Stora Enso siirtää sahatavarakuljetuksia Loviisasta Haminaan – satamaoperaattori: ''Tämä on meille iso asia''

Metsäyhtiö Stora Enso ilmoitti sahatavaraliikenteen siirrosta aiemmin tällä viikolla. 

Stora Enso
Haminan satama.
Haminan-Kotkan sataman kautta kulkee maailmalle jo nyt noin 40 prosenttia Suomen sahatavarasta.Pyry Sarkiola / Yle

Metsäyhtiö Stora Enson päätös sahatavaraliikenteen siirrosta Loviisasta Haminan satamaan on merkittävä satamaoperaattori Stevecolle.

Stora Enso ilmoitti sahatavaraliikenteen siirrosta aiemmin tällä viikolla. Siirrosta kertoi ensin Loviisan Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Vastatakseen siirron aiheuttamaan lastimäärien kasvuun satamaoperaattori Steveco aikoo vuokrata Haminan satamasta lisää varastotilaa. Myös henkilöstön riittävyyttä joudutaan miettimään.

– Tämä on meille iso asia. Lastimäärät lisääntyvät Haminassa sen verran, että joudumme miettimään, millä resursseilla menemme tulevaisuudessa ja miten kaikki saadaan hoidettua, Stevecon myyntijohtaja Markus Myllylä sanoo.

Stora Enson puutavaraa satamassa
Sahatavaraa aletaan viedä Haminasta Pohjois-Afrikkaan.Pyry Sarkiola / Yle

Liikenne lisääntyy yhä

Stora Enson sahatavaraa aletaan viedä Haminasta Pohjois-Afrikkaan; Marokkoon, Tunisiaan ja Algeriaan.

Stora Enson ja Haminan-Kotkan sataman sopimus alkaa helmikuun alussa. Myllylä ei kerro usean vuoden mittaisen sopimuksen arvoa, mutta hänen mukaansa kyse on merkittävästä lastimäärän lisäyksestä.

– Meidän maailmassamme puhutaan ihan merkittävistä määristä, Myllylä sanoo.

Käytännössä Haminan sataman kautta aletaan kuljettaa irrallisia sahatavarapaketteja.

– Tässä puhutaan ihan perinteisestä sahatavaran lastauksesta. Jokainen sahatavarapaketti lastataan irrallisena laivan ruumaan. Siinä tarvitaan perinteistä käsityötä ja ahtaajan kädentaitoa, kun eri kokoisia paketteja sovitetaan lastiruumaan ja mietitään, millaisilla mitoilla missäkin lastausvaiheessa operoidaan.

Steveco Oy:n myyntijohtaja Markus Myllylä
Stora Enson kanssa solmittu sopimus merkitsee Stevecon myyntijohtaja Markus Myllylän mukaan lastimäärien merkittävää kasvua Haminan satamassa.Pyry Sarkiola / Yle

Myllylä uskoo, että Stora Enson kanssa solmittu sopimus voi poikia jatkossa myös lisää liikennettä Haminan satamaan.

– Julkisuudessa on puhuttu Stora Enson lastisiirroista, mutta se toki tarkoittaa sitä, että myös muiden asiakkaiden lastimäärät tulevat kasvamaan merkittävästi.

Haminan-Kotkan sataman kautta kulkee maailmalle jo nyt noin 40 prosenttia Suomen sahatavarasta.

Lakot uhkaavat

Lastimääriin saattaa tulla kuitenkin kuoppa jo heti sopimuksen alussa.

Paperiteollisuutta uhkaa kahden viikon pituinen työtaistelu, jonka on määrä alkaa maanantaina. Lakko on alkamassa myös sahoilla ja vaneritehtailla.

Stevecon trukki satamassa
Käytännössä Haminan sataman kautta aletaan kuljettaa irrallisia sahatavarapaketteja.Pyry Sarkiola / Yle

Myllylän mukaan lakot vaikuttavat toteutuessaan Stora Enson ja Haminan sataman tuoreeseen sopimukseen.

–Tällä hetkellä eletään tosi epävakaita aikoja sen suhteen, että lakon uhka on päällä joka puolella.Se on meille todella merkittävä ja huolestuttava asia. Mahdolliset lakot tulevat varmasti vaikuttamaan sopimuksen lastimääriin.