Pelastuslaitoksen drooni ja Ilmavoimien lentokone olivat vaarassa törmätä vuosi sitten – läheltä piti -tilanne paljasti riskejä ja ongelmia Suomessa

Onnettomuustutkintakeskus alkoi tutkia vaaratilannetta, koska droonien määrä on lisääntynyt. Tapaus paljasti epäkohtia Suomessa.

onnettomuustutkinta
Kopteri Otkes
Pelastuslaitoksen kopteri näytti tältä. Otkes

Lentokone ja drooni olivat vaarassa törmätä toisiinsa Valkeakoskella vuosi sitten helmikuussa.

Onnettomuustutkintakeskus kertoi tiistaina tutkinnasta vakavaan vaaratilanteeseen liittyen. Tutkinta on nyt valmis.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan ilma-aluksia koskeva sääntely, menettelyt ja yhteistoimintaan liittyvä tiedonkulku ovat riittämättömiä.

Mitä tapahtui?

Vaaratilanne tapahtui 6. helmikuuta 2019 puolen päivän aikaan Valkeakosken keskustan ulkopuolella, sen itäpuolella.

Ilmavoimien Learjet 35 A/S ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen kauko-ohjattu ilma-alus DJI Phantom 4 Pro Obsidian olivat yhteentörmäysvaarassa.

Kohtaamistilanteessa Learjet lensi noin kymmenen metriä kauko-ohjattua ilma-alusta matalammalla ja niiden sivuttaisetäisyys oli Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan noin 60 metriä.

Onnettomuustututkinnan tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta kertoo, että kopterin maksimilentonopeus on 72 kilometriä tunnissa ja Ilmavoimien koneen 550 kilometriä tunnissa.

Ilmavoimien lentokone lensi matalalla ja oli normaalilla kertauskoululennolla. Ilmavoimat käyttää Learjet-suihkukonekalustoa muun muassa materiaali- ja henkilökuljetuksiin.

Samaan aikaan Pirkanmaan pelastuslaitos oli harjoittelemassa droonin eli kauko-ohjattavan kuvauskopterin käyttöä. Sekä lentokone että kuvauskopteri olivat alle 150 metrin korkeudessa valvomattomassa ilmatilassa.

Droonin lennättäjä havaitsi välittömästi läheltä piti -tilanteen ja raportoi Onnettomuustutkintakeskukselle. Ilmavoimien koneessa olijat eivät saaneet tietoa kopterista, eivätkä havainneet sitä.

Kotirannan mukaan kopterin päällikkö soitti lennonjohtoon ja ilmoitti toiminnasta, mutta Learjet oli jo lähtenyt lennolle.

Riski ei ole hyväksytyllä tasolla nyt

Lennonjohto tiesi kyllä kopterista, mutta ei välittänyt tietoa Ilmavoimille. Johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi sanoo, että lennonjohdolta puuttuu yhtenäinen menettely tilanteissa.

– Koneen ja dronen törmäys olisi oikeasti vaarallinen. Vielä jos törmäys tapahtuu asutun alueen yläpuolella.

Nurmen mukaan riski ei ole nyt hyväksytyllä tasolla. Monet viranomaiskoneet lentävät matalalla, mutta esimerkiksi kopterien väistämisestä ei ole ohjeita tai selkeitä sääntöjä.

Väistäminen voi olla Nurmen mukaan monissa tilanteissa vaarallista tai mahdotonta.

Suosituksia, että vastaavat voidaan välttää

Onnettomuustutkintakeskus aloitti turvallisuustutkintalain nojalla tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta, koska droonin lukumäärä on lisääntynyt.

Onnettomuustutkintakeskus ei ollut aiemmin tutkinut drooniin liittyvää tapausta. Onnettomuustutkimuskeskus antoi tiistaina (siirryt toiseen palveluun) neljä uutta turvallisuussuositusta vastaavanlaisten tilanteiden ehkäisemiseksi. Raportti löytyy täältä (siirryt toiseen palveluun).

1. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että liikenne- ja viestintävirasto varmistaa, että Suomen lennonvarmistusjärjestelmä ylläpitävä ANS Finland Oy ohjeistaa menettelyt ennakkoilmoitusten käsittelystä ja siihen liittyvän lento-tiedotuspalvelun antamisesta.

2. Liikenne- ja viestintäministeriö pitäisi varmistaa, että sääntely on johdonmukaista.

– Menetelmiä, joilla valtion ilmailun eri toimijat saisivat tiedon suunnitellusta, aloitetusta tai päättyvästä lentotoiminnasta, ei ole selvitetty eikä otettu käyttöön, kertoo tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.

3. Sisäministeriön pitäisi varmistaa, että valtion ilmailun toimijat ja lääkärihelikopteritoiminnasta vastaava taho saavat tiedon eri osapuolten lentotoiminnasta. Vaikka koneet ilmassa ovat valtion, nekään eivät tiedä toisistaan.

4. Suositellaan, että liikenne- ja viestintävirasto korjaa Droneinfo-sovelluksen puutteet.

– Liikenne- ja viestintäviraston Droneinfo-sovelluksessa oleva tieto on puutteellista. Sovellus ei mahdollista esimerkiksi lennätysilmoituksen tekemistä etukäteen. Tutkinnan aikana Droneinfo-sovellus ei myöskään antanut tietoa dynaamisesta ilmatilasta, Kotiranta sanoo.

Yle uutisoi aiemmin, että drooneista aiheutuvat läheltä piti -tilanteet ovat roimassa nousussa Suomessa.

Pelastuslaitos oli vuosi sitten ottamassa kuvauskoptereita käyttöön, jotta niiden avulla saataisiin tilannekuvaa onnettomuuspaikalta.

Lue lisää:

Pelastuslaitoksen drone ja Ilmavoimien lentokone olivat vaarassa törmätä – viranomaiset tutkivat