Hämeen liitto ja VR samoilla linjoilla pääradan kehittämisestä

Kiireellisimmiksi pääradan kehityskohteiksi nousivat pääreittien nopeusrajoitusten poisto sekä Helsingin ja Tampereen välisen radan kapasiteetin lisääminen.

rautatieliikenne
Hämeenlinnan juna-asema
Hämeenlinnan ja Riihimäen asemien matkustajamäärät nousivat vuonna 2019 merkittävästi.Nina Keski-Korpela / Yle

Kanta-Häme ja VR ovat samoilla linjoilla pääradan kehittämisestä. Hämeen liiton, Hämeenlinnan ja Riihimäen edustajat keskustelivat aiheesta VR:n johdon kanssa torstaina 23. tammikuuta.

Osapuolet näkivät kiireellisimmiksi pääradan kehityskohteiksi pääreittien nopeusrajoitusten poiston ja Helsingin ja Tampereen välisen radan kapasiteetin lisäämisen. Kapasiteettia tulee lisätä nykyistä käytävää ja lentorataa hyödyntämällä.

Keskustelussa käsiteltiin myös asemanseutujen maankäyttöä ja liityntäpysäköinnin järjestämistä.

Hämeenlinnan ja Riihimäen matkustajamäärät nousussa

Hämeenlinnan ja Riihimäen asemien matkustajamäärät nousivat vuonna 2019 merkittävästi. Joulukuussa tehdyn aikataulu-uudistuksen jälkeen Kanta-Hämeessä pysähtyvien kaukojunien määrä palasi korkeimmalle tasolleen.

Lisävuorojen lisäksi myös junien vaunumäärää lisättiin. Tavoiteltavia lisävuoroja on vielä yhteyksissä Tampereelta pohjoiseen ja InterCity-vuoroissa keskipäivän molemmin puolin.

Kanta-Hämeen ja VR:n edustajat kokoontuvat säännöllisesti keskustelemaan raideliikenteen kehittämisen tavoitteista ja näkymistä. Seuraava tapaaminen järjestetään syksyllä 2020.