Hämeenlinnan virkamiehet vakuuttavat: toriparkki on kannattava, kaupunkilaiset eivät joudu maksajiksi

Hämeenlinna julkaisi laskelman keskustaan suunniteltujen elinvoimahankkeiden talousvaikutuksista.

Hämeenlinna
Hämeenlinnan tori kuvattuna dronella ilmasta käsin.
Hämeenlinnan tori on hiljentynyt, ja siitä ovat huolissaan niin alueen yrittäjät kuin osa keskustan asukkaistakin.Ville Välimäki / Yle

Hämeenlinnan kaupungin johtavien virkamiesten ja kaupunkiyhtiöiden johtajien mukaan toriparkki on kaupungille välttämätön ja kannattava sijoitus.

– Käytännössä pysäköinnin käyttäjät ja velvoitepaikkamyynnit maksavat parkin rakentamisen ajan myötä, sanoo Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty.

660 autopaikan parkkihalli maksaa noin 30 miljoonaa euroa. Tuleeko velka kaupunkilaisten maksettavaksi veroina?

– Ei näillä näkymin. Varovaisissa kannattavuuslaskelmissa on huomioitu, että lainaa ruvetaan lyhentämään jo ensimmäisenä vuonna, ja 30 vuodessa se olisi maksettu kokonaan pois, vakuuttaa Mielty.

Toriparkki herättää Hämeenlinnassa paljon tunteita ja sitä vastustetaan äänekkäästi. Kaupunki järjestää keskustan pysäköinnistä kuntalaiskyselyn helmikuussa.

Virkamiesten mukaan toriparkki on ainoa vaihtoehto, jos keskustaa halutaan kehittää. Keskustaan ei voi rakentaa ilman, että parkkipaikkavelvoite täyttyy.

– En näe itsetarkoituksena, että ajetaan käärmettä pulloon. Tässä pyritään mahdollistamaan keskustan kehittäminen. Torin alle rakentaminen on ainoa vaihtoehto, Mielty väittää.

Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty
Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty.Antti Ruonaniemi / Yle

Selvitys: Keskustahankkeista miljoonien verotulot

Hämeenlinna julkaisi laskelman keskustaan suunniteltujen elinvoimahankkeiden talousvaikutuksista (siirryt toiseen palveluun) (Hämeenlinnan kaupunki) tänään torstaina. Laskelman mukaan toriparkin tulos nousee positiiviseksi 3–5 vuoden aikana ja pysyy tämän jälkeen plussalla.

Laskelmassa toriparkin kannattavuudesta on huomioitu vajaat 60 prosenttia nyt suunnitteilla olevien keskustahankkeiden velvoitepaikoista.

Mikäli keskustan hankkeet toteutuvat, on niillä kaupungin arvion mukaan myönteisiä talousvaikutuksia.

Kunnallis- ja yhteisöveroista kaupunki arvioi saavansa rakentamisen ajalta kertaluontoisena noin 5,2 miljoonaa euroa ja siitä eteenpäin noin 2,2 miljoonaa vuodessa.

Kulutusvaikutukset Hämeenlinnassa ovat laskelman mukaan kertaluonteisina noin 10,5 miljoonaa ja vuosittaisina noin 5,6 miljoonaa euroa.

Työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan rakennusvaiheessa 867 henkilötyövuotta ja varsinaisen toiminnan aikana 464 henkilötyövuotta.

– Nyt suunnitteilla olevat hankkeet tuovat jo yksistään kaupungin kassaan kertaluonteisia maankäyttömaksuja noin kolme miljoonaa euroa ja vuosittaisia kiinteistöveroja yli 170 000 euroa vuodessa, avaa Linnan Kehityksen sijoittumispalveluiden johtaja Ari Räsänen.