Tervetuloa tuskaluolaan

E-urheilija Sari Puumala, 53, osallistuu pyöräilykilpailuun Yhdysvaltain Richmondin maisemissa.

Todellisuudessa hän hikoilee omassa kellarissaan.

Ensimmäiseksi Puumala kytkee pyöränsä Zwift-tietokoneohjelmaan.

Se vie hänet virtuaalisesti kisaamaan tuhansien muiden e-pyöräilijöiden kanssa.

Ohjelma säätää älytrainerin välityksellä pyörän vastuksen valitun maaston mukaiseksi.

Omassa treeniluolassaan Puumala voi treenata talvellakin tehokkaasti.

Taso on kova.

Ohjelman kautta Puumala on saanut lenkkiseuraa kansainvälisistä ammattiurheilijoista.

Lajipiireissä treenitiloja kutsutaan paincaveiksi.

Sari Puumala

Nykyisin yhä useampi ammattiurheilija hyödyntää virtuaalimaailmaa harjoittelussaan.

Koko ajan tulee uusia ratkaisuja, jotka mahdollistavat perinteisen urheilun sulautumisen digitaaliseen maailmaan.

Tuomas Kari, digipelaamisen ja liikunnan tutkija, Jyväskylän Yliopisto

Tunnetuimmat e-urheilulajit ovat erilaisia strategia- ja taistelupelejä.

Myös fyysinen e-urheilu on ammattimaistumassa.

Zwift järjestää ensimmäiset viralliset e-pyöräilyn maailmanmestaruuskisat tänä vuonna.

Lajin tavoitteena on paikka vuoden 2024 olympialaisissa.

Virtuaalitreenaaminen rikkoo e-urheilun ja perinteisten lajien raja-aitoja.

Sari Puumala on osallistunut 10 kertaa triathlonin kuninkuuslajiin eli Ironman-kisoihin.

Hän löysi virtuaalitreenaamisen pari vuotta sitten.

Kuten missä tahansa tietokonepelissä, Zwiftissä pelaaja saa edistyessään palkintoja, esimerkiksi uusia varusteita

Arjen tylsyys on voitettu teknologialla aika hyvin.

Sari Puumala

Tärkeintä on kuitenkin hyvä treeni. Virtuaalimaailmassa voi puskea itsensä fyysisesti äärirajoille.

Pyörän vieressä lattialla on tullut maattua aika monta kertaa – ja aika pitkään.

Sari Puumala

Tekijät

Minna Matintupa

Kuvat ja videot

Niko Mannonen

Julkaistu 30.1.