Mehiläinen ja Terveystalo innostuivat Päijät-Hämeen sote-yrityksestä – kysyimme terveysjäteiltä, miksi veronmaksajienkin pitäisi innostua

Isot terveyspalveluyritykset havittelevat Päijät-Hämeestä pitkää sopimusta yhteisyrityksen kumppanina.

sosiaali- ja terveyspalvelut
terveystalon ja mehiläisen logot
Terveystalo ja Mehiläinen hallitsevat Suomen terveyspalvelumarkkinoita.Jouki Väinämö / Yle ja Mikko Ahmajärvi / Yle

Sekä Mehiläinen että Terveystalo ovat erittäin kiinnostuneita yhteistyöstä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kanssa. Molemmat terveysjätit aikovat osallistua kilpailutukseen, jossa haetaan kuntayhtymälle kumppania yhteisyritykseen, joka tuottaisi päijäthämäläisille perustason sote-palveluita.

Kysyimme terveyspalveluyrityksiltä, mitä ne tuovat lisää julkisiin sote-palveluihin ja millä ehdoilla ne ovat lähdössä mukaan. Kysymyksiin vastaavat Mehiläinen julkisten palveluiden liiketoimintajohtaja Markku Näreneva ja Terveystalon liiketoimintajohtaja Kirsi Pitkälä.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä ostaa tällä hetkellä Mehiläiseltä palvelut keskustan ja Launeen lähiklinikoille. Sopimukset ovat olleet nelivuotisia. Nykyinen sopimus on jatkoajalla ja se päättyy syksyllä.

Terveystalo on hoitanut sote-palveluita Orimattilassa, Myrskylässä, Pukkilassa ja Hartolassa. Yhtiöllä on kokemusta myös Lahdesta, kun yrityskaupalla Terveystalolle siirtynyt Attendo tuotti palveluita keskustaan ja Launeelle.

Miksi yhteisyritys kiinnostaa yksityistä palveluntuottajaa?

Mehiläinen: Yhteisyritys on toimintamallina hyvä. Se yhdistää julkisen ja yksityisen kyvyt ja voimat. Pitkä sopimus mahdollistaisi pysyvät hoitosuhteet ja helpottaisi rekrytointia. Myös henkilöstön vaihtuvuus saataisiin pidettyä mahdollisimman pienenä. Pitkä sopimus mahdollistaisi myös perusterveydenhuollon kehittämisen ja niihin panostamisen.

Terveystalo: Meille tämä on uusi tapa tuottaa palveluita, mutta alue on meille tuttu. Tämä on sen kokoinen sopimus, että se kiinnostaa isoja yrityksiä.

Mitä tarjoatte?

Mehiläinen: Meillä on vahva näyttö siitä, että yhdessä julkisen kanssa olemme saaneet palveluiden saatavuutta, laatua ja vaikuttavuutta parannettua. Digitaalisia palveluita on saatu nopeasti käyttöön.

Terveystalo: Meidän mobiilisovelluksemme on todella laajassa käytössä työterveyshuollossa ja yksityisellä puolella. Olemme panostaneet tähän kehitystyöhön paljon. Kuntayhtymän ei tarvitsisi lähteä itse tätä kehittämään.

Olisivatko digipalvelut yhteisyrityksen käytössä ilman erilliskorvausta?

Mehiläinen: Digipalvelut tulevat olemaan osa normaalia toimintamallia, millä peruspalveluita tuotetaan. Länsi-Pohjan alueella meillä on digipalvelut kaikkien merilappilaisten käytössä ilman erilliskorvausta. Kiinteän hinnan mallissa yhteisyrityksellä olisi intressi kehittää digipalveluita ja käyttää rajallista resurssia järkevästi ja ennaltaehkäisevästi terveyden ja hyvinvoinnin lisäämiseen.

Terveystalo: Digipalvelut eivät ole meille erillisiä palveluita vaan ne kuuluvat oleellisena osana meidän pakettiimme. Yksityiskohdista sovimme erkiseen.

Miten saatte riittävästi lääkäreitä ja muuta henkilökuntaa?

Mehiläinen: On totta, että perusterveydenhuoltoon on vaikea saada rekrytoitua henkilöstöä. Pitkässä kumppanuudessa se on helpompaa. Haluamme kouluttaa nuoria lääkäreitä ja yleislääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä. Myös yhteistyö yliopistojen ja keskussairaalan kanssa on tärkeää. Voisimme suunnitella urapolkuja ja erikoistumisreittejä alueen lääkäreille. Näin tekisimme perusterveydenhuollosta kiinnostavan työpaikan.

Terveystalo: Yrityksen pitää olla maineeltaan viehättävä. Lääkäripula ei ratkea millään organisaatiomallilla, mutta yksi keino on se, että työpaikat ovat vetovoimaisia. Uskon, että onnistuisimme PHHYKY:n kanssa luomaan vetovoimaisen työpaikan. Lahti ei ole onneksi sijainniltaan pahinta seutua saada lääkäreitä.

Miksi yhteisyrityksessä yksityisellä olisi enemmistöomistus?

Mehiläinen: Yksityisenä yrityksenä yhteisyritystä ei katsottaisi julkiseksi toimijaksi. Se pystyisi hankkimaan hoitotarvikkeita tai lääkkeitä ilman julkista kilpailutusta.

Terveystalo: Enemmistöomistus on tärkeä asia. Olemme yksityinen yritys. Meillä on osakkeenomistajien rahat kiinni tässä. Me emme voi antaa määräysvaltaa julkisille.

Eikö kilpailutus ole veronmaksajien etu?

Mehiläinen: Veronmaksajien etu on se, että yritys toimii mahdollisimman kustannustehokkaasti ja pystyy parhaiten tekemään hankintoja.

Sopiiko, jos yksityisen määräysvaltaa rajoitetaan yhtiöjärjestyksellä ja osakasopimuksella?

Mehiläinen: Tätä varmasti käydään läpi neuvotteluiden aikana. Tämä riippuu kokonaisuudesta. Olemme avoimia ja joustavia neuvottelemaan kaikesta.

Terveystalo: Jotain sellaista sopimuksessa täytyisi olla. Eihän kumpikaan osapuoli halua niin, että toinen osapuoli olisi toisen talutettavissa. Kyseessä on yhteisyritys, jossa yhdessä tuotetaan palveluita.

Haittaako rajoittamislain irtisanomispykälä?

Rajoituslaki edellyttää, että kuntien ja kuntayhtymien pitkäaikaisissa sote-palvelujen ulkoistussopimuksissa on irtisanomisehto, jos sopimus on voimassa vuoden 2025 jälkeen.

Mehiläinen: Toimimme nykyisten rajoitusten ja asetusten mukaan. Meille se on ok.

Terveystalo: Jos palvelut ovat hyviä, en usko, että mikään järjestäjä ensimmäiseksi haluaa irtisanoa hyvin toimivia sopimuksia. Tietenkin, jos se ei toimi tai se on kustannuksiltaan järjetön, on ihan hyvä, että sellaisia sopimuksia irtisanotaan.

Miten perustelette voittoa tuottavan toiminnan terveydenhuollossa?

Mehiläinen: Vastakkainasettelu on turhaa. Toivon, että keskityttäisiin siihen, mitä hyvää voisimme yhdessä tehdä. Hyviä esimerkkejä on Länsi-Pohjan sairaala ja Tampereen allianssimalli, missä olemme kumppanuudessa julkisen toimijan kanssa pystyneet parantamaan hoidon saatavuutta, laatua ja asiakaskokemusta ja saamaan kustannussäästöjä kuitenkin toimien kannattavasti. Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Terveystalo: Olisiko se sitten isompi mörkö, jos julkisen puolen kulut vaan nousevat ja syövät veronmaksajien rahat? Jos palvelua ei pystytä tuottamaan ja kustannuksia tulee, niin sehän voi olla iso riski sekin. Kun yksityinen on mukana tuotannossa, on tuotannon tehokkuuteen iso motivaatio. En näe tätä isompana riskinä kuin omana toimintana toimiminen, sillä tähän tulee enemmän osaamista, kun kaksi organisaatiota laitetaan yhteen.

Lue lisää: Analyysi: Päijät-Häme päätti maan suurimmasta sote-irtiotosta – raikas idea vai julkisten palvelujen loppu?