin.

Ilmailumuseolle on etsitty Vantaalta uutta sijoituspaikkaa, ja Viljanen paljastaa, että loppusuoralle on päässyt kaksi vaihtoehtoa. Niistä kerrotaan tarkemmin vielä tänä keväänä.

Uuden museon pitää sijaita hyvien liikenneyhteyksien päässä, joten voi olla, että museota sovitellaan “Vantaan ratikan”, eli uuden Vantaalle suunnitellun raitiotielinjan yhteyteen.

Suunnitelmassa reitti kulkee Mellunmäestä Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Jumbon kautta lentoasemalle.

– Museoon sijoitetaan varsin isoja esineitä, eli lentokoneita, joten se vaatii myös varsin ison tilan, Viljanen toteaa.

Hän ei paljasta, onko kyse uudisrakennuksesta vai jo olemassa olevasta kiinteistöstä.

Kaupunginjohtaja penää valtiota apuun.

– On tärkeää, että valtio tulee talkoisiin mukaan, Viljanen toteaa.

Convair CV-440 Metropolitan OH-LRB Oulussa vuonna 1957
Convair CV-440 Metropolitan OH-LRB Oulussa vuonna 1957. Kone kuuluu Ilmailumuseon kokoelmiin.Raimo Sallanko / SIM

“Ilmailun historia nojaa Vantaaseen”

Ilmailumuseon tulevaisuus on ollut pitkään auki.

Vielä vuosi sitten näytti siltä, että museo joutuu lähtemään nykyiseltä tontiltaan kesällä 2022, mutta vuokrasopimusta Finavian kanssa saatiin jatkettua vuoden 2028 loppuun.

Ilmailumuseolle pidennetty vuokrasopimus tuo lisää peliaikaa, mutta myös lisääntyviä kuluja.

Museo on saanut pyörittää toimintaansa nykyisellä tontilla ilmaiseksi, mutta valtionyhtiön suopeus päättyy kesällä 2022. Sen jälkeen tontista aletaan periä markkinahintaista vuokraa.

Tonttien hinnat ovat nousseet huimasti Aviapoliksessa, ja Ilmailumuseon käytössä on ollut yksi alueen parhaista paikoista.

Siitä on todennäköisesti kiinnostunut moni rakentaja.

Museota ehdittiin kaavailla kertaalleen jo Helsinki-Vantaan lentokentän entiseen rahtiterminaaliin, mutta suunnitelma kuivui kasaan.

Sen hinta olisi ollut noin viisi miljoonaa euroa, mutta Ilmailumuseo ei pystynyt keräämään kokoon omarahoitusosuuttaan, eli kahden miljoonan euron pottia.

Viime keväänä Ilmailumuseo alkoi etsiä uutta yhteistyökumppania valtakunnallisella haulla. Muun muassa Pyhtään kunta, Kotkan kaupunki ja Utin ilmakilta kiinnostuivat museosta.

Vantaa veti pisimmän korren.

– Ilmailun historia nojaa Vantaaseen. Seutula (nykyinen Helsinki-Vantaa) on oikeastaan Suomen lentoliikenteen varsinainen alku, Viljanen sanoo.

Seutulan kenttä avattiin vuoden 1952 kesäolympialaisia varten. Reittiliikenne siirrettiin sinne hieman myöhemmin Helsingin Malmilta.

Malmin lentokenttä nousi viime vuonna myös yhdeksi uuden Ilmailumuseon mahdollisista sijoituspaikoista, mutta Helsingin kaupunki ei lämmennyt ajatukselle, kun Ilmailumuseo lähestyi sitä asiassa.

Suomen Ilmailumuseon johtaja Pia Illikainen
Pia Illikainen johtaa Suomen ilmailumuseota.Berislav Jurišić / Yle

Uusi museo voi aueta jo muutaman vuoden päästä

Vaikka lopullinen sinetti puuttuu vielä papereista, on erittäin todennäköistä, että Ilmailumuseo avaa ovensa uudessa osoitteessa Vantaalla.

Museonjohtaja Illikaisen mukaan se voi tapahtua jo kolmen vuoden päästä, sen mukaan, mihin vaihtoehtoon Vantaan kaupunki ja Ilmailumuseota pyörittävä säätiö päätyvät.

– Tavoitteena on, että uusi Ilmailumuseo avaa ovensa ennen vuotta 2028, Illikainen sanoo.

Museo tarvitsee museonjohtajan mukaan 8 000–10 000 neliön tilat.

Uuteen museoon ei ole tarkoitus siirtää kaikkia nykyään esillä olevia ilma-aluksia.

– Ilma-alusten määrä ei ole ratkaiseva tekijä uudessa museossa vaan ne muut keinot, joilla voidaan tuoda esille nykyajan ja tulevaisuuden ilmailua, Illikainen toteaa.

Ilmailumuseon kävijämäärä on vakiintunut noin 40 000 vierailijaan vuodessa. Museonjohtaja Illikainen uskoo, että lukumäärän voi yli tuplata uudessa museossa.

– Tavoitteenamme on noin 100 000 kävijää vuodessa.