Potilastietojärjestelmä petti ja satoja lähetteitä jäi jumiin Kanta-Hämeessä – potilasturvallisuuden vaarantumista selvitetään

Potilaita kehotetaan olemaan yhteydessä potilasasiamieheen, jos vika viivästytti hoitoa.

potilasturvallisuus
Keskussairaalan osastoa
Lähetteistä 51 oli kiireellisiä.Meeri Niinistö / Yle

Lähes 300 Kanta-Hämeen keskussairaalalle tarkoitetuista potilaiden hoitolähetteistä ei ole tullut perille. Vielä ei tiedetä, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista.

Ongelma syntyi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin (KHSP) käyttämän Lifecare-potilastietojärjestelmän palvelinten päivityksessä tapahtuneesta virheestä. Järjestelmän päivityksestä vastasi palveluntuottaja Tieto Oyj.

Päivitysvirheen takia 270 hoitolähetettä jäi päivittymättä järjestelmään joulu-tammikuussa. Lähetteet olivat Mehiläisestä, Terveystalosta, Pihlajanlinnasta, Työsykkeestä ja Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymästä.

Tilanne selvisi sairaanhoitopiirille tiistaina 28. tammikuuta tehdystä vaaratapahtumailmoituksesta. 51 kiireellistä lähetettä on käsitelty ja loput käydään läpi torstain aikana.

– Vielä ei ole selvää, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista ja miten. Osana selvitystyötä pyydämme niitä potilaita, jotka epäilevät hoitonsa viivästyneen tämän ongelman vuoksi ottamaan yhteyttä potilasasiamieheemme, sanoo KHSHP:n johtajaylilääkäri Sally Järvelä tiedotteessa.

Järvelän mukaan osa potilaista oli hakeutunut hoitoon itsenäisesti ilman lähetettä.

– On selvää, että tällaista ei sasi tapahtua ja kannamme vastuumme asiasta.

Tilanteesta on tehty ilmoitukset terveydenhuollon valvoville viranomaisille. Sairaanhoitopiiri odottaa Tieto Oyj:ltä selvitystä asiasta.