Käyttökatko Kelan sairauspäivärahan sähköisessä hakemispalvelussa jatkunut viikkoja

Käyttökatko johtuu Kelan mukaan sähköisen palvelun uudistamisesta.

sairauspäivärahat
Kansaneläkelaitoksen ovi.
Kelan palveluissa on häiriöitä.Emmi Korhonen / Lehtikuva

Kelan sähköinen sairauspäivärahan hakemispalvelu on ollut poissa käytöstä tammikuun alkupuolelta saakka.

Kelan etuuspalvelujen kehittämisyksikön päällikön Heli Kauhasen mukaan palvelussa on ilmennyt tietoturvaongelmia, jotka tulivat esiin, kun palvelua oltiin uudistamassa.

Sairausvakuutuslaki ja sairauspäivärahan laskentatapa muuttuivat Kauhasen mukaan 1. tammikuuta ja palvelun uudistus halutiin ajoittaa samaan ajankohtaan.

– Vanhaa palvelua ei voi käyttää enää, koska laki muuttui niin paljon. Uusi palvelu oli tarkoitus avata 5. tammikuuta.

Palvelussa ilmeni Kauhasen mukaan kuitenkin jo ennen avaamista tietoturvaongelma, joka saatiin ratkaistua, mutta heti perään ilmeni toinen tietoturvaongelma.

– Vika on paikallistettu, mutta korjaustoimet vievät aikaa, eikä vielä osata sanoa, milloin kaikki on valmista.

Kelan mukaan sähköisen palvelun käyttökatkon (siirryt toiseen palveluun) ajan sairauspäivärahaa voi hakea joko paperilomakkeen täyttämällä, puhelimitse tai viestipalvelun kautta.

–Verkon viestipalvelun kautta hakemuksen voi tehdä täyttämällä ja tallentamalla lomakkeen pdf.-muodossa omalle työasemalleen ja lähettämällä sen liitteenä viestipalveluun muine liitteineen, Kauhanen sanoo.

Kelan sivuston mukaan myös vammaisten tulkkauspalvelun etäpalvelussa on havaittu häiriö 14. tammikuuta, joka aiheuttaa hitautta.