Imatra hyödyntää markkinoinnissaan ja viestinnässään puhelinoperaattorin keräämiä tietoja

Viimeksi tietoja yleisön liikkeistä koottiin Imatranajon aikana.

teleoperaattorit
Imatranajojen pääkatsomo. Edustalla kilpailijoita.
Kisan odotusta Imatranajon pääkatsomon edustalla heinäkuussa 2019.Kari Saastamoinen/ Yle

Tapahtumajärjestäjät ja kaupungit ovat hyödyntävät Telian liittymäasiakkaistaan kokoamia tilastoja. Tiedot kerätään matkapuhelinverkon tukiasemien avulla tietyltä alueelta.

Yksi tilastoja hankkineista on Imatran kaupunki. Telialta ostettiin viime kesänä tietoja Imatranajon yleisön liikkeistä. Tilastoista selviää muun muassa mistä ihmiset ovat Imatralle tulleet, heidän sukupuolensa, ikänsä ja lukumääränsä.

Tapahtumajärjestäjä eli Imatran Moottorikerho, Imatran kaupungin viestintä ja markkinoihtiyhtiö Imatra Base Camp käyttävät tietoja markkinoinnin suunnittelun tukena.

Markkinointia suunnattu pääkaupunkiseudulle

Imatra Base Campin myynti- ja markkinointipäällikkö Panu Kärri kertoo, että Telialta hankitut tilastot vahvistivat järjestäjien epäilyjä siitä, että paljon yleisöä tulee läheltä.

Markkinointia on sittemmin kohdennettu pääkaupunkiseudulle.

– Sieltä kun ketterästi pääsee tänne junalla, niin sieltä voisi väkeä tulla. Eikä heillä ole tämän kaltaisia tapahtumia siellä, sanoo Kärri.

Perinteisesti ihmisten liikkumista kotimaassa ja tapahtumissa on seurattu laskemalla, liikennekameroilla ja kyselytutkimuksilla.