Liikenneministeri korostaa raideliikenteen ja sisävesiliikenteen mahdollisuuksia

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korosti Joensuun vierailullaan raideliikenteen kehittämistä.  

liikenne
Kiskobussi asemalla.
Pohjois-Karjalassa odotetaan muun muassa, että valtio ja VR tekisivät tänä vuonna päätöksen kiskobussiliikenteen jatkamisesta maakunnassa useammaksi vuodeksi eteenpäin.Petri Lassheikki / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kuuli tiistaina Joensuussa käydessään Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, Joensuun kaupungin ja Joensuun syväsataman ajankohtaiset terveiset sekä tutustui John Deeren metsäkonetehtaaseen.

Ministerin mieleen jäi kuulemma useita Pohjois-Karjalalle tärkeitä liikennehankkeita, mutta yksi nousi ylitse muiden.

– Ratayhteyksien tehostaminen. Vaikka meillä on useampiakin suurisuuntaisia uusia ratahankkeita, on välttämätöntä, että olemassa olevat yhteydet korjataan ja huolehditaan, että ne ovat kilpailukykyisiä ja matka-ajat ovat lyhyitä, Harakka korostaa.

Raideliikenteen parantamisen aikatauluista esimerkiksi Itä-Suomessa Harakka on kuitenkin varovainen.

– Kyllä se tämän hallituskauden yksi tarkasteluasia ehdottomasti on, kuuluu liikenneministerin vastaus.

Myös sisävesiliikenteen kasvumahdollisuuksia Timo Harakka pitää kiintoisina koko Itä-Suomelle, mikäli valtio päättää rahoittaa Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä.

– Tämän investoinnin vastapainoksi toivoisi, että alueen teollisuus - varsinkin nämä suuret laitokset: Stora Enso, Yara ja niin edelleen - osoittaisivat halua siirtää kuljetuksia kumipyöriltä sisävesiliikenteeseen, SDP:n ministeri haastaa yrityksiä.

Harakka huomauttaa päästökuormituksen ympäristölle lisääntyneen, kun yritykset vähensivät viime vuonna vesikuljetuksia Saimaalla noin viidenneksen.

– Olisi mahtavaa, jos yritykset sitoutuisivat vesikuljetuksiin, jos se on hintakilpailukykyistä. Silloin voitaisiin harkita huolellisemmin, edettäisiinkö siihen suuntaan, ministeri Harakka tuumi hallituksen tulevia toimia.